گروه بین‌الملل: فرانسوا اولاند، برای نخستن بار از زمان رسیدن به ریاست‌جمهوری فرانسه روز گذشته درحالی‌که پایین‌ترین میزان محبوبیت را در کشور خودش دارد به سرزمین‌های اشغالی رفت تا پس از خودشیرینی‌ برای مقا‌‌م‌های رژیم صهیونیستی در مذاکرات ایران و ۱+۵، قراردادهای مختلف فروش تسلیحات به این رژیم را به سرانجام برساند.

از میان کسانی که از زمان تأسیس جمهوری پنجم در سال۱۹۵۸ در فرانسه به قدرت رسیده‌اند، فرانسوا اولاند پایین‌ترین میزان محبوبیت را دارد و به گفته وزیر دفاع سابق فرانسه، مردم این کشور به‌خاطر خشم شدید در آستانه طغیان هستند.

اولاند که به تازگی در خیابان شانزلیزه و در جریان مراسم بزرگداشت کشته‌شدگان جنگ جهانی اول هو شده بود به وسیله لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه و چندین وزیر دیگر همراهی می‌شود و قرار است میان مقام‌های دوطرف درباره محورهای مختلف ازجمله پرونده هسته‌ای ایران و قراردادهای تجاری و تسلیحاتی بحث و گفت‌وگو شود.

درحالی‌که مقام‌های رژیم صهیونیستی از ایفای نقش فرانسوی‌ها در ژنو بسیار راضی هستند اولاند تلاش خواهد کرد که مبادلات تجاری دوطرف را که در سال۲۰۱۱ بیش از ۳میلیارد دلار بوده است، افزایش دهد. علاوه بر وزرای کابینه در این سفر که در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو صورت گرفته مقام‌های چند شرکت مهم راهبردی فرانسه ازجمله آلستوم، آریان‌اسپیس و وینسی هم اولاند را همراهی می‌کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه روز گذشته با شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم دیدار کرد. نتانیاهو در آستانه سفر اولاند، فرانسه را دوستی بسیار نزدیک برای اسرائیل خوانده بود. فرانسوی‌ها و اسرائیلی‌ها سابقه دیرینه در روابط خود دارند و به‌ویژه خرید‌های هنگفت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی از پاریس همیشه زبانزد بوده است.

فرانسه در بسیاری از مقاطع به‌ویژه در جریان جنگ 6روزه اعراب و اسرائیل بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات مورد نیاز رژیم صهیونیستی و متحد راهبردی این رژیم بوده است. گفته می‌شود در قراردادهای مختلف فروش تسلیحات از سوی فرانسه مهم‌ترین مورد فروش هواپیماهای بدون سرنشین از سوی پاریس است که اعتراض گروه‌های حقوق بشر را هم به‌دنبال داشته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی بارها از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت فرانسه در حمله به نوار غزه استفاده کرده است؛ حملاتی که باعث کشته شدن تعداد زیادی از کودکان فلسطینی شده است. به همین‌خاطر روز گذشته مقام‌های حماس هم از سفر اولاند انتقاد کرده و آن را در جهت حمایت از اسرائیل توصیف کردند.

سفر 3روزه اولاند به سرزمین‌های اشغالی یکی از طولانی‌ترین سفرهای او از لحاظ مدت اقامت به‌حساب می‌آید و در حالی صورت گرفته که فرانسوا اولاند به تازگی با اعتراض‌های مختلف مردم روبه‌رو بوده است. چند روز قبل زمانی که او به بزرگداشت کشته‌شدگان جنگ جهانی اول رفت با شعار «اولاند استعفا» و «دیکتاتوری سوسیالیستی» مواجه شد. واقعیت این است که اولاند داخل فرانسه تحت فشار شدیدی قرار دارد و در این وضعیت به‌دنبال خودنمایی در صحنه بین‌المللی است.

او ترجیح داده به جای کاهش هزینه‌ها، مالیات‌ها را زیاد کند اما نشانه‌هایی از طغیان گسترده مالیات‌دهنده‌ها وجود دارد. دولت فعلا برقراری این مالیات را معلق کرده، اما قرار بود از این محل حدود ۲میلیارد دلار درآمد کسب کند و این مبلغ در میان اقدامات دولت برای کاهش کسری بودجه جایگاه مهمی داشت. اولاند از طرف اتحادیه اروپا هم تحت فشار است.

فرانسه پیش از این 2 سال (یعنی تا سال۲۰۱۵) مهلت گرفته تا کسری بودجه‌اش را به زیر ۳درصد برساند، اما کمیسیون اروپا تردید دارد که فرانسه بتواند به این هدف برسد. رئیس‌جمهور فرانسه به همین‌خاطر به‌طور بی‌سابقه‌ای در داخل کشورش تحت فشار است و در نظرسنجی‌ها اقبال عمومی به حزب راستگرای افراطی جبهه ملی به رهبری مارین لوپن افزایش یافته است. اولاند اما به جای حل‌وفصل ریشه‌ای مشکلات داخلی کشورش فعلاً ترجیح داده به سرزمین‌های اشغالی برود تا شاید بتواند پولی از خرید تسلیحات توسط رژیم صهیونیستی به جیب بزند.

کد خبر 239030
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز