گروه ادب و هنر - احمد افشار: دبیر بخش کاریکاتور سومین جشنواره هنر جهانی مقاومت معتقد است کاریکاتوریست‌های ایرانی در بخش چهره اجازه هنرنمایی به رقیبان خارجی را نداده‌اند و جوایز برتر این بخش بی‌تردید به هنرمندان ایرانی می‌رسد.

جشنواره جهانی هنر مقاومت


سیدمسعود شجاعی طباطبایی با اشاره به حضور کیفی و درخشش کم‌نظیر کاریکاتوریست‌های ایرانی در بخش چهره، رقابت در بخش موضوعی را بسیار فشرده‌تر می‌داند و می‌گوید: رقبای بسیار جدی مثل برزیل، ترکیه و اروپای شرقی آثاری بسیار ارزنده در بخش موضوعی ارائه کرده‌اند و رقیب اصلی ایرانی‌ها به شمار می‌روند.

جان لنت کاریکاتوریست آمریکایی از داوران حاضر در سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت است و شجاعی طباطبایی درباره برنامه‌های بیش‌بینی‌شده برای استفاده از این هنرمند می‌گوید: ما برنامه‌ای تدارک دیده‌ایم تا هنرمندان، استادان و پژوهشگران علاقه‌مند به هنر مقاومت بتوانند از داشته‌ها و تجربه‌های هنرمند بنام آمریکایی نهایت استفاده را ببرند. لنت بیش از این در چهارمین دوسالانه کاریکاتور ایران حضور داشته و این دومین حضور او در تهران است.

اعتبار بالای کاریکاتور ایران در جهان

رئیس خانه کاریکاتور درباره تعداد کاریکاتوریست‌های ایرانی به این نکته اشاره می‌کند: من بدون اغراق می‌گویم هیچ کجای دنیا این آماری را که ما از کاریکاتور داریم ندارد. حتی خود کشورهای غربی هم از این موضوع که آمار هنرمندان کاریکاتوریست ما بالاست شگفت‌زده هستند. ما در حال حاضر بیش از 1500کاریکاتوریست خیلی خوب داریم که در این عرصه مشغول فعالیت هستند. بدون استثنا در هر جشنواره کاریکاتور که در سراسر جهان برگزار می‌شود، اگر هنرمندان ایرانی در آن شرکت نداشته باشند، اولا اعتبار آن جشنواره زیر سؤال می‌رود و از طرف دیگر حضور هنرمندان ایرانی باعث غنا و اعتبار آن جشنواره می‌شود.

دستیابی به اهداف جشنواره

دبیر بخش کاریکاتور جشنواره جهانی هنر مقاومت کیفیت جشنواره امسال را نسبت به دوره‌های قبل بهتر می‌داند و معتقد است: به همه دستاوردهایی که در این جشنواره انتظار داشتیم رسیدیم. به‌ویژه در بخش کاریکاتور که یک زبان تصویری بین‌المللی است و از چاشنی طنز بهره می‌برد. این هنر توانست مفهوم مقاومت را به درستی ارائه کند. آمار و ارقام هم این موضوع را تأیید می‌کند؛ 70کشور با ۳۰۰ اثر در بخش کاریکاتور شرکت کردند اما کل آثاری که از هنرمندان خارجی به مرحله نهایی راه یافت 80اثر بود. در واقع هنرمندان ایرانی عرصه را برای حضور هنرمندان خارجی تنگ کرده‌اند.

پیشنهاد به جشنواره هنر مقاومت

سیدمسعود شجاعی طباطبایی از پیشنهاد خود به جشنواره هنر مقاومت چنین می‌گوید: ما امروز به جایگاهی در روابط بین‌المللی رسیده‌ایم که با توجه به حضور میهمانان مطرح خارجی در این جشنواره می‌توانیم از طریق رایزنی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، منتخب آثار جشنواره مقاومت را در دیگر کشورها به نمایش بگذاریم ازجمله کاریکاتور، تصویرسازی و پوستر. پیشنهاد ما این است که آثار این جشنواره در کشورهای دیگر هم به نمایش درآید. مراسم اختتامیه سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت ساعت 14روز شنبه 30آذرماه در مؤسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود.

کد خبر 242917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز