گروه ادب و هـنر: جـشنـواره مردمی فیلم عمار در چهارمین دوره، امسال نیز قرار است از ۱۳تا ۲۱دی‌ماه در سینما فلسطین برگزار شود. برگزارکنندگان می‌گویند امسال نخستین دوره بین‌المللی جشنواره مردمی فیلم عمار، در کنار چهارمین دوره این جشنواره برگزار خواهد شد.

جشنواره فیلم عمار

 به گفته مسئول دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار، تاکنون ۵۹ کشور در این بخش ثبت‌نام کرده‌اند که به‌ترتیب از مکزیک ۷۰ فیلم، فرانسه ۵۲ فیلم، فلسطین ۴۰ فیلم، هند و اسپانیا ۲۱ فیلم، مصر ۱۹ فیلم و انگلیس ۱۶ فیلم در این بخش جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه مراحل دیگر بخش بین‌الملل جشنواره چگونه خواهد بود، گفت: بخش بین‌الملل جشنواره، بازبینی فیلم‌های ارسال‌شده به این بخش را آغاز کرده و همچنین به‌دنبال اکران بین‌المللی و همزمان برخی آثار داخلی و خارجی جشنواره عمار هستیم.

اولین نشست خبری چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده، وحید جلیلی و حامد بامروت‌نژاد در تالار عمار جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد. در این برنامه نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره با اشاره به ویژگی‌های عمار گفت: این جشنواره از چند جهت متفاوت است. مهم‌ترین جنبه تفاوت این جشنواره نحوه پخش و اکران آن است. جشنواره عمار در گفتمان انقلاب اسلامی است و در جهت جذب استعدادهای مردمی تلاش می‌کند.

دبیر جشنواره عمار با اشاره به موضوع تحریم‌های صورت گرفته تصریح کرد: همین موضوع تحریم‌ها که انجام شد توسط رسانه‌ها پیگیری شد. آنها سال‌ها تلاش کردند و یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای انجام شد تا تحریم کامل علیه ایران اعمال شود اما این فضای رسانه‌ای توسط همین افراد مستقل در کشورهای مختلف جهان شکسته خواهد شد. امیدوارم سال‌های بعد جشنواره عمار به مرکزی برای فیلم‌های مستقل جهان تبدیل شود. طالب‌زاده درباره شاخص‌ترین فیلم بین‌الملل امسال نیز گفت: شاخص‌ترین فیلم بخش بین‌الملل که امسال به‌دست ما رسیده مستند KS بود که چند‌ماه قبل مراسم افشاگری آن انجام شد. کارگردان این مستند، مستند دیگری را نیز ساخته که الان نمی‌توانم بگویم. این بخش فیلم‌های افشاگرانه بسیاری در خود دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد.

طالب‌زاده همچنین به دیدار سال گذشته جشنواره عمار با مقام معظم رهبری اشاره کرد و توضیح داد: 3 نکته در این دیدار برای من جلب توجه کرد؛ اول آنکه پس از صحبت‌هایی که قرار بود انجام شود مقام معظم رهبری گفتند بقیه هم حرف بزنند. همین باز شدن فضا برای فیلمسازان برای من جالب بود. در این جلسه یکی از کارگردان‌ها درخصوص معماری نامناسب کشور مطالبی مطرح کرد. مقام معظم رهبری در توضیح این مطلب گفتند معماری 40سال اخیر معماری مضطرب و وحشی است.

وی در توضیح نکته دوم گفت: فردی درخصوص چشم‌انداز 20‌ساله رسانه سؤال کرد و گفت چرا این چشم‌انداز وجود ندارد؟ رهبری به مسئول ترسیم این چشم‌انداز گفتند چقدر گفتم این چشم‌انداز را ترسیم کنید. نکته سوم این بود که یکی از کارگردانان از مقام معظم رهبری پرسید اگر بخواهیم وارد فیلم داستانی شویم چه کنیم که پایمان نلغزد ایشان گفتند با زره تقوا و عبادت وارد این عرصه شوید. در ادامه وحید جلیلی درخصوص ویژگی‌های منحصر به فرد جشنواره عمار گفت: یکی از ویژگی‌های جشنواره امسال این است که در 2‌بخش اتفاقات خوبی افتاده است. قبلا جشنواره عمار به مستند شناخته می‌شد اما در بخش انیمیشن پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته‌ایم. سال قبل کارهای خوبی در انیمیشن ساخته شده بود. امسال رشد بسیار خوبی در این زمینه داشته‌ایم. این امر نشان می‌دهد جهش جدی در این زمینه خواهیم داشت. در بخش داستانی هم پیشرفت بسیار خوبی داشته‌ایم. امسال 209 اثر ثبت شده‌اند، امیدوارم جشنواره عمار در سال‌های آینده شاهد فیلم‌های داستانی خوبی باشد.

در این نشست حامد بامروت‌نژاد مسئول دبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار در توضیح بخش‌های مختلف جشنواره عمار گفت: در این دوره در بخش مسابقه فیلم 653 اثر، در بخش اقلام تبلیغی 62 اثر و در بخش فیلم ما 61 اثر به دبیرخانه عمار رسیده است. به گفته وی مجموعا در بخش داخلی 1315 اثر به جشنواره عمار ارسال شد. در بخش بین‌الملل نیز که از اول آبان فراخوان آن آغاز شد تا به حال 600 اثر با پراکندگی 60کشور به‌دست ما رسیده است؛ یعنی در مجموع 1915 اثر در جشنواره امسال شرکت خواهند کرد.

کد خبر 240320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز