گروه اقتصادی: مجلس موافقت کرد تا طرح‌های اشتغال‌زای ناتمام بتوانند از صندوق توسعه ملی دوباره وام بگیرند.

البته طرح‌هایی که پیش از این با تزریق دلارهای حساب ذخیره ارزی راه‌اندازی شده‌بودند اما در میانه راه مانده‌اند. تصویب این طرح در مجلس البته با واکنش موافقان و مخالفان مواجه شد تا آنجا که علی‌لاریجانی، رئیس مجلس سرانجام اعلام کرد: کارگروهی تشکیل خواهد شد تا وضعیت پرداخت تسهیلات با دلارها و ریال‌های حساب ذخیره ارزی را روشن کند. مصوبه روز گذشته نمایندگان تأکید دارد: طرح‌های نیمه تمام خصوصی و تعاونی که حداقل یک قسط از حساب محل ذخیره ارزی تسهیلات دریافت کرده‌اند، درصورتی که دارای بدهی معوق نبوده و توضیح فنی و اقتصادی و مالی داشته و اهلیت متقاضیان آنها دوباره به تأیید بانک عامل برسد، می‌توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کنند.

نمایندگان مخالف با تأکید بر ضرورت شفاف‌تر شدن دخل و خرج حساب ذخیره ارزی بر این نظر اصرار داشتند که باید بررسی شود تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی کجا هزینه شده است. به‌گفته آنها از زمان تشکیل این حساب تا سال89 از کل تسهیلات اختصاص یافته 10درصد به بخش خصوصی و 90درصد به بخش دولتی داده شده است، اما اینکه منابع در دست کیست و چند طرح اقساط پرداخت می‌کنند موضوعاتی است که نه دولت و نه بانک مرکزی و نه بانک‌های عامل علاقه‌مند به شفاف شدن آن نیستند.

موافقان با اشاره به ضرورت ایجاد اشتغال و خارج کردن طرح‌های نیمه تمام از رکود تأکید داشتند که در حال حاضر نه امکان پرداخت مابقی تسهیلات از حساب ذخیره ارزی وجود دارد و نه صندوق توسعه می‌تواند به طرح‌هایی که از حساب ذخیره تسهیلات گرفته بودند، تسهیلات بدهد. لذا طرح‌های مربوط به بخش خصوصی و تعاونی بلاتکلیف مانده و ما می‌توانیم با تصویب این طرح به بازدهی آنها و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کمک کنیم.

کد خبر 239550
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز