چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

گروه سیاسی: شورای‌ هماهنگی‌ تبلیغات‌ اسلامی‌ در بیانیه‌ای‌ با محکوم‌ کردن‌ انفجار تروریستی‌ حرمین‌ شریفین‌ عسکریین‌ از ملت‌ مسلمان‌ ایران‌ خواست‌ پس‌ از اقامه‌ نماز جمعه‌ این‌ هفته‌، در اعتراض‌ به‌ این‌ اقدام‌ تروریستی‌ تظاهراتی‌ اعتراض‌‌آمیز برگزار کنند.

در بخشی‌ از این‌ بیانیه‌ آمده‌ است:‌‌ مردم‌ فهیم‌ و نمازگزاران‌ جمعه‌ تهران‌ نیز پس‌ از پایان‌ نماز جمعه‌ این‌ هفته‌ به‌ سمت‌ میدان‌ فلسطین‌ تظاهرات‌ خواهند کرد.

در این‌ بیانیه‌ همچنین تصریح‌ شده‌ است:‌ حال‌ که‌ میلیون‌ ها مسلمان‌ در فراق‌ دردانه‌ هستی،‌ ام‌ ابیها، حضرت‌ فاطمه‌ زهرا‌‌‌ عزادار هستند‌، دشمن‌ زبون‌ و خوار اسلام‌ با جهالت‌ هر چه‌ تمام‌تر کوشید تا نور فروزان‌ این‌ مشعل‌ هدایت‌ و چشمه‌ سار رحمانیت‌ الهی‌ را در بلاد مسلمین‌ قطع کند،‌ اما زهی‌ خیال‌ باطل‌ که‌ شیر زنان‌ و شیرمردان‌ عرصه‌ رشادت‌ و جهاد اکبر هر روز عشق‌ و ارادت‌ و محبتشان‌ به‌ خاندان‌ اهل‌ بیت‌ عصمت‌ و طهارت‌ بیشتر از پیش‌
می‌ شود.

دیگر واکنش‌های داخلی

اما هتک حرمت دوباره حرم امام علی‌النقی و امام حسن عسکری (علیهما السلام) از جانب تروریست‌های تکفیری بار دیگر موجبات اندوه فراوان شیعیان را فراهم آورد و باعث شد تا دیگر شخصیت‌ها و نهادهای مختلف سیاسی و مذهبی داخلی ضمن ابراز تأثر از این واقعه، مراتب اعتراض شدید خود را در محکومیت این اقدام و واکنش نیروهای اشغالگر آمریکایی نسبت به آن اعلام کنند.

سکوت زیان‌بار

آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در پیامی سکوت علمای کشورهای اسلامی در برابر این فاجعه را وحدت‌شکن و زیان‌بار دانست. 

در این پیام آمده است: جنایت بزرگ و جدید مزدوران دشمنان اسلام در عراق و انفجارهایی که باعث هتک حرمت حرمین شریفین عسکریین و تخریب گلدسته‌های روضه مطهره و سرداب مقدس گردید عمق توطئه‌ها و خیانت‌های بازماندگان بعثی و تروریست‌های تکفیری را بیش از پیش آشکار می‌سازد و جهان اسلام را با توطئه بسیار خطرناکی رو به رو می‌نماید که جوامع اسلامی را درگیر اختلافات و جنگ و ستیز داخلی نموده و موجب از بین رفتن عزت و عظمت مسلمانان می‌گردد.

عدم اکتفا به محکوم کردن

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی هم در پیام خود تصریح کرد: لازم است علمای محترم اسلام و دولتمردان تنها به محکوم کردن این جنایت فجیع اکتفا نکنند، بلکه گام‌های عملی از طرق مختلف برای بازسازی حرمین شریفین به مراتب باشکوه‌تر از روز اول بردارند و تدبیری جدی بیندیشند که این‌گونه جنایات تکرار نشود و برای دستگیری و مجازات جنایتکاران که مزدوران صهیونیست و اشغالگران از سلفی‌های تکفیری و تفاله‌های بعثی هستند، اقدامات جدی و عملی انجام دهند.

چاره اندیشی برای نابودی وهابیت

آیت‌ الله‌ فاضل‌ لنکرانی‌ نیز در محکومیت‌ هتک‌ حرمت‌ حرمین‌ عسکریین‌  تأکید کرد: اهانت‌ و تخریب‌ حرمین‌ عسکریین‌ که‌ برای‌ دومین‌ بار درفاصله‌ کوتاهی‌ صورت‌ گرفت‌ حاکی‌ از عمق‌ دشمنی‌ مخالفین‌ اسلام‌ است‌ و تردیدی‌ نیست‌ که‌ این‌ اقدام‌ باطراحی‌ آمریکا و سایر اشغالگران‌ و با تحریک‌ صهیونیسم‌ بوده‌ است.‌‌

ایشان در پیام‌ خود خاطر نشان‌ کرد: وهابیت‌ که‌ به‌ عقیده همه‌ گروههای‌ مسلمین‌، از اسلام‌ خارج‌ و مولود کفر و یهود است‌، هیچ‌ فلسفه‌ وجودی‌ به‌ جز مخالفت‌ با اسلام‌ و قرآن‌ و ایجاد تفرقه‌ میان‌ مسلمانان‌ ندارد و این‌ گروه‌ نه‌ تنها بدنبال‌ هدم‌ مظاهر مقدس‌ شیعه‌ بلکه‌ درصدد از بین‌ بردن‌ آثار و مقدسات‌ اسلامی‌ از جمله‌ مرقد نبی‌ اکرم‌‌ است‌ و روزی‌ قرآن‌ وکعبه‌ مقدس‌ را نشانه‌ خواهند رفت.‌‌

تلاش برای رهایی از اشغالگری

آیت‌ الله‌ نوری‌ همدانی هم در بیانیه‌ای‌ خطاب‌ به‌ مردم‌ مسلمان‌ عراق‌ تأکید کردند: با هوشیاری‌ کامل‌، وحدت‌، همدلی‌ و پشتیبانی‌ خود از دولت‌ اسلامی و همچنین‌ آرامش‌ خویش‌ را حفظ کنید و تمام‌ قوای‌ خود را در راه‌ اخراج‌ اشغالگران‌ به‌ کار گیرید و تا هنگامی‌ که‌ عراق‌ شرافتمند اسلامی‌، تحت‌ اشغال‌ است،‌ امنیت‌ و عزت‌ و آرامش‌ در آنجا برقرار نخواهد شد‌.

تأکید بر خویشتنداری

رئیس مجمع‌ تشخیص مصلحت‌نظام با صدور بیانیه‌ای فاجعه انفجار در حرمین عسکریین را محکوم کرد.

در بیانیه هاشمی رفسنجانی ‌آمده است: باردیگر دستان آلوده توطئه‌گران، تفرقه‌افکنان و دشمنان اسلام عزیز در حرمین عسکریین سامرای مظلوم فاجعه آفرید تا به کوره آتش خودساخته اختلاف مذهبی فرقه‌های اسلامی بدمند و تداوم حضور اشغالگران را توجیه نمایند.

ادعاهای واهی اشغالگران

رئیس قوه قضائیه نیز با صدور پیامی جنایت اخیر در سامرا و هتک حرمت حرم امامین عسکریین را محکوم کرد و آن را به عموم مسلمانان و شیعیان جهان تسلیت گفت.

سید محمود هاشمی شاهرودی در این بیانیه تأکید کرد: وقوع این جنایت یکبار دیگر واهی‌بودن ادعاهای اشغالگران عراق در برقراری امنیت در این کشور و بی تفاوتی و چه بسا تلاش آنان برای ایجاد ناامنی، تفرقه و اختلاف بین ملت ها و گروههای مختلف عراق را ثابت کرد.

ایجاد اختلاف مذهبی

سفیر ایران در بغداد ضمن محکوم کردن انفجارها در حرم امامین عسکریین در سامراء، هدف این اقدامات تروریستی را ایجاد جنگ بین شیعه و سنی دانست.

حسن کاظمی قمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران انفجارهای پی‌در‌پی در عراق را ادامه اقدامات تروریستی دانست و گفت: این اقدامات در جهت ایجاد جنگ طایفه‌ای بین شیعه و سنی صورت می‌گیرد اما هوشیاری مردم عراق موجب خواهد شد تا میان آنان هیچ مشکلی بوجود نیاید.

بیداری مسلمانان

رئیس مجلس شورای اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای فاجعه حمله تروریستی به حرم امامین عسکریین را محکوم کرد.

غلامعلی حداد عادل در این بیانیه تأکید کرد: اطمینان داریم مشت‌های گره کرده‌ای که نشانه‌ بیداری مسلمانان در عراق و در سراسر عالم اسلام است، دوباره گلدسته‌های فروریخته را با شکوه و عظمت بیشتر بر پا خواهد کرد و به رغم خواست دشمنان، وحدت و امنیت را در کشور مظلوم عراق تامین خواهد کرد. 

سازمان تبلیغات اسلامی ، جامعه‌ روحانیت‌ مبارز تهران‌،  سپاه پاسداران، وزارت دفاع، مجمع جهانی اهل بیت، نیروی مقاومت بسیج، کمیسیون حقوق بشر اسلامی، شماری از روحانیون اهل تسنن کشور ، احزاب و تشکل‌های سیاسی و دیگر شخصیت‌ها در بیانیه‌های جداگانه‌ای حادثه تروریستی در جهت هتک حرمت مقدسات شیعیان را محکوم کردند.

واکنش وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه‌ با محکوم کردن اقدامات جنایتکارانه و ضد اسلامی انفجار مجدد مرقد امامین عسکریین (ع) در شهر سامرا مسئولیت این اقدام تروریستی را به عهده‌ آمریکا به عنوان مسئول امنیت شهر سامرا دانسته است.

در بیانیه‌ وزارت خارجه آمده است: ایران بر این باور است که تجاهل و تساهل اشغالگران نسبت به حساسیت فرهنگی و اعتقادی مردم متدین عراق به چنین امکان مقدسی و ممانعت آمریکا از تجهیز پلیس و نیروهای امنیتی عراق می‌تواند زمینه اجرای اینگونه توطئه‌های شوم را فراهم سازد، اما باید بدانند که این سیاه‌ترین نقطه در کارنامه اشغال آنان خواهد بود.

کد خبر 24284

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز