حسن روحانی، رئیسجمهور، ضمن بیان این جمله گفت:ایجاد بسترهای مناسب برای آشنایی دانشآموزان به حقوق شهروندی و امکان نقد سالم و سازنده در کلاسهای درس ازجمله مواردی است که به دانشآموزان کمک میکند تا حقوق شهروندیشان را بهتر بشناسند. او پیشنهاد داد که درسهای مرتبط با حقوق شهروندی در مدرسههای کشور تدریس شود تا دانشآموزان حقوق سیاسی و نقششان را در اداره مالکیت و آینده کشور بشناسند و نحوه مناسبات میان دولت و مردم را کاملا لمس و درک کنند. روحانی ضمن نقد شیوه آموزشی که در آن دانشآموزان صرفاً به افزایش محفوظات خود میپردازند، گفت:
ما میخواهیم دانشآموزان این حس و باور را داشته باشند که هر چه یاد میگیرند در افزایش مهارتهای زندگی آنها در اجتماع تأثیر داشته و کاربردی است و آنها میتوانند در توسعه کشور و بهبود زندگی خود و دیگران نقش تأثیرگذاری داشته باشند. معلمان، علاوه بر متون درسی باید راه زندگی را نیز به دانشآموزان بیاموزند، وظیفه آموزش و پرورش تربیت و هدایت دانشآموزان در جهتی است که آنها پس از فارغالتحصیلی بتوانند در جامعه حضوری ثمر بخش داشته باشند.
باید با ترویج فضای نقادی در مدارس از مطیع بارآوردن دانشآموزان دوری شود. بهخاطر داشته باشیم که اگر امروز فرزندان ما مطیع شدند و حق ابراز نقد نیافتند، ممکن است در سپهر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه منحرف شوند. رئیسجمهور، وظیفه معلمان در تربیت دانشآموزان کارآمد و فعال را مهم دانسته و توضیح داد:معلمی تنها یک شغل نیست بلکه یک وظیفه بزرگ دینی، ملی و انقلابی است تا نسل آینده کشور، نسلی مشارکتجو، پاسخگو و اخلاقی باربیاید.
همه معلمان در کلاسها هم وظیفه آموزش را بهعهده دارند و هم وظیفه تربیت و پرورش را و باید این دو بهصورت همزمان مدنظر قرار گیرد و بحث پرورش نباید منفک از آموزش باشد. تربیت هنگامی تأثیرگذار است که توأم با عمل مربی و روشهای غیرمستقیم باشد، بهطوری که رفتار و منش و فن بیان معلمان بهعنوان سرلوحه در ذهن و جان دانشآموزان حک شود. البته برنامهریزان و مدیران وزارت آموزش و پرورش هم باید با بهرهگیری از تجارب مثبت همه کشورهای دنیا، روزبهروز زمینههای ارتقای کیفی نظام آموزشی کشور را فراهم نمایند.
اما جای هیچ بحث و تردیدی نیست که بزرگترین عامل و سرمایه توسعه پیشرفت و تعالی کشور برخورداری از نیروی انسانی متبحر است که نظام آموزش و پرورش کشور در سالهای گذشته زحمات بسیاری برای آن متقبل شده است. رئیسجمهور با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران امری همگانی و عادلانه است، گفت: لباس، جایگاه اجتماعی، مذهب و دین و حتی قومیت نباید معیاری برای امتیازدادن به افراد در کلاسهای درس باشد. روحانی با اشاره به درخواستش از دانشآموزان در مهرماه سالجاری برای نگارش انشا نامه به رئیسجمهور، اجتناب از پرداختن به موضوعات کلیشهای را مورد تأکید قرار داد و گفت: دلم میخواهد بدانم دانشآموزان سیستانی، خراسانی، آذری و همه دانشآموزان سراسر کشور نگاهشان به عملکرد دولت و رئیسجمهور چیست؟