گروه شهری: با ورود یک سامانه بارشی از روز شنبه، شمال غرب، جنوب غرب، مرکز و شمال شرق کشور بارانی می‌شود تا هفته آینده در اکثر نقاط کشور، دما روند کاهشی داشته باشد.

موج جدید بارشی که از بعدازظهر جمعه از غرب وارد کشور می‌شود، ابتدا نیمه غربی کشور ازجمله استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، کرمانشاه و ایلام را بارانی خواهد کرد و روز شنبه نیز استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، ایلام، تهران، لرستان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری شاهد بارش باران خواهند بود. سازمان هواشناسی به‌دلیل بارندگی شدید در روز شنبه با اعلام اخطاریه‌ای نسبت به تبعات آبگرفتگی در استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام هشدار داد.

آسمان پایتخت نیز که از روز سه‌شنبه جوی آلوده را تجربه کرده امروز با افزایش غلظت آلاینده‌ها مواجه می‌شود. این وضع در شهرهای همدان، اراک و مشهد نیز برای گروه‌های حساس مشکل ساز می‌شود اما طی شنبه و یکشنبه بارندگی برای تهران پیش‌بینی شده است و سامانه بارشی پایتخت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بدین‌ترتیب پرونده نخستین روزهای آلوده در پایتخت با ورود یک سامانه بارشی و تعطیلی روز جمعه بسته می‌شود تا صدای نخستین زنگ خطر فرو نشیند.

توسعه حمل و نقل هیبریدی و کاهش آلودگی هوا

رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران نیز در خصوص وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: برای حل مشکل آلودگی هوا باید تسهیلاتی درنظر گرفته شود تا از موتورسیکلت‌های هیبریدی در سطح شهر استفاده شود. وی اظهارکرد: از آنجا که حجم استفاده از موتورسیکلت‌ها در شهر تهران بالاست و از طرفی هم موتورسیکلت‌ها تأثیر بسیاری در آلودگی هوای شهر تهران دارند، باید به توسعه موتورسیکلت‌های برقی توجه جدی صورت بگیرد.

وی افزود: مشکل عمده آلودگی هوا در بخش‌های مرکزی شهر است، بنابراین بهتر است حداقل افرادی که قصد دارند در مناطق مرکزی شهر و محدوده طرح ترافیک تردد کنند، از موتورسیکلت برقی استفاده کنند. این موارد می‌تواند کمک مؤثری به کم شدن آلودگی هوا در سطح شهر کند؛ البته این کار نیازمند زمان است تا عملیاتی شود. حافظی با بیان اینکه توسعه و ترویج ناوگان حمل‌ونقل عمومی با محوریت مترو باید در اولویت قرار بگیرد، اظهار کرد: باید منابع خوبی را برای این بخش ایجاد کنیم. اگر خطوط 3، 6 و 7مترو تا پایان سال 93به اتمام برسد، می‌تواند کمک جدی به سهولت حمل‌ونقل در سطح شهر تهران کند و شرایط بهتری را برای برخورداری هوای پاک رقم بزند.

کد خبر 237940
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز