همشهری آنلاین: اجلاس ۱۶۴ وزرای نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با هدف بررسی سطح تولید نفت این سازمان و انتخاب دبیر کلی بعدی اوپک در وین آغاز به کار کرد.

اجلاس ۱۶۴ وزرای نفت اوپک شروع شد

به گزارش ایسنا، با توجه به توافق هسته‌ای ایران و غرب و چشم‌انداز لغو تحریمهای نفتی در شش ماه آینده ایران احتمالا از نشست امروز برای زمینه سازی بازگشت خود به بازار استفاده خواهد کرد.

بیژن زنگنه - وزیر نفت کشورمان - پس از حضور در وین برای اجلاس اوپک، گفت: ایران به‌ محض لغو تحریمها صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد.

وزیر نفت با اعلام این که ایران می‌توان تولید نفت خود را به چهار میلیون بشکه در روز برساند خطاب به برخی از اعضای اوپک که به دلیل تحریم‌ها سهم ایران را در بازار نفت تصاحب کرده‌اند گفت: هم اکنون وقت آن است که برای بشکه‌های نفت ایران جا باز کنید.

این موضوع با موضع گیری‌های موافق متحدان ایران و موضع محتاطانه رقبای ایران در اوپک مواجه شده است.

رافائل رامیرز - وزیر نفت ونزوئلا - در جمع خبرنگاران در وین گفت: ما بسیار خوشحال می‌شویم که ایران بتواند نفت خود را بفروشد و آزادانه در این بخش تجارت کند.

این در حالیست که وزیر نفت عربستان در این باره گفت: احتمال افزایش صادرات نفت ایران نمی‌تواند عاملی برای کاهش تولید اوپک باشد زیرا تقاضای جهانی برای خرید نفت همچنان مطلوب است .

وزرای نفت اوپک همچنین انتخاب دبیرکل بعدی این سازمان و جانشین عبدالله البدری - دبیرکل کنونی اوپک - را در دستور کار دارند.

بیشتر نمایندگان اوپک انتظار دارند البدری برای یک سال دیگر به عنوان دبیر کل اوپک ابقا شود، زیرا هیچ یک از سه کشور ایران، عراق و عربستان که برای این سمت نامزد معرفی کرده‌اند، قصد عقب‌نشینی ندارند و از سوی دیگر در زمینه انتخاب یکی از نامزدها به اجماع نرسیده‌اند.

از سوی دیگر وزیر نفت الجزایر در حاشیه این اجلاس مدعی شد: یک نامزد چهارم که نام وی مشخص نیست برای سمت دبیرکلی اوپک مطرح شده است و احتمالا‌ بن بست موجود در خصوص انتخاب دبیرکل بعدی این سازمان پایان خواهد یافت.

یوسف یوسفی - وزیر انرژی الجزایر - در گفت‌وگو با خبرگزاری ای پی اس الجزایر گفت: من درخواست رسمی در این زمینه دریافت نکرده‌ام اما می‌دانم یک نامزد چهارم برای این پست مطرح شده است.

این در حالیست که یک نماینده اوپک گفت که هیچ اطلاعی از وجود نامزد چهارم ندارد و هیچگونه درخواست رسمی در این خصوص ارائه نشده است.

کد خبر 241268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز