گروه بورس: بازار سرمایه قوانین و مقررات خاص خود را دارد و همه سرمایه‌گذاران با قواعد و مقررات بازار سهام آشنا نیستند.

مطابق اظهارنظر غلامعلی میرزایی منفرد، دبیر هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار سهامداران حرفه‌ای کمتر مرتکب تخلف می‌شوند چون قوانین بازار سرمایه را بهتر می‌شناسند این مطلب گویای آن است که سهامداران تازه وارد ناخواسته بیشتر از سهامداران حرفه‌ای در خطر غلتیدن به دام تخلف هستند.

به گزارش همشهری، در طول چند سال گذشته تعداد سهامداران بورس از 3میلیون نفر به6.5میلیون نفر رسیده و از ابتدای امسال تاکنون 3میلیون و 300هزار نفر در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند، این موضوع لزوم آشنایی سهامداران را با مقررات بازار سرمایه مورد تأکید قرار می‌دهد. دبیر هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار با دسته بندی مقررات حقوقی بازار سرمایه به 3 دسته جرایم، تخلف‌ها و اختلاف‌ها، تفاوت آنها را به سهامداران توضیح می‌دهد و در عین حال به سهامداران گوشزد می‌کند، با حقوق بازار سرمایه آشنا شوند.

میزان اختلاف‌ها چقدر بوده است

میرزایی منفرد در گفت‌وگو با همشهری دربیان جزئیات فرایند رسیدگی به اختلاف‌ها در بازار سرمایه گفت: در6‌ماه نخست امسال، 29پرونده به هیأت داوری سازمان بورس ارجاع شده که در این مدت با برگزاری 59جلسه، 11رای در موردپرونده‌ها صادر شده است. او توضیح داد: 12پرونده مربوط به مطالبه وجه و خسارت(مطالبه وجه حاصل از فروش سهام، معاملات اعتباری، فروش سهام بدون اخذ گواهینامه سهام، خرید اشتباهی کارگزار برای شخصی غیراز واریز‌کننده وجه و...) بوده، 7پرونده مربوط به معاملات آتی سکه طلا. 4پرونده با موضوع معاملات فضولی(خرید یا فروش سهام بدون سفارش) بوده و 2پرونده هم مربوط به مطالبه سود بوده است. در 2مورد هم یکی از طرفین دعوا برای اثبات ادعای خود طرف دیگری را به دعوا جلب کرده که اصصلاحا جلب ثالث نامیده می‌شود. به گفته وی، یک مورد دیگر از شکایت‌ها هم با موضوع الزام تحویل کالا در بورس کالا اتفاق افتاده و یک پرونده هم درخواست ابطال یک معامله بوده است.

کاهش شکایت‌ها با سامانه معاملات تلفنی

او با اشاره دوباره به 3دسته جرایم، تخلف‌ها و اختلاف‌ها گفت: صلاحیت هیأت داوری، صدور رأی قطعی و لازم‌الاجرا درخصوص اختلافات ناشی از فعالیت حرفه‌ای فعالان بازار سرمایه است.میرزایی منفرد در مورد اینکه بیشترین شکایت‌ها مربوط به چه حوزه‌ای است،گفت:تا مدت هاخرید و فروش بدون دستور(فضولی) بیشترین مورد شکایت ارجاع شده به هیأت داوری بود که با ایجاد سامانه معاملات تلفنی، بخش بزرگی از این اختلاف‌ها برطرف شد و تعداد شکایت‌ها نیز به‌شدت کاهش یافت.
او تأکید کرد: پارسال هم به‌دلیل نوسان قیمت طلا حجم زیادی پرونده، در مورد اختلاف‌ها در بازار آتی سکه به هیأت داوری ارجاع شد ولی پس از آنکه این بازار به ثبات رسید از حجم شکایت‌ها در این مورد نیز به‌شدت کاسته شد.

مطالبه سود سهامداران

دبیر هیأت داوری سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: موضوعات دیگری که هیأت داوری در حال رسیدگی است بحث مطالبه سود سرمایه‌گذاران حقیقی یا حقوقی از شرکت‌های بورس یا فرابورس است. ماده 15قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی جدید، رسیدگی به این نوع دعاوی را در صلاحیت هیأت داوری دانسته است. نکته جالب توجه در این موضوع آن است که آرای صادرشده در این خصوص توسط اجرای احکام دادگاه‌ها اجرا می‌شود و در سایر دعاوی در دوایر اجرای ثبت اسناد و املاک به اجرا در می‌آید.

او با بیان اینکه رسیدگی به دعوای مربوط به مطالبه سود مصوب و سررسید شده نیز ابتدا در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری یا کانون کارگزاران مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: درخواست و مطالبه سود از شرکت‌های عضو کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری همچون شرکت‌های سرمایه‌گذاری در این کانون و سایر دعاوی در کمیته سازش کانون کارگزاران مطرح می‌شود. میرزایی منفرد ادامه داد: طبق آماری که از کانون‌ها دریافت کردیم حدود 70درصد اختلافات فعالان بازار سرمایه در کمیته سازش همان کانون‌ها به سازش منتهی می‌شود و فقط 30درصد پرونده‌ها در هیأت داوری مطرح می‌شود.

کد خبر 240274
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز