همشهری آنلاین: فوران آتشفشانی در سوماترای اندونزی ۱۴ نفر کشته برجا گذاشت و ۵۰ نفر دیگر مفقود شدند. چهار نفر از کشته شدگان دانش آموز بوده‌اند.

فوران آتشفشان در اندونزی جان ۱۴ نفر را گرفت

به گزارش ایرنا، آتشفشان سینابونگ که فوران کرده است دو هزار و 460 متر ارتفاع دارد و نخستین بار در سال 2010 و پس از چهار قرن فعال شد. این کوه آتشفشانی چینه ای در استان سواماترای شمالی است و از چهار دهانه آتشفشانی آن هم اکنون تنها یکی فعال است.

این آتشفشان پس از چندی آرامش از روز گذشته بار دیگر فوران کرد و ده ها کشته و مفقود برجای گذاشت.

رسانه های محلی اندونزی روز یکشنبه اعلام کردند تاکنون جسد 14 نفر از افراد محلی که براثر فوران آتش کشته شده اند یافت شده است و پیش بینی می شود افراد بیشتری کشته شده باشند.

فوران آتشفشان در اندونزی جان ۱۴ نفر را گرفت

روزنامه جاکارتا گلوبه نیز نوشت بدنبال بزرگترین فوران آتشفشان سینابونگ طی ماه های اخیر ابرهای خاکستری رنگ منطقه را فراگرفته است.

مقامات محلی پیش بینی کرده اند تعداد کشته شدگان این آتشفشان افزایش یابد و جستجو برای یافتن اجساد برغم گرمای ناشی از آتشفشان ادامه دارد.

از ماه سپتامبر گذشته تاکنون 30 هزار نفر از ساکنان محلی بدلیل فوران های آتشفشان تخلیه شده بودند اما برخی افراد تا شعاع پنج و نیم کیلومتری به محل های زندگی خود بازگشته بودند که فوران روز گذشته بار دیگر آغاز شد.

کوه سینابونگ یکی از ده ها کوه آتشفشانی فعال در اندونزی است.

در پی فوران آتشفشان روکاتندا در جزیره پالو در استان نوسا تنگاراˈی شرقی اندونزی نیز چندی پیش بیش از سه هزار نفر از ساکنان اطراف تخلیه شده و حدود شش نفر جان خود را از دست دادند.

براثر آتشفشان کوه مراپی در مرکز جاوا اندونزی نیز در سال 2010 بیش از 350 نفر کشته شدند.

بیشتر پدیده های آتشفشانی اندونزی مربوط به کمان سوندا بر اثر فرورانش صفحه هند - استرالیا به زیر صفحه اوراسیا شکل گرفته اند. این کمان از شمال و شمال غرب به جزایر آندامان که رشته ای از آتشفشان های بازالتی است و از شرق به کمان یاندا که آن هم ناشی از فرورانش است منتهی می شود.

کد خبر 248103
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز