همشهری آنلاین: مراسم شستشوی کعبه مشرفه با گلاب ناب ایرانی و آب زمزم، دوشنبه با وجود غیبت ملک عبدالله که گفته می‌شود از نظر جسمانی وضع مناسبی ندارد، برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی حج، خالد الفیصل امیر مکه مکرمه و رئیس کمیته مرکزی حج عربستان به نیابت از پادشاه این کشور، کعبه مشرفه را با مخلوطی از آب زمزم و گلاب ناب ایرانی و عود کامبوجی شستشو داد.

در مراسم شستشوی کعبه مشرفه، شیخ عبدالعزیز السدیس رئیس کل امور حرمین شریفین و دیپلمات‌های کشورهای اسلامی، اکمل الدین احسان اوغلو دبیرکل سازمان همکاری اسلامی، اسامه البار شهردار مکه مکرمه و جمعی از وزیران دولت عربستان حضور داشتند.

پس از پایان مراسم شستشوی کعبه مشرفه، امیر مکه، کلید جدید کعبه را تحویل پرده‌دار آن داد.

شیخ عبدالقادر بن طه الشیبی پرده دار کعبه مشرفه اعلام کرد: شستشوی دیوار کعبه از داخل با ۴۵ لیتر آب زمزم و گلاب (ناب ایرانی) و عصاره گل طایف و عود کامبوجی انجام شده است.

وی در گفتگو با عکاظ گفته بود: بر اساس سنت هر ساله کعبه مشرفه یک ساعت پس از نماز صبح باز شده و پادشاه یا معاون وی وارد آن می‌شوند و پس از خواندن دو رکعت نماز در داخل آن، به همراه میهمانانی از کشورهای اسلامی به شستشوی کعبه مشرفه می‌پردازند که البته امسال ملک عبدالله قادر به انجام این کار نبود و خالد الفیصل امیر مکه مکرمه به جای وی این کار را انجام داد.

مراسم شستشوی کعبه مشرفه، یک ساعت تا یک ساعت و نیم طول کشید. شستشوی کعبه مشرفه یک سنت نبوی است که پیامبر (ص) روز فتح مکه مکرمه هنگامی که داخل کعبه مشرفه شد، پس از پاکسازی آن از وجود بت‌ها به شستشوی آن اقدام کردند.

کد خبر 239177
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز