همشهری آنلاین: افزایش شدت سرما در نیمکره شمالی زمین شاید بسیاری از افراد را به این فکر انداخته باشد که با وجود چنین سرمای شدیدی، گرمایش جهانی چگونه قابل توجیه است؟

زمستان

براساس گزارش لایو‌ساینس، آنچه هرگز نباید فراموش کرد این است که شرایط اقلیمی زمین با شرایط آب‌و هوایی متفاوت است. یک توفان به تنهایی نمی‌تواند شاهدی برای پایان یافتن گرمایش جهانی باشد. به گفته مایک نلسون رئیس مرکز مطالعات آب و هوایی در دنور کانادا، درک این موضوع بسیار حیاتی است که بدانید آب و هوا مانند یک مسابقه در بازی فوتبال است اما شرایط اقلیمی مانند کل تاریخ فوتبال جهان است.

به بیانی دیگر آب و هوا وضعیتی از اتمسفر است که در کوتاه‌مدت رخ می‌دهد و شرایط اقلیمی به الگوی تغییرات اتمسفری طی دورانی طولانی از زمان باز می‌گردد. زمانی که درباره تغییرات اقلیم زمین صحبت می‌شود به تغییراتی که در میانگین شرایط آب و هوایی روزانه در دوره‌ای طولانی رخ داده اشاره می‌شود.

باوجود اینکه درحال حاضر هوای سرد بسیاری از کشورهای جهان را در خود فروبرده‌است،‌ اما حرارت زمستان در برخی از کشورها از قبیل آمریکا نسبت به سال‌های گذشته گرمتر شده‌است. دریاچه‌ها در آمریکا دیرتر یخ می‌بندند و لایه یخ‌ها شکننده‌تر‌اند و در عین حال فصل بهار نسبت به 10 سال گذشته  10 تا  20 روز زودتر از راه می‌رسد. درختان و گیاهان زودتر شکوفه داده و حشرات و پرندگان زودتر از همیشه از لانه‌های خود بیرون می‌آیند.

شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند گرمایش جهانی درحال ایجاد تغییر در الگوی آب و هوایی مناطق مختلف جهان است، تغییراتی که می‌توانند عامل برخی از طوفان‌های شدید زمستانی باشند که طی سال‌های اخیر در آمریکا رخ داده‌اند.

افزایش حرارت در مناطق قطبی درحال کاستن از حجم یخ‌های قطبی است و کوه‌های یخی درحال کوچکتر‌شدن و ذوب شدن هستند. یخ کمتر به معنی این است که حرارت خورشید تابستانی به‌جای بازتابیده شدن به اتمسفر توسط یخ‌ها، در آب اقیانوس‌ها ذخیره می‌شود. یکی از عوارض ذوب یخ‌های قطبی رانده‌شدن هوای زمستانی به سوی جنوب است. زمانی که حرارت ذخیره شده در اقیانوس‌ها در فصل پاییز به تدریج از میان آب خارج می‌شود، الگوی یکی از بادهای اتمسفری به نام ورتکس یا گردباد قطبی را تغییر داده و هوای منجمد قطبی را به سوی اروپا و آمریکای شمالی می‌راند.

این می‌تواند شرایط آب‌و‌هوایی کنونی آمریکای شمالی که تعطیلات سال نوی شهروندان این کشور را مختل ساخت،‌ توضیح دهد.

از سوی دیگر،‌ نباید فراموش کردن که فصل زمستان تنها بر نیمکره شمالی زمین حکمفرما است و درست چند روز پس از آغاز سال نوی میلادی، درجه حرارت در استرالیا رکوردی جدید را به ثبت رساند و به 51 درجه سلسیوس رسید. هفته گذشته نیز مناطق کوئینزلند و غرب استرالیا هشدارهای جدی مبنی بر احتمال آتش‌سوزی دریافت کردند.

کد خبر 245004
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز