همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هر چه سریعتر شورای عالی هواپیمایی کشوری تشکیل شود گفت: اساسنامه شهر فرودگاهی امام خمینی و تصویب آن در هیات وزیران در سال جاری صورت می‌گیرد.

به گزارش مهر، عباس آخوندی در مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به تحریم های ناعادلانه غرب بر علیه صنعت هوایی ایران گفت: از صنعتگران صنعت هوایی تشکر می کنم که در این شرایط با جان و دل و چنگ و دندان به مردم سرویس دهی می کنند تا پروازهای ایران در داخل و خارج همچنان برقرار باشد.

وی با اشاره به اینکه می دانم در یک شرایط سخت که بخش عمده‌ای از قدرت‌ها بدنبال این هستند تا این صنعت نتواند کارش را انجام دهد کارکردن چقدر سخت است گفت: هر چند در مقایسه با استانداردهای جهانی وضعیت صنعت پائین‌تر است اما همین زنده نگهداشتن آن تلاش بسیار ارجمندی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ملت از ما انتظارات فراوانی دارد و باید بر اساس برنامه چشم انداز 20 ساله به جایگاه برجسته ای دست پیدا کنیم گفت: باید در رقابت با کشورهایی که از نظر بنیه دانش نیروی انسانی و تاریخچه از ما عقب تر بودند به جایگاه پیشتازی برسیم.

آخوندی تصریح کرد: البته اگر کسری در کشور وجود دارد هزینه استقلال ما است اما تلاش می‌کنیم تا هزینه‌ها را به حداقل برسانیم و وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی با اشاره به اجرای مرحله دوم فرودگاه امام خمینی تشکیل شهر فرودگاهی گفت: این پروژه باید با هماهنگی مابقی حمل و نقل از قبیل ریل و جاده اجرایی شود تا ما بتوانیم بندر خشک را در فرودگاه امام ایجاد کنیم. باید حمل و نقل ترکیبی را در فرودگاه ساماندهی کنیم تا فرودگاهی شایسته برای کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کسری منابع زیادی روبرو هستیم گفت: با راه اندازی بندر خشک، مناطق ویژه و فعال شدن فرودگاه امام، این فرودگاه نقش جدی ای را در توسعه تجارت و حمل و نقل دارد.

آخوندی با بیان اینکه باید از فاینانس خارجی و جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده کنیم گفت: استفاده از سیستم‌های بخش عمومی و بخش خصوصی و ابزارهای مالی دیگر هر چه سریعتر پروژه شهر فرودگاهی امام خمینی فعال شود ضمن آنکه امیدواریم تهیه اساسنامه این شهر و تصویب در هیات وزیران در سال جاری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون آزاد سازی این صنعت از جهت اقتصادی باید انجام گیرد افزود: باید در صنعت هوانوردی ابتدا متنوع سازی نرخ و سپس آزاد سازی قیمت ها اجرایی شود که در این راستا از رئیس سازمان هواپیمایی و قائم مقام وزیر در بخش هوانوردی خواسته‌ام که برنامه زمانبندی دقیقی را به من اعلام کنند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قانون، دولت را مکلف کرده که در پایان سال 92 آزاد سازی قیمت ها اجرا شود گفت: در مرحله اول که متنوع سازی نرخ‌ها بود هنوز اجرایی نشده بنابراین باید هر چه سریعتر برنامه عملیاتی را به صنعت معرفی کنیم.

آخوندی با بیان اینکه بهبود کارایی و بهره‌وری در این صنعت نکته مهم دیگری است گفت: صنعت هوانوردی ویترین نظام است بنابراین فرودگاه‌ها باید در شان ملت ایران باشد بنابراین تمام فرایندهایی که در فرودگاه‌ها انجام می‌شود مورد بازبینی دقیق قرار گیرد.

وی ادامه داد: سطح ایمنی و امنیت باید همزمان با آسایش مردم افزایش پیدا کند بنابراین باید سلیقه به خرج دهیم و روح هنروری ملت ایران را در فرودگاه‌ها به نمایش بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه رگولاتوری را در صنعت هوایی دارد گفت: از دکتر جهانگیریان می‌خواهم که هر چه سریعتر شورای عالی هواپیمایی کشوری را تشکیل دهد و مفهوم ایمنی و استاندارد که اصلی‌ترین ماموریت سازمان است را به مفهوم کامل اجرایی کند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی محیط فعالیت اقتصادی را برای فعالان حمل و نقل ایجاد می‌کند بنابراین باید ریسک و مخاطره به حداقل برسد و افق درازمدت را مد نظر داشته باشد.

آخوندی با بیان اینکه ناوگان صنعت هوایی با مشکلات فراوانی روبرو است گفت: حدود 243 فروند هواپیما در کشور داریم که اگر 100 فروند به دلایل مختلف از سرویس دهی خارج شده باشند شایسته صنعت ما نیست.

وی افزود: می دانم که مخالفان نظام تلاش کردند تا موانعی را برای ما ایجاد کنند اما در نهایت باید بتوانیم با اعتماد سازی با بخش خصوصی وضع هواپیماها را بهبود ببخشیم و ناوگان را توسعه دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز امیدواری نسبت به تحرکات دولت در سطح بین المللی برای کاهش تحریم‌ها گفت: ایجاد موفقیت مثبت از سوی دولت هر چند در دراز مدت اما چشم انداز امیدوار کننده‌ای را برای ما به همراه خواهد داشت. بنابراین امیدواریم در جهت تامین قطعات، بهبود ناوگان، کاهش سن و توسعه ناوگان به موفقیت‌های بهتری دست پیدا کنیم.

در این مراسم علیرضا جهانگیریان جایگزین حمیدرضا پهلوانی در سازمان هواپیمایی کشوری شد.

کد خبر 238331
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز