مهر نوشت: علیرضا جهانگیریان در جمع خبرنگاران با اشاره به این که پروسه مذاکرات ورود قطعات هواپیما به ایران یک روند است و نیاز به زمان دارد، گفت: ممکن است در طی این روند نواساناتی هم به وجود بیاید اما فضای جدیدی ایجاد شده و بخش هایی از نیاز ما در حال تامین است.
وی افزود: البته نیازهای ما فقط قطعه نیست بلکه نیاز به ارتباط با شرکت سازنده برای دریافت اطلاعات و حضور کارشناسان شرکتها در ایران و پذیرش کارشناسان ما در کشورهای دیگر از جمله این موارد است.
وی با اشاره به اینکه برخی از اطلاعات بسیار با اهمیت از سوی طرف خارجی برای ما ارسال شده است، گفت: اگر این اطلاعات دریافت نمی شد مجبور بودیم تعدادی از هواپیماها را زمین گیر کنیم و همچنین تعدادی از کارشناسان آن شرکتها به کشور ما آمدند و مذاکراتی در این خصوص انجام شد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه در حوزه های هوانوردی پیشرفتهای خوبی حاصل شده است بیان کرد: در نوروز امسال 20 درصد افزایش پرواز نسبت به سال گذشته داشتیم که نشانگر این بود که ما توانستهایم ناوگان خود را به خوبی تجهیز و تامین کنیم اما در حوزه قطعه حساسیت بیشتری وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلاتی که برای سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در برخی کشورها وجود دارد گفت: در برخی از زمینهها تعاملات خوبی انجام شده اما در زمینههایی مانند سوخت رسانی به این شکل پیش نرفته است بنابراین با برخی از کشورهای اروپایی در حال مذاکرهایم.
جهانگیریان تصریح کرد: امیدواریم که این محدودیتها برداشته شود زیرا آنها هم در کشور ما سوخت دریافت نمیکنند و خودشان هم نسبت به این موضوع ابراز ناراحتی کرده اند اما به دلیل این که شرکتهای سوخت رسان یا آمریکایی هستند و یا اینکه تحت فشار شرکت های آمریکایی قرار دارند نمی توانند سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی را انجام دهند.
وی در خصوص اینکه وزیر راه و شهرسازی در سال گذشته اعلام کرده بود که در نیمه اول سال 93 آزادسازی نرخ بلیت هواپیما انجام می شود اظهار داشت: سعی داریم در قالب سیاستهای دولت و در چارچوب زمانی که وزیر اعلام کرد یعنی در شش ماهه ابتدایی امسال این قانون اجرایی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص مشکلاتی که در گمرک ممکن است برای ورود قطعات هواپیما به وجود بیاید بیان کرد: در این خصوص با گمرک و وزارت اقتصاد نامه نگاریهایی انجام شده و موافقت اولیه را گرفتهایم و برای قطعات هواپیما تسهیلات و شرایط ویژهای اعمال شود و شرکتها با سرعت بیشتری به این قطعات دست پیدا کنند.
وی با اشاره به شاخصهای عملکرد حمل و نقل هوایی در کشور ما نسبت به دیگر کشورها اظهار داشت: این شاخصها در کشور ما پایین تر است که علت اصلی آن هم موضوع تحریمها علیه ملت ایران است زیرا حمل و نقل هوایی نیازمند سه عامل زیرساخت، ناوگان و نیروی انسانی است.
جهانگیریان با تاکید بر اینکه در زمینه نیروی انسانی کمبودی نداریم و بخشی از نیرو به کشورهای منطقه صادر می شود بیان کرد: 160 فرودگاه رسمی و تعدادی فرودگاه موقت در کشور داریم که زیرساخت جابجایی 75 میلیون مسافر را دارد اما عملکرد ما 25 میلیون مسافر در سال 92 بوده است به این معنا که از یک سوم ظرفیت فرودگاه استفاده میکنیم.
وی افزود: بخشی از این موضوع به کمبود ناوگان بر میگردد زیرا ما 250 هواپیمای ثبت شده داریم که 150 فروند آن فعال هستند و مابقی یا فرسوده بوده و یا به دلیل نبود قطعات زمین گیر هستند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که بزرگترین پروژه زیرساختی ما تکمیل فرودگاه امام است بیان کرد: این فرودگاه 5 میلیون مسافر را در سال پذیرش میکند در صورتی که باید این رقم به 20 میلیون مسافر برسد که طرح فاز دوم آن از اولویتهای اصلی ما است.
وی با بیان این که در حوزه ناوگان هم تصمیماتی را از صندوق توسعه ملی دریافت کردهایم بیان کرد: تا کنون بیش از 500 میلیون دلار به ایرلاین ها تخصیص یافته است که موافقت صندوق را برای دریافت بیش از 500 میلیون دلار دیگر گرفتیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قطعات این هواپیما با باز کردن ال سی و گمرک جلسات مختلفی داشتهایم و مصوباتی هم به تصویب رسیده است گفت: الان تعدادی هواپیما در حال ورود به کشور است که در ماههای آینده وارد ناوگان میشوند به این ترتیب 30 هواپیما به ناوگان هوایی کشور افزوده میشود.
وی در خصوص پرواز ایران- آمریکا اظهار داشت: در سالهای گذشته هم تقاضایی هم از سوی ایرانیان مقیم آمریکا برای برقراری پرواز داشتیم اما در جریان سفر رئیس جمهور به نیویورک این موضوع به صورت جدی تر مطرح شد.
وی افزود: آن چه که بر عهده ما قرار دارد پیش بینی مقدمات کار از جمله موافقت نامههایی است که باید بین دو طرف وجود داشته باشد بنابراین تا کنون شرکتهایی از جمله بوئینگ اعلام آمادگی کردند.
جهانگیریان افزود: این شرکتها موافقت وزارت خزانه داری آمریکا را دریافت کردند و با برخی از شرکتهای ایرانی هم تماس هایی را داشتند که به آنها پاسخ داده شد و در حال حاضر هم مراحل نهایی قراردادها در حال انجام است.
وی با بیان اینکه عمده هواپیماهای باری ما به دلیل تحریم امکان پرواز بین المللی را ندارند گفت: در زمینه حمل بار داخلی هم تغییرات زیادی در چند سال گذشته نداشته ایم زیرا رشد تولید ناخالص داخلی در کشور ما رشد چندانی نداشته بنابراین کل حمل و نقل از این موضوع تاثیر می گیرد.
علیرضا جهانگیریان در جمع خبرنگاران در پاسخ پرسشی در خصوص آزاد سازی نرخ بلیط هواپیما در فاز دوم اجرای هدفمندی یارانهها اظهارداشت: آزادسازی نرخ بلیط بر اساس ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه باید اجرایی شود و معمولاً آزادسازی منجر به رقابت بیشتر و رقابت به کاهش قیمت و افزایش تسهیلات و رفاه مسافرین می شود.
وی افزود: در کشورهای دیگر دنیا با این هدف آزادسازی شکل گرفته و هدف مهم از اجرای این قانون این است که به رفاه مسافرین برسیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه افزایش قیمت در جامعه ما، منحصر به بلیط هواپیما نیست، اظهار داشت: در زمینه کالاها و خدمات متناسب با نرخ تورم و افزایش عوامل هزینهای افزایش قیمت اتفاق میافتد.
جهانگیریان با اشاره به اینکه آزادسازی نرخ بلیط به کنترل قیمت کمک میکند، بیان کرد: در گذشته هر دو سال یکبار یا هر ساله افزایش قیمتی در نرخ بلیط هواپیما داشتیم اما با اجرای آزادسازی و ایجاد رقابت در صورت افزایش بلیط بازهم در زمانهای مشخص کاهش قیمت را خواهیم داشت.
معاون رئیس راه و شهرسازی با بیان اینکه طبق آمار از آبان سال 91 تا کنون افزایش قیمتی نداشتیم، گفت: در جریان اجرای آزادسازی نرخ بلیط حتی اگر قیمتها از نرخ کنونی هم بالا برود بازهم باقیمت کمتری از تورم طبیعی به فروش می رسد.
وی با بیان اینکه متنوع سازی نیز به ما کمک میکند که نرخها را بصورت متنوع اجرا کنیم، اظهار داشت: در مسیرها و زمانهای مختلف و شرایط متفاوت قیمتها متنوع می شود بنابراین، افراد، متناسب با نیاز قیمتهایی در سطح فعلی یا پایین تر را خریداری میکنند.
جهانیگیریان تصریح کرد: زمان اجرای آزادسازی مشخص نیست و در حال تهیه آیین نامهها هستیم تا برای کنترل بازار، وتأخیرات پروازی، برقرار شود،اما تا دوماه آینده آزادسازی به اجرا میرسد.
وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر مذاکرات ایرلاینهای ایرانی و شرکتهای خارجی اظهار داشت: به دنبال موافقت نامه ژنو جلساتی در حال برگزاری است، و به نظر می رسد که در هفتههای گذشته افق جدیدی بازشده باشد و ما از طرف مقابل که شرکتهای آمریکایی هستند سیگنالهای مناسبی دریافت کردهایم.
رئیس سازمان هواپیمایی تصریح کرد: در زمینه انتقال مالی مشکلاتی وجود دارد که در حال جریان است که به دنبال آن قطعات هواپیما وارد کشور می شود.