دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: دنیا از انواع آثار هنری بد انباشته است اما همه کارهای هنری بد به قدر کافی بد نیستند که بتوانند به موزه هنرهای بد راه یابند، زیرا این بدی اثر باید کاملا صادقانه رخ داده باشد.

به گزارش میراث خبر، موزه "بدآرت" یا MOBAا در امریکا، از جمله موزه‎هایی است که در جستجوی کشف آثار هنری است که آنقدر بد باشند که برای نمایش و نگهداری در موزه خوب و مناسب ارزیابی شوند.

نمایشگاه هنرهای بد در موزه ماساچوست اخیرا درسه گالری برپا شده است که یکی از آن‎ها در زیرزمین تالار "سامرویل" و دو نمایشگاه دیگر در نزدیکی بروکلین در ایالات متحده بدترین آثار هنری جهان را دراختیار علاقمندان می‌گذارد.

موزه هنرهای بد MOBA که در سال 1994 بنیاد گذاشته شده، تاکنون کانون توجه جهانی از منتقدان آثار هنری در نیویورک تایمز گرفته تا پژوهشگران دانشگاه هاروارد بخود جلب کرده و تحت نفوذ خود قرار داده است.

این موزه تاکنون دو کتاب نیز درهمین زمینه چاپ و منتشر کرده است. یکی به نام "موزه هنربد: آثار هنری بدی که بتوان نادیده شان گرفت" و دیگری کتاب با نام "موزه هنرهای بد: شاهکارها"!

ایده اصلی شکل‎گیری این موزه در یک اثر نقاشی به نام"لوسی درمزرعه و میان گل‎ها "نهفته است که نخستین بار توسط یک دلال آثار عتیقه به نام "اسکات ویلسون "در سال 1994 درمیان انبوهی از زباله یافت شد.

هنگامی که او این اثر را به دوستش "جان رایلی" نشان داد، رایلی چنان شیفته آن شد که آن را قاب گرفت.

با مشاهده این علاقه رایلی، ویلسون آثار هنری بد دیگری را نیز که در بازارها و درگوشه و کنار کوچه و خیابان می‎یافت برای او آورد و رایلی نیز دست به نمایش آن‎ها زد.

با افزایش تعداد این آثار و با همکاری یک موزه دار علاقمند به نام "مارک فرانک" این موزه حدود 10 سال پیش شکل گرفت.

کارکنان موزه MOBA معتقدند که هنرهای بد به همان اندازه آثار محبوب و تایید شده، وقت و تلاش برده است و از همین رو شایسته است که این آثار هم به اندازه آثار هنری خوب به نمایش گذاشته شود.

مارک فرانک می‎گوید که این موزه هرماه بیش از 20 اثر هنری دریافت می‎کند. وی تاکید دارد که ازاین میان تنها آثار اصل و صادقانه دراین موزه پذیرفته می‎شوند.

به گفته وی منظور از صادقانه آن است که یک اثر تلاشی صادقانه برای خلق و بیان هنری باشد نه این که با هدف قبلی بد تهیه شده باشد.

وی می‎گوید: «مردمی که آثار هنری خود را به موزه تحویل می‎دهند، اغلب کسانی هستند که نسبت به این که تلاش شان در جلب توجه عمومی موفق باشد، بدبین هستند».

موزه بد آرت سالانه بیش از 8 هزار نفر بیننده و در فیس بوک هم بیش از 20 هزار نفر طرفدار دارد.

کد خبر 239089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز