همشهری آنلاین: قائم مقام رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در امور بین‌الملل از تاسیس مرکز ملی و منطقه‌ای حلال ایران در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران خبر داد.

به گزارش پایگاه رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمود مولی‌نژاد درباره ضرورت ایجاد مرکز ملی و منطقه‌ای حلال ایران به عنوان اولین و تنها مرکز استاندارد در کشور، گفت: بحث تغذیه حلال به واسطه گستردگی و وسعت بازار آن در دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و هنوز چنین جایگاهی در کشور ایجاد نشده‌است.

وی افزود: به دلیل مطرح شدن مباحث مربوط به فناوری و تجاری‌سازی و نیز بعد شرعی و آئینی محصولات حلال در کشورهای مسلمان و خصوصاً در ایران و عدم وجود سیستم‌های نظارتی جامع و متمرکز در کشور ایجاد مرکزی ملی با تدوین استانداردهای خاص ضروری به نظر رسید.

دکترمولی‌نژاد درادامه گفت: با راه‌اندازی این مرکز، بررسی و ارزیابی کلیه محصولات مربوط به صنایع مختلف ازجمله دارویی، غذایی، رنگ، چرم و پوست، روغن‌های خوراکی و محصولات آرایشی و بهداشتی انجام و با استانداردهای موجود در مرکز مطابقت داده می‌شود.

وی از ساماندهی وضعیت حلال در کلیه محصولات وارداتی در صنایع مختلف مرتبط به داخل کشور خبر داد و افزود: با تاسیس این مرکز همچنین نظارت کامل و کیفی بر کلیه محصولات وارداتی در صنایع دارویی، غذایی، رنگ، چرم و پوست، روغن‌های خوراکی و محصولات آرایشی و بهداشتی انجام و نسبت به صدور گواهی‌نامه از مرکز مزبور اقدام خواهد شد.

قائم مقام رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در امور بین‌الملل درباره ایجاد مرکز ملی و منطقه‌ای حلال ایران گفت: با توجه به آیین‌نامه ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص نحوه تشکیل و فعالیت واحدهای پژوهشی و تبیین ضرورت ایجاد چنین مرکزی در کشور کلیات موارد مورد مشارکت مورد بررسی قرار گرفت و با انعقاد تفاهم‌نامه مشترک میان پژوهشکده کشاورزی به عنوان مجری طرح و شرکت سرمایه‌گذار خصوصی توافق به‌عمل آمد.

وی افزود: همچنین به منظور تدوین قرارداد و شیوه اجرای مفاد این تفاهم‌نامه کمیته‌ای متشکل از مدیرکل دفتر تجاری‌سازی، رئیس پژوهشکده کشاورزی و مجری طرح مسئولیت تدوین قرارداد را در قالب شیوه تاسیس مرکز تحقیقاتی ملی و منطقه‌ای نوع دوم در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بر عهده خواهند داشت.

بر طبق این گزارش، اتحادیه دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های کشاورزی آسیا (AAACU ) که تا کنون گردهمایی‌هایی با حضور  دانشجویان کشاورزی کشورهای آسیایی اعم از ایران، ژاپن، کره جنوبی، تایلند، فیلیپین و ... در مالزی برگزار نموده است، در این گردهمایی‌ها به اطلاع‌رسانی از تلاش مالزی برای توسعه برندهای حلال در زمینه محصولات غذایی و غیرغذایی می‌پردازد و شرکت‌کنندگان را با بازار بزرگ و رو به رشد محصولات غذایی و غیرغذایی حلال و ارائه برند و انجام آزمون در این زمینه آشنا می‌نماید.

دکتر روزبه عباس‌زاده عضو هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که در دوران دانشجویی دکتری به نمایندگی از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در گردهمایی AAACU در مالزی حضور داشته و با بازار رو به رشد محصولات غذایی و غیرغذایی حلال در مالزی آشنا شده است، با اشاره به اینکه موسسه‌ای تحت عنوان موسسه تحقیقات محصولات حلال در مالزی فعالیت می‌کند، از مسئولان کشورمان خواستار شد با استفاده از فناوری‌های پیشرفته در بخش کشاورزی، بازار بزرگ محصولات حلال را دریابند و بر روی آن سرمایه‌گذاری ویژه انجام دهند.

کد خبر 244328
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز