گروه شهری: پس از ۴ سال افزایش ۲۴ درصدی ارزش تراکم مازاد پایه مالی در شورای شهر به تصویب رسید.

در جلسه  شورای شهر محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز حضور داشت. طی 10سال گذشته (سال‌های 81تا 91) براساس آمار بانک مرکزی میزان تورم درتهران حدود 187درصد رشد داشته به‌همین دلیل شهرداری تهران پیشنهاد افزایش 50درصدی قیمت تراکم را به شورای شهر ارائه کرده بود که با مخالفت اعضای این شورا مواجه شد. یکی از مخالفان افزایش 50درصدی قیمت تراکم علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بود؛ وی گفت: همانطور که قیمت ملک در نقاط مختلف شهر تهران متفاوت است؛ ارزش تراکم مازاد پایه مالی هم در همه نقاط شهر نباید یکسان باشد.

این ارزشگذاری از نظر دبیر به‌منظور رعایت عدالت شهری براساس ارزش ملک در 164بلوک پایتخت تعیین شده به‌طوری که صاحبان املاکی که در مناطق کم‌برخوردار قرار دارند هزینه کمتری برای افزایش تراکم ساختمان‌شان تا سقف مجاز تعیین شده خواهند پرداخت. بنابراین گزارش، تا پیش از این ارزشگذاری تراکم براساس تفکیک تهران به 4منطقه انجام می‌شد که از نظر اعضای شورای شهر تهران با عدالت در تضاد بود، ا‌ز این‌رو با بررسی‌های انجام شده در کمیسیون برنامه و بودجه و همکاری کمیسیون شهرسازی قیمت‌گذاری به تفکیک 164بلوک انجام شده است. هم‌اکنون با مصوبه شورای شهر ارزش تراکم مازاد پایه مالی به‌گونه‌ای تغییر کرده که این قیمت در محله‌های کم‌برخوردار، حداکثر 17درصد افزایش قیمت داشته باشند. دبیر اما معتقد بود که افزایش قیمت نباید بعد از 4سال به‌طور ناگهانی اعمال شود، آن هم در شرایطی که طی 11سال تنها 13درصد افزایش قیمت تراکم ایجاد شده است.

یکی دیگر از مخالفان افزایش 50درصدی قیمت تراکم احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران بود. وی نیز پیشنهاد شهرداری مبنی بر افزایش 50درصدی را به مصلحت مردم ندانست و خاطرنشان کرد: صلاح نمی‌دانم چهارمین دوره شورا در نخستین سال، افزایش 50درصدی ارزش تراکم را داشته باشد. به اعتقاد وی نمی‌شود کم‌کاری سال‌های پیش را یکساله جبران کرد؛ پس بهتر است افزایش به‌طور منطقی سالانه صورت گیرد.

نظر مهدی چمران، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز این بود که رقم پیشنهادی شهرداری به‌عنوان ارزش واگذاری تراکم مجاز در مقایسه با قیمت تمام‌شده ساخت ملک عدد قابل توجهی نیست اما افزایش یکباره آن تأثیر روانی بر شهروندان دارد. اسماعیل دوستی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورا نیز با اشاره به تأثیر بسیار ناچیز افزایش ارزش تراکم مجاز بر قیمت تمام‌شده املاک گفت:

«گفته می‌شود از سال 89 تعرفه ارزش واگذاری تراکم مجاز از سوی شهرداری افزایشی نداشته‌، آیا براساس این سیاست قیمت املاک هم از آن تاریخ تاکنون تغییر نداشته است؟» این امر از نظر دوستی نشان می‌دهد که مولفه‌های تغییر قیمت مسکن متاثر از تصمیم مدیریت شهری نیست؛ بنابراین اگر با پیشنهاد شهرداری هم موافقت کنیم تأثیر چندانی بر قیمت تمام‌شده املاک نخواهیم داشت. احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا نیز گفت: اگر هزینه‌های ساخت ساختمان را ارزان کنیم تنها موجب متراکم‌تر‌شدن بافت‌های دارای قابلیت ساخت‌وساز خواهیم بود.

از نظر دنیامالی، نرم شاخص‌های اقتصادی کشور را مبنای قیمت تمام‌شده فروش املاک درنظر می‌گیرند نه عوارض تراکم ساختمان را. نظر محمدباقر قالیباف نیز این بود که در گذشته ارزش واگذاری تراکم مجاز براساس تقسیم‌بندی شهر به 3یا 4پهنه بود، بنابراین اطلاعات ریزتر و دقیق‌تری از شهر در اختیار نبود این عاملی شد تا در برخی از مناطق برخوردار محلاتی که از نظر امکانات و فرسودگی با برخی محلات جنوبی شهر همسان بودند عوارض تراکم‌شان براساس قیمت پهنه اصلی محاسبه شود اما در شرایط فعلی و تقسیم بندی شهر به 164بلوک نحوه محاسبه ارزش واگذاری تراکم عادلانه‌تر خواهد شد.

اصلاح مصوبه تعیین بهای جمع‌آوری و دفع پسماند

بنا براین گزارش، دیروز اعضای شورای اسلامی شهر تهران در چهلمین جلسه خود لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی را نیز به تصویب رساندند.
براساس این لایحه شهرداری تهران می‌تواند درصورت تمایل واحدهای تولید‌کننده پسماندهای مورد اشاره، از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نسبت به جمع‌آوری و حمل پسماندهای مذکور اقدام کند. دراین باره رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در سال گذشته نرخ حمل زباله‌های فوق کیلویی 100تومان محاسبه می‌شد که با اصلاحات کمیسیون به رقم 221تومان رسیده است. شورای شهر به‌دنبال این است که بیمارستان‌ها و مراکز تولید زباله‌های غیرخانگی موظف به تعیین تکلیف زباله‌هایشان شوند.

محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری شورا هنگام بررسی این لایحه گفت: سازمان مدیریت پسماند مستقل است و باید خودش نسبت به تعیین قیمت اقدام کند.غلامرضا انصاری نیز تأکید کرد: در بازیافت زباله‌های ساختمانی مشکل وجود دارد که باید مراکز تولید‌کننده را مجبور کنیم به‌صورت هماهنگ نسبت به بازیافت زباله‌های خطرناک خود اقدام کنند.احمد دنیامالی نیز خاطرنشان کرد: به موضوع پسماند نباید با عدد و رقم نگاه کرد. موضوع اصلی این است که این زباله‌ها را باید در مبدأ از بین ببرند.

تذکرات اعضای شورا

در ادامه جلسه احمد حکیمی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از هیأت رئیسه شورا خواست با توجه به اینکه بسیاری از امور مهم شهرداری در معاونت امور مناطق انجام می‌شود، بنابراین این معاونت نیز مانند سایر معاونت‌ها گزارشی از عملکرد و برنامه‌های خود در صحن شورای شهر ارائه کند. ابوالفضل قناعتی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در قالب تذکری از معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران خواست تا درخصوص بودجه متمم سال 92شهرداری تهران، از حیث درآمد و هزینه گزارشی را به شورا ارائه کند. وی همچنین درمورد عدم‌استفاده از مجموعه ورزشی شهید کاظمی در منطقه 19شهرداری تهران تذکر داد.

کد خبر 247292
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز