همشهری آنلاین: عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافقنامه ژنو را نه جام زهر می دانیم نه دستاوردی شادی آفرین، گفت: با دقت در هشت قید غنی سازی در گام نهایی توافقنامه ۱+۵ می توان گفت سرنوشت غنی سازی در ایران جز به خودتعطیلی نمی انجامد.

به گزارش مهر در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در بررسی مذاکرات ژنو با حضور وزیر امورخارجه، روح الله حسینیان نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان در سخنانی ضمن تقدیر از دستگاه دیپلماسی خصوصا تیم مذاکره کننده گفت: نقد من به معنای نادیده انگاشتن و زحمات دوستان نیست بلکه برای رفع نواقص است.

عضو جبهه پایداری اظهار داشت: ما هرگز با مذاکره مخالف نیستیم و انعطاف را یکی از اصول پیشروی و دستیابی به اهداف می دانیم چنانچه که پیامبر در صلح حدیبیه نشان داد ولی استراتژی جمهوری اسلامی ایران به اهتزاز در آوردن پرچم توحید در تمام جهان گاه عقب نشینی نیز لازمه این استراتژی است اما معتقدیم باید با مردم صادقانه سخن بگوییم. چه چیزی را به دست آوردیم و چه چیزی را از دست داده ایم همانطور که امام در تصویب قطعنامه 598 سخن گفت زیرا اعتماد مردم بزرگترین سرمایه نظام است.

وی تاکید کرد: ما توافقنامه ژنو را نه جام زهر می دانیم نه دستاوردی شادی آفرین بلکه آن را انعطافی ضروری برای تقویت درونسازی انقلاب اسلامی می شناسیم.

از پیامدهای تفاهم نامه نگرانیم

وی با تاکید بر این که ما از پیامدهای تفاهم نامه نگرانیم اظهار داشت: این نگرانی را با دولت در میان می گذاریم تا راهی دقیق تر و عاقب اندیشانه تر چاره سازیم.

روح الله حسینیان اظهار داشت: با این که مسئولان رئیس دولت و وزیر امورخارجه اصرار دارند که کشورهای 1+5 در این تفاهم نامه به حق غنی سازی جمهوری اسلامی اذعان کرده اند با دقت در این معاعهده چنین صراحتی را نمی یابید.

وی ادامه داد: در ادامه حق غنی سازی اورانیم و عباراتی دوپهلو و مغیر آمده است که نتیجه آن جز محدودسازی حق غنی سازی هیچ مفهوم دیگری ندارد.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: در مقدمه تفاهم نامه به جای حق غنی سازی اورانیوم چنین آمده است "بهره گیری از انرژی هسته ای". اوباما در کاخ سفید نیز در توافق ایران و 1+5 برای بهره گیری از انرژی هسته ای تاکید کرده است.

حسینیان ادامه داد: چند روز پیش مجموعه مذاکرات کمیسیون امنیت ملی آمریکا منتشر شد که بر اساس آن شرمن به اعضای کنگره اعلام کرده که با ایران در موضوع هسته ای صحبت کردیم اما برای ایجاد عقب گرد مهم در جمهوری اسلامی تنها با کشوری که دشمن است مواجهیم آن ها متولی تروریست هستند و در موضوع حقوق بشر پرونده خطرناکی دارند.

روح الله حسینیان اظهار داشت: در سایر بخش های تفاهم نامه که سخن از حق غنی سازی آمده است چنان با قیدهایی آن را محدود می کنند که جز محدودسازی حق غنی سازی نتیجه ای ندارد حال آنکه واژه غنی سازی اورانیوم واژه عملی در واژه نامه بین الملل است بنابراین چه لزومی برای تعریف مشترک در خصوص غنی سازی بین ایران و 1+5 است.

وی تاکید کرد: در یکی از مواد گام نهایی تفاهم نامه ایران و 1+5 حدود 8 قید برای حق غنی سازی ایران مطرح کرده که در عمل هیچ چیزی برای جمهوری اسلامی باقی نمی ماند.

وی تاکید کرد: درست است که حق برای ما حق غنی سازی قائل شدند ولی با هشت قید و شرط که عملا دستاوردی برای جمهوری اسلامی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: با دقت در قیدهای غنی سازی در گام نهایی می توان گفت: سرنوشت غنی سازی در ایران جز به تعطیلی نخواهند انجامید.

کد خبر 240359
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز