ایرنا - گروه پژوهش‌های خبری: سخنان روز گذشته رهبر معظم انقلاب، دور سوم مذاکرات هسته‌ای ژنو، گفت و گوی تلفنی رییس جمهوری ایران با نخست وزیر انگلیس و پیروزی تیم والیبال کشورمان بر ایتالیا، مهم‌ترین موضوع های مورد توجه روزنامه‌های امروز کشور بود.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نگاه سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز کشور انداخته و به بررسی مهمترین موضوع های مورد توجه پرداخته است.

بیانات رهبری؛ یک کلام، چند نگاه

بیانات روز گذشته آیت الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از بسیجیان کشور، مهمترین موضوع مورد توجه روزنامه های امروز بود.

همزمان با گسترده بودن بازتاب سخنان ایشان در روزنامه ها، نوع این بازتاب ها اما متفاوت از یکدیگر بود. به صورتی که هر روزنامه بر اساس جهت گیری سیاسی خود، بخش های خاصی از سخنان رهبر انقلاب را برجسته کرد.

با این وجود آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفت، تاکید رهبری بر حمایت از دولت، دخالت نکردن در جزییات مذاکرات، حق هسته ای کشورمان، استکبارستیزی و دشمنی نداشتن با ملت آمریکا بود.

روزنامه ˈاعتمادˈ در صفحه نخست خود، در تیتر گزارشی که به سخنرانی روز گذشته رهبر معظم انقلاب در جمع بسیجیان اختصاص داشت، به نقل از ایشان نوشت: ˈبا ملت آمریکا دشمنی نداریمˈ.

اعتماد در ابتدای گزارش خود، به تاکید دوباره رهبری بر حمایت از دولت و مسوولان اشاره کرد و به نقل از ایشان افزود: در بحث هسته ای خطوط قرمز باید رعایت شود و از حقوق ملت حتی یک قدم عقب نشینی نشود.

روزنامه ˈشرقˈ هم در تیتر خبر خود در همین پیوند، بخشی از سخنان رهبری در خصوص مذاکرات هسته ای را برجسته کرد و به نقل از ایشان نوشت: ˈدر جزییات مذاکرات مداخله نمی کنیمˈ.

شرق در ادامه به بخش های دیگر بیانات روز گذشته آیت الله خامنه ای، به ویژه در رابطه با استکبار جهانی و لزوم ایستادگی در برابر آن پرداخت و به نقل از رهبری نوشت: هر جا که صحنه زورآزمایی است، باید در مقابل دشمن ایستاد و اراده مومنین بر اراده دشمن غلبه کند.

روزنامه ˈایرانˈ هم در تیتر نخست خود در رابطه با بیانات روز گذشته آیت الله خامنه ای، به نقل از ایشان نوشت: ˈبر حمایت از دولت و مذاکره کنندگان اصرار دارمˈ. ایران در سرفصل این گزارش افزود: رهبر معظم انقلاب روز گذشته یکبار دیگر حمایت قاطع خود را از مذاکره کنندگان هسته ای اعلام کردند.

روزنامه ˈاطلاعاتˈ هم در عنوان خبری خود در این خصوص، به نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت: نظام اسلامی با ملت آمریکا دشمنی ندارد؛ ما با استکبار مخالفیم.

در همین حال روزنامه ˈجمهوری اسلامیˈ در تیتر نخست خود ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حمایت از دولت و مذاکره کنندگان هسته ای نوشت: ˈخطوط قرمز در مذاکرات باید رعایت شود.ˈ

این روزنامه همچنین، بخشی از اظهارات رهبری در خصوص اصطلاح ˈنرمش قهرمانانهˈ را به عنوان مهم ترین فراز این بیانات، در آغاز گزارش خود قرار داد و به نقل از ایشان در توصیف واژه نرمش قهرمانانه، نوشت: نرمش قهرمانانه به معنی مانور هنرمندانه و استفاده از شیوه های متنوع برای دست یابی به اهداف و آرمان های گوناگون نظام اسلامی است.

روزنامه ˈکیهانˈ نیز تیتر نخست خود را به بیانات روز گذشته آیت الله خامنه ای اختصاص داد و از قول ایشان نوشت: ˈایران از حق خود یک قدم هم عقب نشینی نمی کندˈ.

مذاکرات داغ هسته‌ای در هوای سرد ژنو

مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 که هم اکنون در ژنو سوییس در جریان است، یکی دیگر از عناوین مهم خبری روزنامه های امروز کشور بود.

در بررسی این روزنامه ها، اخبار، گزارش ها و دیدگاه های متفاوتی، در خصوص بایدها و نبایدهای مذاکرات هسته ای در ژنو به چشم می خورد.

روزنامه ˈتهران امروزˈ در مطلبی نوشت: بازی غربی ها مبنی بر در نظر نگرفتن حق غنی سازی اورانیوم در ˈان.پی.تیˈ مذاکرات ژنو را تحت الشعاع قرار داد.

تهران امروز در توضیح این استدلال خود افزود: آنگونه که ˈعباس عراقچیˈ معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای، خبر داده است، غربی ها تفسیر جدیدی از ان.پی.تی کرده اند و گفته اند که در ان.پی.تی از غنی سازی به عنوان یک حق، نامی به میان نیامده است. عراقچی گفته است، این تفسیر مورد قبول ایران نیست و در هر موافقتنامه ای باید حق غنی سازی ایران به علاوه شیوه رفع تحریم ها لحاظ شود.

روزنامه ایران هم در گزارشی با عنوان ˈمذاکرات داغ هسته ای در هوای سرد ژنوˈ به نقل از یک منبع آگاه نوشت: در صورتی که مواضع مخالف فرانسه از ژنو پیشین فراتر نرود، تهران ره حل های تازه ای در دور جدید گفت و گوها دارد و به این ترتیب می توان برای رسیدن به توافق نهایی امیدوارتر بود.

ایران در خبری دیگری، به نقل از ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری اسلامی ایران، در جلسه هیات دولت در خصوص مذاکرات ژنو، نوشت: موفقیت مذاکرات هسته ای به نفع همه است؛ مذاکرات فعلی 6 ماهه می تواند، مبنایی برای مذاکرات بلند مدت باشد و منافع ما و دیگران را تامین کند.

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان ˈپژواک سکوت در ژنوˈ به درز نکردن خبر از مذاکرات روز نخست اشاره کرد و در ادامه نوشت: شواهد نشان می دهد که مذاکرات سختی در پیش است. اگر چه وزیر خارجه بریتانیا از احتمال دست یابی به توافق گفته است، اما هنوز فرانسه موضع گیری مثبتی نسبت به مذاکره نشان نداده است.

روزنامه اعتماد هم به نقل از خبرنگار اعزامی خود در ژنو، روز نخست مذاکرات میان ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر امور خارجه ایران و ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست تیم مذاکره کننده 1+5 با ایران، را دشوار توصیف کرد و مذاکرات را ˈروی لبه تیغˈ دانست.

اعتماد در ادامه و در بازتاب مواضعی که دو طرف تاکنون ابراز کرده اند، به نقل از وزیر خارجه ایران نوشت: گفت و گو با خانم اشتون خوب بود و به نقل از یک دیپلمات ارشد آمریکایی، وزیر خارجه انگلیس و رییس هیات فرانسوی در ژنو به ترتیب افزود: متن توافقنامه روی میز است. مذاکرات ایران و 1+5 فرصت تاریخی است. به سمت توافق هسته ای با ایران حرکت می کنیم.

روزنامه ˈهمشهریˈ هم در خبری با عنوان ˈتنور مذاکرات از امروز گرم می شودˈ با اشاره به ابراز رضایت ظریف از دیدار با اشتون، به نقل از رییس جمهوری در خصوص باید و نبایدهای مذاکرات نوشت: باید روز میز مذاکرات منطق و عقلانیت باشد. روی میز مذاکرات هیچ وقت باروت و تهدید نمی تواند تاثیرگذار باشد.

روزنامه کیهان اما در صفحه نخست خود، در خبری به هشدار بیش از 200 نماینده مجلس به گروه 1+5 پرداخت و به نقل از آنها نوشت: 1+5 وقت کشی کند در همکاری با آژانس هم تجدید نظر می کنیم.

کیهان در ادامه نوشت: بیش از 200 نماینده مجلس شورای اسلامی با انتشار بیانیه ای خطاب به کشورهای طرف مذاکره کننده ایران در ژنو، اعلام کردند، در صورت کارشکنی آنان، در نوع همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تجدید نظر خواهد شد.

روزنامه ˈجمهوری اسلامیˈ هم در خبری در خصوص آغاز دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو، به نقل از وزیر امور خارجه ایران، نوشت: دستور کار مذاکرات رسیدن به توافق است.

این روزنامه در ادامه نوشت: این دور از مذاکرات در حالی برگزار می شود که به گفته کارشناسان علی رغم لابی گسترده صهیونیست ها و کارشکنی قبلی فرانسوی ها، امیدواری برای دست یابی به یک توافق هنوز به قوت خود باقی است.

جمهوری اسلامی در گزارشی دیگر، به بیانیه 200 نماینده مجلس در باره موضوع هسته ای اشاره کرد و در تیتر خبری خود، این بیانیه را ˈحمایت نمایندگان مجلسˈ از تیم مذاکره کننده هسته ای توصیف کرد.

این بار کار کار انگلیسی‌ها نبود

گفت و گوی تلفنی سه شنبه شب حسن روحانی با ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس که طی 10 سال اخیر در نوع خود بی سابقه بود، در روزنامه های امروز نیز مورد توجه گسترده قرار گرفت.

انجام این گفت و گو یک روز پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در ژنو، از نظر بسیاری از روزنامه ها مهم تلقی شد و از این رو به این موضوع با نگاهی ویژه توجه کردند.

روزنامه اعتماد در خبری با عنوان ˈروسای جهان پشت خط روحانیˈ به رایزنی تلفنی رییس جمهوری کشورمان با دیوید کامرون پرداخت و نوشت: گویا این بار کار کار انگلیسی ها نبود! کار فرانسوی ها بود که دبه در آوردند و مذاکرات ژنو را معلق گذاشتند.

اعتماد در خصوص محتوای این گفت و گوی تلفنی افزود: حسن روحانی، رییس جمهوری و دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس سه شنبه شب تلفنی در باره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات هسته ای با یکدیگر گفت و گو کردند. گفت و گوهایی که از بحث ترمیم روابط دو دولت تا پرونده مذاکرات ژنو، همچنین حادثه انفجار بیروت ادامه یافت.

روزنامه شرق هم در خبری با اشاره به گفت و گوی تلفنی روحانی و کامرون نوشت: دفتر نخست وزیری انگلیس، بعد از این مکالمه بیانیه ای را صادر کرده که متن آن بدین شرح است: نخست وزیر، در آستانه مذاکرات هسته ای این هفته ژنو، با رییس جمهوری، حسن روحانی، گفت و گو کرد تا اولین نخست وزیر بریتانیایی باشد که در بیش از یک دهه اخیر با رییس جمهوری ایران تماس می گیرد. دو طرف ضمن بحث در روابط دو جانبه، از اقدامات انجام شده بعد از روی کار آمدن رییس جمهوری، روحانی، از جمله انتصاب کاردارهای غیر مقیم که هفته قبل صورت گرفت استقبال کردند. آنها توافق کردند به تلاش برای بهبود روابط بر مبنای اقدام گام به گام و متقابل ادامه دهند.

روزنامه ˈاطلاعاتˈ هم در خبری در خصوص مذاکره تلفنی روحانی و کامرون، به نقل از رییس جمهوری کشورمان، نوشت: نباید اجازه دهیم مانع تراشی برخی، روند برد- برد این اقدام تاثیرگذار را با مشکل مواجه کند.

اطلاعات به نقل از کامرون هم افزود: لندن معتقد است در مذاکرات هسته ای باید احترام متقابل وجود داشته باشد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در تیتر خبر خود در این رابطه، این جمله از رییس جمهوری کشورمان در گفت و گو با کامرون را برجسته کرد: ˈبه هیچ عنوان تبعیض در فعالیت های هسته ای را نمی پذیریمˈ.

این روزنامه در ادامه به نقل از روحانی نوشت: تمام اعضای 1+5 باید از ظرفیت هایشان برای ایجاد فضای مناسب در مذاکرات ژنو استفاده و تلاش کنند زبان احترام و تکریم جایگزین زبان تهدید یا تحریم شود.

جاه طلبی والیبالیست‌های ایرانی

در کنار موضوع های سیاسی، یکی از موضوع های مورد توجه روزنامه های امروز پیروزی تیم ملی والیبال ایران بر ایتالیا در رقابت های جام قهرمانان قاره ها بود. روزنامه تهران امروز، پیروزی ایران بر ایتالیا را آغاز جاه طلبی تیم ملی والیبال ایران دانست و ایتالیا را اولین قربانی شاگردان ولاسکو توصیف کرد.

روزنامه ایران هم شکست تیم ملی والیبال ایتالیا در برابر ایران را خط و نشانی از سوی ایران به روس ها دانست.

روزنامه همشهری نیز در تیتر خبری خود در همین رابطه به نقل از سرمربی تیم ایتالیا نوشت: باید از ایران الگو برداری کنیم. همشهری در ادامه به نقل از ˈامانوئل بیرارلیˈ کاپیتان تیم ملی ایتالیا، افزود: ما می دانستیم که مسابقه دشواری در مقابل تیم ملی ایران خواهیم داشت. احساس می کنم که مقصر شکست تیم در ˈست سومˈ من بودم.

در این میان روزنامه شرق به نقل از ˈفرهاد قائمیˈ ملی پوش والیبال ایران، پس از برد ایتالیا نوشت: خدا را شکر مشکل جدی ای نداریم، اما همین جابجایی از کیوتو به توکیو می تواند به تیم ضربه بزند، با این حال امیدوارم انتقام بازی لیگ جهانی را از روسیه بگیریم و نشان دهیم که ایران دیگر شگفتی ساز نیست؛ بلکه یکی از قدرت های برتر جهان است.

کد خبر 239581
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز