مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۵۱
۰ نفر

بار دیگر عطر یاس کبود در کوچه و پس کوچه‌های شهر پیچید و بر هر کوی و برزن، بیرق‌های سیاه به نشانه عزا و غم افراشته شد.

عطر شهادت یگانه دختر پیامبر خاتم (ص) در فضای دل عرشیان پاشیده شد و درون زمینیان را پر از غوغا و ماتم کرد و مردان و زنان را در رثای رفتنش در حزن و اندوه نشاند.

مروارید اشک در ماتم او خجل است زیرا مهر فاطمه(س) چون مهر بر دل‌های حزین حک شده است.

ستارگان آسمان در رثای آن بانو عزادارند ، نمی‌درخشند و ماه یگانه فرمانروای دشت سیاه شب! ، از شرم در دل کوه پنهان شده است.

گفتند و گفتیم که فاطمه فاطمه است و بی‌شک او نه فقط دخت پیامبر(ص)، همسر علی (ع)، مادر حسن (ع) و حسین (ع) است بلکه او در میان زنان دنیای اسلام ، محبوب‌ترین و محجوب‌ترین است.

او مظهر دین، اسوه تقوی، سرور زنان جهان و الگوی عفت و فضیلت است.

زندگی حضرت فاطمه (س) بانوی نمونه تاریخ بشریت ، در طول قرون و اعصار متمادی الگویی ارزنده و پرارزش برای زنان مومن و خداجوی بوده و گذشت زمان نیز بر شکوه و عظمت این الگو افزوده است.

حضرت " فاطمه زهرا(س) درسال پنجم بعثت در روز بیستم جمادی الثانی ، ‪ ۴۵‬سال پس از ولادت پیامبراسلام (ص)، در مکه دیده به جهان گشود.

نام مبارک آن حضرت ، فاطمه و القاب مبارکش نیز زهرا، صدیقه ، طاهره ، راضیه ، مرضیه، مبارکه، عذرا، بتول ، سیده النسا، سیده نساء‌العالمین و خیرالنساء می‌باشد.

از جمله کنیه‌های آن حضرت عبارت است، ام‌الحسن،ام‌الحسین، ام‌المحسن ، ام الائمه، ام ابیها که هر یک نشانه‌ای از شخصیت والای او است.

یکی از زیباترین و پرمعناترین کنیه‌های آن حضرت "ام ابیها" به معنای "مادر پدر" می‌باشد.

پس از رحلت پیامبر مصیبت‌های زیادی بر زهرا(س) تحمیل شد و زندگی را برای او تلخ و غیر قابل تحمل کرد. از یک سو فقدان پیامبر (ص) که به او عشق می‌ورزید و هرگز تحمل فراق و دوری او را نداشت بسیار برایش دردناک بود و از سوی دیگر رفتار توطئه گران با همسرش امیرمومنان علی (ع) سخت وجود گرامی آن بانو را آزرده می‌ساخت.

اندوه طاقت فرسای زهرا و صدماتی که بر دخت نبی اکرم در دفاع از حریم ولایت وارد آمد، او را از پای درآورد و رنجور و بیمار و بستری ساخت.

در مدت زندگی حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت رسول خدا (ص ) بین مورخان و راویان اختلاف نظر است.

برخی از مورخان زمان شهادت ایشان را شش ماه و برخی نیز چهل روز پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) ذکر کرده اند. اما مشهورترین اقوال زمان شهادت این بانوی بزرگ را سیزدهم جمادی‌الاولی و یا سوم جمادی الثانی سال ‪ ۱۱‬هجری یعنی هفتاد و پنج روز و یا نود و پنج روز پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) ذکر کرده اند.

او در وصیت نامه خود خطاب به حضرت علی (ع) آورده است : " یا علی، مرا شبانه غسل بده و کفن کن و مخفیانه به خاک بسپار... تنها برایم نماز بخوان و قبرم را نیز مخفی کن."
امروز قبر آن حضرت از دیدگان ما پنهان است اما سه مکان را محل دفن آن حضرت ذکر کرده اند.

خانه خود فاطمه(س)، بین قبر و منبر حضرت رسول خدا (ص) و قبرستان بقیع از جمله مکان‌هایی هستند که گفته می‌شود فاطمه (س) در خاک مقدس آنان آرمیده است

کد خبر 24523

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز