پایه‌گذاری نظام تأمین اجتماعی چندلایه‌ای یکی از وظایفی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای خود درنظر گرفته است.

برای عمل‌کردن به این وظیفه آیین‌نامه‌ای با همین نام در دست تدوین است و به‌زودی از سوی وزارتخانه به دولت فرستاده می‌شود تا در هیأت دولت بررسی و برای اجرا آماده شود. ایراندخت عطاریان، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره این آیین‌نامه گفت: بیشتر کشورهای جهان برای تأمین رفاه بازنشستگان و سالمندان خود، به ایجاد سیستم‌های بازنشستگی چندلایه‌ای روی آورده‌اند. اجرای این سیستم‌ها هر چند در کشورهای مختلف اشکال گوناگونی دارند، اما به‌طور کلی در لایه‌های مختلف، سطوح مختلف نیازهای افراد را هدف قرار می‌دهند.

نظام تأمین اجتماعی چندلایه به این معناست که حمایت‌های اجتماعی در یک لایه (لایه نخست)، بیمه‌های اجتماعی در لایه‌ای جداگانه (لایه دوم) و سرانجام استفاده از بیمه‌های خصوصی (لایه سوم) قرار می‌گیرد.منظور طراحان بحث نظام تأمین اجتماعی چند لایه در کشور ما این است که راه‌هایی برای استفاده از بیمه‌های خصوصی (لایه سوم) را فراهم کنند.

درحال حاضر امکان استفاده از این نوع بیمه‌ها در کشور وجود ندارد و به‌طور مثال اگر کسی مایل باشد به هنگام بازنشستگی از مستمری بیش از آنچه در قانون پیش‌بینی شده بهره‌مند شود، هیچ راهی پیش رویش وجود ندارد، اما اگر نظام تأمین اجتماعی چند لایه‌ای در کشور مستقر شود استفاده از بیمه‌های خصوصی مبتنی بر پس‌اندازهای فردی امکان‌پذیر خواهد شد، به این ترتیب مشارکت مردم در انتخاب بیمه و نوع بیمه‌شان بیشتر خواهد شد.

در قانون برنامه پنجم توسعه، تکالیف مهمی بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده، از جمله آنها استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی چند لایه است. براساس بند(ه) ماده 28این قانون، صندوق‌های بیمه اجتماعی مجاز به افتتاح حساب انفرادی برای بیمه‌شدگان با مشارکت فرد شده‌اند. به گفته عطاریان، هدف از طراحی حساب‌های انفرادی بازنشستگی (بیمه تکمیلی) ایجاد پس‌انداز برای بازنشستگان به‌منظور استفاده در زمان بازنشستگی است، ضمن آنکه این طراحی بازنشستگان را از شرایط بهتر زندگی برخوردار می‌کنند، تعهدات مالی وظیفه ذاتی دولت نیز در این ارتباط کاهش می‌یابد.

اگر چه تا‌کنون بحث‌های اصلی در نظام‌های تأمین اجتماعی در کشور مبتنی بر دستمزد بوده و هر بیمه‌شده فقط حق داشته تا سقف معینی بیمه پرداخت کند، با مطرح شدن بحث سالمندی در کشور نظام تأمین اجتماعی نیز بار بیشتری را مجبور است تحمل کند و برای جلوگیری از واردشدن این بار به دوش دولت لازم است تا در نظام تأمین اجتماعی بازنگری شود.

کد خبر 241162
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز