گروه بین‌الملل: در یکی از بزرگ‌ترین و بی‌سابقه‌ترین گردهمایی‌های رهبران جهان، بیش از ۹۰ نفر از سران کنونی و سابق کشورهای مختلف برای شرکت در مراسم یادبود نلسون ماندلا، رهبر مبارز آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ حاضر شدند.

مراسم یابود ماندلا زیر باران شدید برگزار شد؛ بارانی که آفریقایی‌ها به‌صورت سنتی اعتقاد دارند نشانه خیرمقدم فرد فوت‌شده به بهشت است. حضور رهبران مختلف جهان از اوباما تا رابرت موگابه (رئیس‌جمهور زیمبابوه) این گردهمایی را به واقعه‌ای کم‌سابقه تبدیل کرد.

ورزشگاه ۹۰ هزار نفری اف‌ان‌بی شهرک سووتو، در حومه شهر ژوهانسبورگ که سابقه برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی‌ فوتبال در سال 2010 را دارد با حضور چهره‌های معروف جهان از صحنه سیاست تا دنیای ورزش، سینما و موسیقی دیروز مرکز توجه رسانه‌های جهان بود تا مهم‌ترین مراسم قبل از خاکسپاری ماندلا برگزار شود. ده‌ها هزار نفر از مردم با وجود بارش شدید باران از ساعت‌ها قبل از شروع مراسم پشت درها منتظر بودند تا وارد استادیومی شوند که ماندلا برای آخرین بار قبل از مرگش در این استادیوم در انظار عمومی ظاهر شد .

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در کنار جورج بوش، بیل کلینتون و جیمی کارتر روسای جمهور سابق این کشور در مراسم ماندلا شرکت کردند. اوباما به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آمریکا در سخنرانی خود نخستین رئیس‌جمهور سیاهپوست آفریقای جنوبی را الهام‌بخش خود دانست.

انگلیسی‌ها هم هیأت مشابهی داشتند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس همراه با تونی بلر، گوردون براون و جان میجر، نخست‌وزیرهای سابق این کشور به ورزشگاه رفتند. کامرون در مصاحبه با سی‌ان‌ان اعلام کرد که حضور بی‌سابقه سران کشورهای مختلف فرصتی مهم برای دیپلماسی هم به‌حساب می‌آید؛ مسئله‌ای که شاید با دست دادن باراک اوباما و رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا در این مراسم خود را نشان داد.

ترکیب فرانسوا اولاند و نیکلا‌سارکوزی روسای جمهور فعلی و سابق فرانسه هم نظر رسانه‌ها را در این مراسم به‌خود جلب کرد. روسای جمهور کوبا، افغانستان، پاکستان، معاون رئیس‌جمهور چین، دبیرکل سازمان ملل‌متحد و روسای نهادهای بین‌المللی تعداد دیگری از حاضران در این مراسم بودند. حضور بی‌سابقه مقام‌های ارشد کشورهای مختلف باعث شده بود که دولت آفریقای‌جنوبی مجبور به اتخاذ تدابیر امنیتی شدید برای این مراسم شود.

منابع نزدیک به دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور با پیش‌بینی مرگ ماندلا به‌خاطر بیماری شدید او از مدت‌ها پیش خود را برای امنیت شرکت در این مراسم آماده کرده بودند. با شرکت ۹۱ نفر از سران کشورها نیروهای ارتش به همراه نیروهای ویژه و تک‌تیراندازها تأمین امنیت را برعهده داشتند؛ طرحی امنیتی که سی‌ان‌ان گزارش داده به‌صورت مخفیانه از مدت‌ها پیش روی آن کار شده بود. از میان مقام‌های سیاسی، جاکوب زوما، رئیس‌جمهور آفریقای‌جنوبی، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل‌متحد، دیلما روسف، رئیس‌جمهور برزیل، لی یوآنچائو، معاون رئیس‌جمهور چین، رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا و پراناب موکرجی، رئیس‌جمهور هند در این مراسم سخنرانی کردند. مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی که مورد انتقاد آفریقایی‌ها به‌خاطر کمک به رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی بودند در این مراسم حاضر نشدند. شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی اعلام کرده که سرما خورده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم هزینه بالای سفر را به‌عنوان دلیل عدم‌حضورش عنوان کرده است.

از امروز تا روز جمعه(۱۱ تا ۱۳ دسامبر) پیکر ماندلا در پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی قرار داده می‌شود تا مردم آخرین وداع با قهرمان خود را داشته باشند. قرار است روز یکشنبه هفته‌آینده (۱۵دسامبر) مراسم خاکسپاری در کونو، روستای محل تولد ماندلا برگزار شود؛ جایی که ماندلا رسیدن به عضویت در شورای سلطنتی قبیله‌اش را فراموش کرد تا به‌دنبال رؤیای وکیل شدنش برود. مقام‌های آفریقای جنوبی اعلام کرده‌اند که مراسم خاکسپاری در این روستا خیلی گسترده نخواهد بود و به‌خاطر نبود امکانات از مقام‌های کشورهای مختلف خواسته‌‌شده درخواست حضور در مراسم را نداشته باشند. ماندلا را بسیاری در روزهای گذشته شخصیتی کم‌نظیر خوانده‌اند و به همین‌خاطر مراسم یادبود او هم به عقیده بسیاری بی‌سابقه و استثنایی برگزار شد.

کد خبر 242065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز