گروه بورس: رئیس سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد: ارزش کل دادوستدها در مجموعه بازار سرمایه ایران به ۱۳۰هزار میلیارد تومان رسیده است. این آمار شامل عملکرد بورس‌های اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی در طول سال ۹۲ است.

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی صبح دیروز در سی و پنجمین نشست خبری خود گزارش عملکرد و کارنامه بازار سرمایه را منتشر کرد. به گفته او سهامداران از ابتدای امسال تاکنون 67هزار میلیارد تومان سهام در بورس و 18هزار میلیارد تومان سهام در فرابورس خریده‌اند.

به این ترتیب با احتساب مبادله 29هزار میلیارد تومان محصولات فلزی، پتروشیمی و کشاورزی در بورس کالا و انجام 15هزار میلیارد تومان دادوستد در بازار معاملات آتی سکه این بورس، مجموع ارزش کل معاملات انجام شده در بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون به 130هزار میلیارد تومان معادل 43میلیارد دلار رسیده است. رئیس سازمان بورس در ادامه کارنامه عملکرد نوپاترین بازار یعنی بورس انرژی را ارائه داد وگفت:

بورس انرژی در اواخر اسفند پارسال تاسیس شد و از ابتدای سال تاکنون در بازار فیزیکی 90هزار تن کالا معادل 118هزار میلیارد تومان عرضه شده است. در بازار برق 161هزار مگاوات برق معادل 57میلیارد تومان معامله شده است. جمعا 175میلیارد تومان در بورس انرژی معامله شده است. او در مورد میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار تهران توضیح داد: شاخص کل بورس تهران از 38هزار و 41واحد در ابتدای سال به 84هزار و 385واحد رسیده که 122درصد بازده را از ابتدای امسال تا پایان دهم آذرماه 92از آن خود کرده است. صالح‌آبادی با بیان اینکه بازار سرمایه یک سال استثنایی و طلایی را پشت سر می‌گذارد، تأکید کرد:

ارزش بورس اوراق بهادار تهران که در ابتدای سال 170هزار میلیارد تومان بود با 142درصد رشد به 412هزار میلیارد تومان رسیده است. رئیس سازمان بورس در مقایسه ارزش معاملات بازار سرمایه با عملکرد پارسال گفت: در کل سال 91ارزش معاملات 110هزار میلیارد تومان بوده است.

از هلدینگ خلیج‌فارس تا نفت خام

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست خبری درباره پرونده ابطال معاملات سهام هلدینگ خلیج‌فارس گفت: به تازگی جلسه‌ای با حضور نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی، هلدینگ خلیج‌فارس، انجمن صنفی صنعت پتروشیمی و معترضان عرضه سهام این شرکت برگزار و مقرر شده سهام 2 شرکت فجر و مبین، بین ذی‌نفعان آن توزیع شود. نتایج این نشست به شورای رقابت منعکس خواهد شد.

امیدواریم این شورا، در رأی خود بازنگری کند. او درباره آزادسازی سهام عدالت هم گفت: در مورد آزاد‌سازی‌ سهام عدالت 2رویکرد وجود دارد؛ یا باید طراحی جدیدی برای آزادسازی سهام عدالت صورت گیرد که این کار مستلزم اصلاح قانون در مجلس است یا اینکه طرح‌های قبلی پیگیری شود. این دو رویکرد در دولت در حال بررسی است. رئیس سازمان بورس درباره عرضه نفت خام گفت: این بار نفت خام به‌صورت ریالی و برای مصارف داخلی در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

کد خبر 240977
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز