به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، علی زرافشان با بیان این مطلب گفت: تحول در نظام آموزشی کشور آنگونه که باید اجرا میشد، انجام نشده است. هدف تحول در نظام آموزشی کشور در گام نخست تحول در محتوا بود نه ساختار.
وی افزود: تغییراتی همچون 6.3.3 تصمیم سیاستمدارانی است که تنها میخواهند حرفهای بزرگ بزنند، اما نظر کارشناسان متفاوت از تصمیمات بزرگ است و بسیاری از کارشناسان آموزش قبل از تغییر ساختار اعلام کردند که به جای تغییر ساختار باید مشکلات محتوایی و نیروی انسانی آموزش و پرورش را حل کرد. اما مسوولان وقت در آموزش و پرورش به هر دلیلی تشخیص دادند که تحول را از ساختار که کم اهمیتترین موضوع در سند بود، آغاز کنند و نظام آموزشی را به 6.3.3 تبدیل کنند. این در حالی است که زیرنظامهای سند، برنامه درسی ملی برای تغییر در محتوا، زیرنظام منابع انسانی، زیر نظام فضا و تجهیزات و زیرنظام مدیریت و راهبردی برای ارتقای کیفیت بود و تغییر ساختار پس از این مراحل باید شکل میگرفت.
کمبود 60 هزار معلم ابتدایی برای اجرای 6.3.3
وی با بیان اینکه در حال حاضر با نگاه کردن به گذشته نمیتوان هیچ گرهای را باز کرد، گفت: امروز قطار تحول در آموزش و پرورش در حال حرکت است و باید دید برای حل مشکلات و اشکالات ایجاد شده و کم کردن آسیبها چه تدابیری میتوان اندیشید؟
معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: برای تغییر ساختار و اجرای 6.3.3 نیازمند 60 هزار معلم ابتدایی بودیم که باید آموزشهای لازم را میدیدند. از سوی دیگر حدود 50 هزار معلم سال گذشته به دلیل حذف پایه اول راهنمایی بیکار شدند که آموزش و پرورش به آنها اجازه داد تا در مقطع ابتدایی تدریس کنند. اما سوال است که چه تعداد از این افراد حاضر به تدریس در ابتدایی شدند. این اتفاقات همه در نتیجه اجرای شتابزده طرح بود، به همین دلیل در گام نخست وزیر آموزش و پرورش معتقد بود که باید از اجرای شتابزده طرحها جلوگیری کرد و ما نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار دادهایم.
وی با اشاره به اینکه تا دو سال آینده در مقطع متوسطه دوم پایه اول دبیرستان تا یکسال حذف میشود افزود: حذف پایه اول دبیرستان در دو سال آینده به معنای بیبرنامگی برای 50 هزار معلم این پایه است. بنابراین باید از امروز تدابیر و برنامههای لازم را اتخاذ کرد تا بتوان از نیرو و ظرفیت معلمان استفاده مطلوب داشت. به همین دلیل کارگروه بررسی مشکلات حذف یا عدم حذف پایه هشتم را تشکیل دادهایم و تا دو هفته آینده این کارگروه نظر خود را در این زمینه مطرح میکند.
احتمال اجرای آزمایشی پایه هشتم
معاون وزیر آموزش و پرورش در توضیحات بیشتر درباره اینکه آیا درصدد توقف طرح تحول از پایه هشتم برای سال تحصیلی آینده هستید، گفت: هدف ما توقف در طرح نیست، اما معتقدیم کتابهای درسی جدیدالتالیف باید حداقل به مدت یکسال به صورت آزمایشی در مدارس تدریس میشدند، اشکالات آنها گرفته میشد و بعد به شکل سراسری در مدارس تدریس میشد. اما این اتفاق در پایه ششم و هفتم نیفتاد و بعد از مدتی دیدیم که معلمان و دانش اموزان ایرادات بسیاری به محتوای کتابهای درسی گرفتند.
وی ادامه داد: بنابراین معتقدیم که کتابهای پایه هشتم باید حداقل به مدت یکسال به صورت آزمایشی اجرا شود تا اگر در محتوا و مفهوم اشکالاتی وجود دارد، اشکالات برطرف شود. به همین دلیل کارگروه در حال بررسی است که آیا پایه هشتم برای سال آینده به صورت آزمایشی در برخی از مدارس اجرا شود و یا آنکه روند تحول ادامه داشته و کتاب های جدیدالتالیف در پایه هشتم تدریس شود.
کار تالیف کتاب های جدیدالتالیف متوقف نمیشود
زرافشان با بیان اینکه کار تالیف و چاپ کتابهای متوقف نمیشود و تنها ممکن است که کتابهای جدیدالتالیف به صورت آزمایشی در برخی از مدارس تدریس شود، گفت: هنوز تصمیم نهایی در کارگروه گرفته نشده است و پس از اتخاذ این تصمیم قطعاً موضوع را با وزیر آموزش و پرورش در میان میگذاریم و پس از آن نتایج کارگروه را اعلام میکنیم.
وی درباره تغییر محتوای کتابهای چهارم نیز توضیح داد: توقف در ایستگاه پایه چهارم آسانتر از پایه هشتم است. چراکه دانش آموز سه سال اول ابتدایی را در قالب یک دوره طی کرده است. میتوان محتوای کتابهای جدیدالتالیف پایه چهارم را تدوین و یکسال به صورت آزمایشی اجرا کرد. اما توقف در ایستگاه پایه هشتم با توجه به تغییر محتوای کتاب هفتم اندکی سختتر است.
زرافشان در پاسخ به این سوال که اگر کارگروه به این نتیجه رسید میتوان در پایه هشتم توقف ایجاد کرد، چه کتاب درسی سال آینده برای دانش آموزان پایه هشتم در نظر گرفته اید، گفت: هنوز به تصمیم قطعی نرسیده ایم، اما احتمالا از محتوای کتابهای دوم راهنمایی یا سوم راهنمایی قدیم استفاده میکنیم.
وی درباره محتوای کتابهای پایه هفتم نیز گفت: با توجه به آنکه کتابها دوره تدریس آزمایشی را طی نکرده اند بسیاری از معلمان اشکالات زیادی به محتوای کتابها گرفته اند. از نظر معلمان کتابهای عربی، ریاضی، علوم تجربی و زبان انگلیسی پایه هفتم بیشترین اشکالات را در محتوا دارد.