گروه شهری: جلسه مطبوعاتی رضا تقی‌پور سخنگوی شورای شهر تهران با حضور خبرنگاران رسانه‌های گروهی برگزار شد.

در همین جلسه خبر تصویب برنامه 5ساله دوم شهر تهران تا هفته اول بهمن‌ماه اعلام شد که بلافاصله بعد از آن شورای شهر کار بررسی بودجه سال 93شهرداری تهران را در دستور کار خود قرار خواهد داد.تصویب 2فوریت طرح کاهش آلودگی هوا از طریق فیلتر کردن سیستم‌های دیزلی و تلاش ریاست شورای شهر تهران برای اثبات حق آن دسته از اعضای شورای شهر که کاندیدای شرکت در انتخابات برخی فدراسیون‌های ورزشی هستند نیز ازجمله محورهای اصلی جلسه غیرعلنی روز گذشته شورا بود که سخنگوی شورای شهر در نشست خبری پس از برگزاری جلسه با خبرنگاران مطرح کرد.

به گزارش همشهری در ابتدای این نشست تقی‌پور به ارائه توضیحاتی درباره مراحل بررسی لایحه برنامه 5ساله دوم شهر تهران پرداخت، اما به گفته سخنگوی شورای شهر از آنجایی که برنامه‌های سایر دستگاه‌های اجرایی که با مدیریت شهری درگیر هستند نیز در این لایحه لحاظ خواهد شد به همین دلیل تنها برنامه شهرداری ملاک عمل نخواهد بود و افق دید و برنامه‌ها نیز کلان‌تر درنظر گرفته می‌شود تا این لایحه برنامه 5ساله شهر تهران باشد نه شهرداری تهران.

بنابراین گزارش برنامه 5ساله شهر تهران از سال 93آغاز خواهد شد و تا سال97 ادامه می‌یابد. تقی‌پور در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا تصویب برنامه پنج‌ساله به معنای قطعی شدن است یا امکان بازنگری در آن وجود دارد، گفت: قانون مشخص کرده تغییرات و بازنگری در برنامه 5ساله دوم با دو سوم آرا ممکن است در ضمن تلاش شورا بر این است که از اعمال تغییرات زیاد در این طرح خودداری شود، به همین دلیل نیز هم‌اکنون کمیسیون‌ها تمام تلاش خود را می‌کنند این طرح با مطالعه کافی بررسی شود تا در آینده شاهد کمترین تغییرات باشد.

بر همین اساس از یک‌ماه پیش تا‌کنون بیش از 40جلسه کاری میان معاونت‌های شهرداری با کمیسیون‌های مختلف شورا تشکیل شده است و سعی شده در بحث برنامه‌ها و احکام برنامه بررسی‌های عمیق صورت گیرد، به‌عنوان مثال در جلسه دیروز موضوع بررسی احکام و جداول درآمدی 5ساله در دستور کار قرار گرفت اما به گفته تقی‌پور قرارشد بعد از ظهر سه‌شنبه در جلسه کمیسیون تلفیق موارد اختلاف و اتفاق اعضا درباره این برنامه 5ساله مورد بررسی قرارگیرد و به مرور مباحث مورد تأیید کمیسیون‌ها تخصصی و کمیسیون برنامه و بودجه به صحن علنی برای تصویب ارائه شود.

به گفته تقی‌پور همه تلاش ما این است که بودجه سال 93شهرداری تهران برشی از سال اول برنامه 5ساله دوم شهر تهران باشد. مهم‌ترین اولویت‌های برنامه 5ساله دوم از سوی سخنگوی شورای تهران شامل بهبود کیفیت زندگی مردم، صیانت از فرهنگ اسلامی، احیا و حمایت از میراث طبیعی و تاریخی، ارتقای کیفیت محیط‌زیست، بهبود نظام حمل ونقل عمومی، افزایش سرانه فضای سبز، بهبود مدیریت پسماند، افزایش سطح سلامت و بهداشت شهری، ساماندهی منظر شهری، ایمن‌سازی‌ و پیشگیری از سوانح و هوشمند‌سازی‌ شهر است.

اجرای طرح فیلترکردن سیستم‌های دیزلی

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، دیروز اعضای شورای شهر طرح دوفوریتی را به تصویب رساندند که موضوع کاهش آلودگی هوا از طریق استفاده از سیستم‌های فیلتر آلودگی در ناوگان دیزلی حمل‌ونقل عمومی را دنبال می‌کند. بنابراین گزارش از آنجایی که بخشی از آلایندگی هوای تهران توسط ناوگان دیزلی حمل‌ونقل شهری ایجاد می‌شود، شورای شهر تهران در قالب این طرح مسئولان مربوطه را ملزم کرد که حتما کار فیلتر کردن سیستم‌های دیزلی و گازوئیلی‌سوز را دنبال کنند.

در مرحله نخست قرار است 200خودرو به‌صورت آزمایشی مجهز به فیلتر شوند و در مرحله بعد نوبت به 2هزار دستگاه خودروی دیزلی می‌رسد. یکی از تأکیدات اعضا، اولویت داشتن خرید فیلترهای تصفیه از داخل کشور است. وی در پاسخ به سؤالی درباره قانونی بودن عزل‌ونصب‌های صورت گرفته در شهرداری تهران گفت: شهرداری برای منابع انسانی و نحوه ارتقای نیروی انسانی خود از قبل آیین‌نامه‌ای دارد که این عزل و نصب‌ها بر مبنای آن آیین‌نامه‌ها صورت می‌گیرد اما شورای شهر هم این حق را دارد که در این‌باره تقاضای تجدید نظر کند.

عضویت در شورا و شغل دولتی

شورای شهر تهران پیش از شروع دستور جلسه شنونده مشکلات پیش آمده بر سرراه عضویت برخی از اعضایش در فدراسیون‌های ورزشی بود. در این‌باره تقی‌پور گفت: براساس قانون عضویت در شورای شهر‌ها شغل محسوب نمی‌شود و سابقا نیز اعضای شورای شهر در مورد عضویت برای ریاست فدراسیون‌ها مشکلی نداشتند. وی افزود: با توجه به حضور چهره‌های ملی که هم‌اکنون در شورای شهر تهران به‌عنوان قهرمان ملی حضور دارند، این انتظار می‌رود تا این افراد به‌عنوان شهروند هم بتوانند در خدمت شورا باشند و هم بتوانند از حقوق برابر مانند سایر کاندیداها برخوردار شوند. قرارشد تا رئیس شورای شهر از طریق مراجع قانونی این موضوع را رسیدگی کند.

کد خبر 244802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز