گروه اجتماعی: «نیروی انتظامی درباره طرح عفاف و حجاب در موقعیت‌هایی که نباید وارد می‌شده، وارد شده که این عملکرد آنها هزینه‌های اجتماعی در پی داشته، اما در مقابل در مواقعی که باید وارد عمل می‌شده، خلأهایی وجود داشته است.»

 این جمله‌هابخشی از نقد درون‌سازمانی عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور است که به تشریح عملکرد 100روزه‌اش در دولت جدید اختصاص داشت. وزیر کشور علت ورود پلیس را به موقعیت‌هایی که نباید وارد می‌شده «کوتاهی برخی دستگاه‌ها در انجام وظایفشان» در زمینه عفاف و حجاب می‌داند.

رحمانی فضلی در حالی چنین گفت که در آیین‌نامه عفاف و حجاب، تقسیم مسئولیت دستگاه‌ها مشخص و ابلاغ شده است و به گفته وزیر کشور خود این دستگاه‌ها باید درباره روند اجرایی شدن این قانون در حوزه‌های مربوطه خود پاسخگو باشند. نیروی انتظامی تنها باید صیانت‌کننده فضای عمومی باشد و در محیط‌های محدود، عفاف و حجاب توسط افراد فعال در همان حوزه برقرار شود. چندی پیش برای انسجام دستگاه‌های متولی در مسئله عفاف و حجاب قرار شد که شورای اجتماعی کشور راهبری این دستگاه‌ها را برعهده بگیرد.

اما از سوی دیگر وزارت کشور درنظر دارد سازمان‌های مردم نهاد را در حوزه عفاف و حجاب تقویت کند. همچنین قرار است تا یک‌ماه آینده نشست سراسری وزارت کشور با مسئولان سمن‌های عفاف و حجاب با حضور رئیس‌جمهور برگزار شود.حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه 27شهریور هیأت وزیران از نیروی انتظامی خواست در برخورد با این موضوع اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی و به دور از هرگونه افراط و تفریط پیگیری کند. روحانی همچنین به وزیر کشور نیز مأموریت داد تا موضوع را در شورای اجتماعی کشور مطرح کند. او به کمیسیون فرهنگی هیأت دولت هم دستور داد تا موضوع اخلاقی، اجتماعی عفاف و حجاب را بررسی و نتیجه را به هیأت وزیران و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

با انتخاب و روی کار آمدن حسن روحانی افکار عمومی توقع داشتند که رفتار دستگاه‌های اجرایی حاکمیت به‌ویژه درباره مسئله عفاف و حجاب، اصلاح شود.این توقع افکار عمومی از گفته‌های خود رئیس‌جمهور ناشی شده است. روحانی در تیرماه سال92، یعنی در فاصله روزی که به ریاست‌جمهوری انتخاب شد تا وقتی که حکمش تنفیذ شود، گفته بود: برای اینکه نگاهم به مسئله روشن شود، دیدگاهم را به مسئله حجاب و عفاف برای شما تشریح می‌کنم.

روحانی ادامه داد: من هشدار می‌دهم که حجاب را عین عفاف ندانیم. به‌نظر من زنان زیادی از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولی عفیف هستند. به گفته رئیس‌جمهور، باید ببینیم عفت را چه چیزی تهدید می‌کند. به‌نظر من عفت مردم ما را فقر اقتصادی و ناتوانی در ازدواج، بیشتر تهدید می‌کند تا رعایت حجاب مطابق استانداردهایی که عده‌ای دوست دارند و تعریف کرده‌اند.

کد خبر 241161
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز