گروه اقتصادی: «هم‌اکنون وقت آن است که برای بشکه‌های نفت ایران جا باز کنید». این نخستین شوک بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به همتایان خود در نشست ۱۶۴سازمان کشورهای صادرکننده نفت جهان(اوپک) بود.

انصاری

اشاره او به توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 و احتمال برداشته شدن تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران بود. برخی ازجمله وزیر نفت عربستان شوکه شدند و محتاطانه عکس‌العمل نشان دادند و برخی ازجمله وزیر نفت ونزوئلا ابراز خرسندی کردند. زنگنه حتی اعلام کرد که ایران از لحاظ توانایی تولید نفت مشکلی برای بازگشت به بازار ندارد اما مقدار تولید نفت ایران در آینده با مسائل سیاسی مرتبط است.

به گفته او، تا اوایل سال آینده شمسی ایران می‌تواند تولید نفت خود را به قبل از تحریم‌ها برگرداند.وزیر نفت ایران در همان بدو ورود به وین مقر دائمی سازمان اوپک گفت: ایران به‌ محض لغو تحریم‌ها صادرات نفت خود را افزایش خواهد داد. خطاب او به برخی از اعضای اوپک بود که به‌دلیل تحریم‌ها سهم ایران را در بازار نفت تصاحب کرده‌اند. زنگنه صریحا تأکید کرد: از حق ایران برای تولید روزانه ٤ میلیون بشکه نفت نمی‌گذریم.

او در واکنش به نگرانی‌ها از احتمال افت شدید قیمت نفت و بازگشت اوپک به نظام سهمیه بندی گذشته گفت:من به این مسائل کاری ندارم، حتی اگر نفت ٢٠ دلار شود پس از رفع تحریم‌ها ایران روزانه 4میلیون بشکه تولید می‌کند. آیا زنگنه با همتایان عربستانی و عراقی خود رایزنی‌کرده است و واکنش آنها به موضع جدید نفتی ایران چه خواهد بود؟ این سؤال خبرنگاران از زنگنه بود که او جواب داد: خیر. لزومی ندارد در این‌باره صحبت کنیم، من از هیچ کشور خاصی انتظاری ندارم ولی فکر می‌کنم طبیعی است وقتی کشوری به‌دلیل محدودیت‌های ناعادلانه از بازار بیرون می‌رود و بعد شرایط فراهم می‌شود که بازگردد همه به او کمک کنند و مطمئن هستم چنین خواهد شد.

به گزارش شانا، در آن سو علی النعیمی، وزیر نفت عربستان در واکنش به اظهارنظر زنگنه ابراز تعجب کرد و گفت: احتمال افزایش صادرات نفت ایران نمی‌تواند عاملی برای کاهش تولید اوپک باشد زیرا تقاضای جهانی برای خرید نفت همچنان مطلوب است. اما رافائل رامیرز، وزیر نفت ونزوئلا گفت: ما بسیار خوشحال می‌شویم که ایران بتواند نفت خود را بفروشد و آزادانه در این بخش تجارت کند.

بازتاب شوک زنگنه به اوپکی‌ها

پس‌لرزه‌های خبر بازگشت قدرتمندانه ایران به بازار جهانی نفت زود در صدر خبرهای نفتی رسانه‌های دنیا قرار گرفت. تلویزیون فرانسه «ب.اف.‌ام» اعلام کرد: ایران درنظر دارد پس از لغو تحریم‌های اقتصادی که به لطف توافق هسته‌ای ژنو صورت می‌گیرد، در اوپک دوباره تأثیرگذار شود. شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان هم در گزارشی پیرامون کاهش تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، اعلام کرد که تهران آماده بازگشت به مرحله تولید 3میلیون بشکه نفت در روز است. به گفته تحلیلگران بازار نفت، عربستان سعودی که روزانه 10میلیون و 500هزار بشکه نفت برای پاسخ به نیاز جهانی تولید می‌کند، اکنون باید با کاهش تولید نفت خود، راه را برای ایران و عراق باز کند.

کد خبر 241285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز