گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: کاهش تقاضا و تغییر نگرش مصرف‌کنندگان به خرید اقلام مایحتاج موجب آرامش بازار و کاهش نسبی قیمت کالاهای اساسی در ‌ماه سوم فعالیت دولت یازدهم شد.

رئیس اتحادیه کشوری بنکداران مواد غذایی با تأکید بر تأثیرپذیری بازار این اقلام از آرامش نسبی 3ماه گذشته به خبرنگار ما گفت: نبود دغدغه افزایش قیمت‌ها موجب کاهش عطش مصرف‌کنندگان به خرید و ذخیره‌سازی‌ کالاهای اساسی برخلاف گذشته شده که این موضوع زمینه ثبات یا کاهش قیمت این اقلام به‌خصوص در یک‌ماه اخیر را فراهم کرده است.

قاسمعلی حسنی از کاهش حدود 100تومانی قیمت هر کیلوگرم برنج آمریکایی و تثبیت قیمت سایر اقلام برنج وارداتی و تولید داخل خبر‌داد و افزود: به‌دلیل ذخایر استراتژیک بیش از یک میلیون‌تنی برنج، اکنون قیمت برنج آمریکایی از 2هزار و 160تومان به 2هزار و 60تومان کاهش یافته، نرخ سایر برنج‌های وارداتی مانند تایلندی و هندی حدود هزار و 700تومان تثبیت و قیمت برنج ایرانی نیز بنابر کیفیت از 3هزارو 800تا 6هزار و 800تومان ثابت است. وی از کاهش قیمت شکر به کمتر از نرخ مصوب (هزارو 900تومانی) و رسیدن آن به هزارو 850تومان خبر داد و گفت: نرخ انواع روغن مایع نیز بر مبنای قیمت‌های مصوب سازمان حمایت تثبیت شده و قیمت روغن تولیدی برخی شرکت‌های غیربرند کاهش نیز داشته است.

کاهش قیمت مواد پروتئینی

علی خندان رو جوان، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گاوی نیز از تثبیت قیمت انواع گوشت متاثر از عرضه نهاده‌های دامی به نرخ مصوب، ممانعت از صادرات دام زنده، تثبیت نرخ ارز و آرامش بازار طی 3‌ماه اخیر خبر داد و به خبرنگار ما گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله بدون استخوان 28هزار و نرخ هر کیلوگرم گوشت لاشه گوسفندی 27هزارو500تا 28هزار تومان است که این نرخ‌ها از 2‌ماه پیش نه‌تنها سیر صعودی نداشته بلکه تا پایان سال روند کاهشی خواهد داشت.

رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی نیز با اشاره به روند کاهشی قیمت گوشت مرغ از یک‌ماه پیش به خبرنگار ما گفت: قیمت هرکیلوگرم گوشت مرغ از 7هزار و 500به 6هزار و 150 تومان در میادین میوه‌‌وتره‌بار، از 5هزار و 900تا 6هزار تومان در میدان بهمن و 6هزارو 200تا 6هزارو 600تومان در سطح شهر کاهش یافته است.محمد یوسفی افزایش 1.5درصدی تولید گوشت مرغ طی یک‌ماه اخیر را عامل تثبیت و کاهش نسبی قیمت‌ها با وجود افزایش تقاضا در ایام محرم قلمداد کرده و افزود: کاهش قدرت خرید اقشار متوسط جامعه نیز منجر به کاهش تقاضا و سیر نزولی قیمت گوشت مرغ طی یک‌ماه اخیر شده است.

رئیس اتحادیه مرکزی مرغداران تخم‌گذار نیز از روند نزولی قیمت تخم مرغ خبر داده و گفت: قیمت مصوب وزارت جهادکشاورزی برای هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری 4هزار و 400و نرخ پیشنهادی اتحادیه 4هزار و 860تومان است اما قیمت این محصول در بازار به 3هزار و 400تومان کاهش یافته است. هدایت اصغری کاهش قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم تخم‌مرغ از 4هزارو 100به 3هزارو 400تومان، مقرون به‌صرفه‌نبودن صادرات به‌دلیل کاهش نرخ برابری ارز به ریال، افزایش تولید تخم‌مرغ و توقف اجرای طرح ذخیره‌سازی‌ گردشی این محصول را از عوامل مؤثر در سیر نزولی قیمت تخم مرغ در بازار قلمداد کرد.

کد خبر 239671
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز