سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

گروه سیاسی: آن زمان که اکثریت مجلس هفتم در اختیار جریان اصول‌گرا قرار گرفت، بسیاری از اصلاح‌طلبان نسبت به تعداد کم و افراد غیرمؤثر فراکسیون اقلیت مجلس که جمعاً به 50 نفر هم نمی‌رسیدند، شدیداً نگران بودند.

این فراکسیون در سه سال فعالیت مجلس هفتم نتوانست انسجام لازم را به‌دست آورد و نقش فعالی را در مجلس ایفا کند.

تنها اقدام مؤثر این فراکسیون همکاری با جمعی از اصول‌گرایان معترض در جریان عدم رأی اعتماد به برخی از اعضای پیشنهادی کابینه محمود احمدی‌نژاد بود که باعث شد در گام اول، 4 نفر از گزینه‌های پیشنهادی احمدی‌نژاد به هیأت دولت راه نیابند.

از دیگر اقدامات انجام شده توسط اعضای این فراکسیون ایراد نطق‌های جنجالی علیه دولت با مضامین اکثراً اقتصادی بود که نشان می‌داد بسیاری از این نطق‌ها در خارج از مجلس و با قلمی واحد نگاشته شده است.

اقلیتی‌های مجلس که بعداً به نام فراکسیون خط امام  تغییر نام دادند حتی نتوانستند یکی از اعضای خود را کاندیدای هیأت رئیسه مجلس کرده یا به ریاست یکی از کمیسیون‌ها برسانند.

پس از آن‌که این افراد نتوانستند در سه سال فعالیت مجلس هفتم اقدام مؤثری را انجام دهند، به نظر می‌رسد اکنون در خارج از مجلس و در راستای انتخابات مجلس هفتم تصمیمی کاملاً  جناحی اتخاذ شده تا اعضای فراکسیون اقلیت که این روزها حدود 20 نفر عضو فعال دارند، در اقدامی برنامه‌ریزی شده با دادن تذکرات مکتوب با امضاهای 20 نفره، جو روانی علیه دولت و به‌طور کلی اصول‌گرایان ایجاد کنند.

روز گذشته جلسه علنی مجلس شاهد دومین مانور سیاسی اقلیتی‌ها در همین راستا بود که با مقاومت آیین‌نامه‌ای محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت مواجه شدند. از همین رو  مجلس هفتم که مدت‌ها بود روی تشنج را به خود ندیده بود، روز گذشته دقایقی به تشنج کشیده شد و نهایتاً با مدیریت رئیس مجلس موضوع ختم به خیر شد.

هفته گذشته نمایندگان اقلیت‌ در اقدامی هماهنگ نسبت به حدود 10 موضوع، تذکراتی را با حدود 20 امضاء در موضوعات مختلف به هیأت رئیسه اعلام کردند و پس از آن فردای آن روز رسانه‌های این جریان از 200 تذکر به مسئولین دولتی خبر دادند.

این امر با واکنش معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری  و حتی رئیس مجلس مواجه شد و حداد در کنفرانس مطبوعاتی چهارشنبه خود عنوان کرد نمی‌توان این کار عده‌ای از نمایندگان را مثلاً 150 تذکر به مسئولین دانست.

تشنج در جلسه روز سه‌شنبه

محمدرضا باهنر که ریاست جلسه روز گذشته را برعهده داشت پس از پایان قرائت تذکرات نمایندگانی که طبق عرف همیشگی مجلس تذکر مکتوب خود را ارائه کرده بودند، گفت: عده‌ای از نمایندگان که تعداد آنها بین 19 تا  22 نفر متغیر است تذکراتی داده‌اند که اگر من بخواهم نام تمامی آنها را بخوانم حدود 200 اسم می‌شود که یکی دو ساعت وقت مجلس را می‌گیرد لذا من این کار را نمی‌کنم.

سپس باهنر ضمن آن‌که تعداد تذکردهندگان مکتوب را اعلام می‌کرد کنترل اجاره‌بهای مسکن، رفع ایرادات شبکه تلفنی ایرانسل، اعزام نیرو برای کمک به حادثه‌دیدگان گونو، توجه رئیس جمهوری به نامه 57  اقتصاددان و عدم برخورد احساسی با این‌گونه نامه‌ها، برگزاری انتخابات اصناف توسط وزارت  بازرگانی و نهایتاً توقف طرح اخراج اساتید منتقد دولت از دانشگاه‌ها را به عنوان تذکرات این نمایندگان قرائت کرد.

به دنبال اعتراض و فریادهای اعضای فراکسیون اقلیت، رئیس جلسه به یکی از اعتراض‌کنندگان یعنی داریوش قنبری، نماینده ایلام اجازه تذکر شفاهی داد که وی هم به شیوه‌ در پیش گرفته شده توسط باهنر اعتراض کرده و آن را در تعارض با وظایف نمایندگی دانست.

وی خطاب به باهنر ادامه داد: این حق مردم است که بدانند چه کسی چه تذکری می‌دهد و شما این حق را از مردم و نمایندگانی که هم‌فکر با شما نیستند می‌گیرید.

محمدرضا باهنر هم در پاسخ به وی گفت: شما اقلیتی‌ها می‌خواهید از این تذکرات بهره‌برداری کنید که ما هم این تذکرات را همراه با نام تذکردهندگان به رسانه‌ها می‌دهیم و هم در مشروح مذاکرات مجلس منتشر می‌کنیم ولی اگر هماهنگ کرده‌اید که دو ساعت وقت مجلس را بدین شکل بگیرید، من این کار را نمی‌کنم، ضمن آن‌که مطابق آئین‌نامه وظیفه ندارم اسامی تذکردهندگان را قرائت کنم.

تصحیح حرف باهنر و ادامه اعتراضات

پس از سخنان باهنر نمایندگان اقلیت کماکان به اعتراضات خود به صورت شدید‌تری ادامه دادند و فضای مجلس را برای دقایقی متشنج کردند. برخی از آنها از جمله اسماعیل گرامی مقدم به جایگاه هیأت رئیسه رفتند و حرف‌های باهنر مبنی بر قصد اقلیتی‌ها برای اتلاف وقت مجلس و تأکید آنها بر قرائت نامشان را توهین عنوان کردند.

به همین دلیل محمدرضا باهنر تأکید کرد که حرف خود را اصلاح می‌کند و برخی از اقلیتی‌ها چنین قصدی ندارند. اکبر اعلمی که کماکان با فریادهای خود نظم جلسه را به هم ریخته بود با اخطار رسمی رئیس جلسه مواجه شد.

باهنر به وی گفت: اجازه بدهید مجلس کار خود را ادامه دهد. در این هنگام برخی از نمایندگان فراکسیون اکثریت هم در اعتراض به اعلمی و برخی دیگر از اعضای فراکسیون اقلیت وارد ماجرا شده و خواستار سکوت اعلمی شدند.

نماینده اقلیت

در این هنگام باهنر اعلام کرد که قرار شده یکی از اعضای فراکسیون اقلیت به نمایندگی از همه آنها سخن بگوید و من هم گوش می‌دهم.

محمدرضا تابش، خواهرزاده سید محمد خاتمی و لیدر این فراکسیون در تذکر خود ضمن تشکر از باهنر بابت اصلاح سخنانش گفت: شما بر اساس چه ماده‌ای سانسور را بر مجلس حاکم کرده‌اید. ابتدا تذکرات شفاهی را محدود کرده و کار به جایی رسیده که امروز تذکرات کتبی هم گزینش می‌شود. نماینده اردکان خطاب به باهنر ادامه داد: با این‌گونه اقدامات انتظار نداشته باشید مجلس در رأس امور باشد.

نایب رئیس اول مجلس هم ضمن تأکید بر همزیستی مسالمت‌آمیز با فراکسیون اقلیت در مجلس هفتم گفت: اگر شما تک تک این تذکرات را می‌دادید ما همه آنها را قرائت می‌کردیم. شما حق دارید تذکر دهید ولی در چنین پروژه‌هایی بیایید تا با هم راه حلی پیدا کنیم تا وقت مجلس گرفته نشود و ما همزیستی مسالمت‌آمیز خود را در سال آخر همچنان ادامه دهیم.

تذکرات دیگر

همچنین روز گذشته تعدادی از نمایندگان مجلس در چند تذکر پیاپی   خواستار لزوم نظارت بر عملکرد گردانندگان خانه هنرمندان ایران و عمل به توافق صورت گرفته در سال  78 در این مورد شدند.

جلوگیری از قاچاق زعفران، وادار کردن سفارت انگلیس به احترام و رعایت شأن مراجعه کنندگان، تغییر وضعیت معلمان قراردادی به پیمانی طبق مصوبه هیأت دولت، دستور رسیدگی رئیس جمهوری  به بی‌احترامی خارج از شأن رئیس سازمان محیط‌زیست به مسئولان استان گلستان، تعیین قیمت برخی میوه‌ها برای جلوگیری از سوءاستفاده کارخانه‌داران، بررسی علت صدور مجوز برای واردات شکلات‌های ساخته شده از پودر استخوان خوک، پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی اخیر، اعتراض به اقدام توهین‌آمیز ملکه انگلیس، رفع موانع صادرات فرش دستباف و نهایتاً افزایش 100 درصدی قیمت سیمان از جمله مهم‌ترین تذکرات ارائه شده در جلسه علنی روز گذشته، به غیر از تذکرات اعضای فراکسیون اقلیت بود.

کد خبر 24647

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز