همشهری آنلاین: شبکه خبری ای.بی.سی آمریکا اعلام کرده که کره شمالی خود را برای آزمایش هسته‌ای زیرزمینی آماده می‌کند.

این شبکه آمریکائی اضافه کرده که اخیرا در تاسیسات زیرزمینی پیونگی- یوک واقع در شمال شرقی این کشور «عبور و مرور مشکوک وسایل نقلیه» و همچنین انتقال میزان قابل توجهی کابل مشاهده شده است.
اما خبرگزاری آلمان در گزارشی از واشنگتن و سئول با انتشار این مطلب ادامه داد، این شبکه خبری آمریکایی به نقل از محافل اطلاعات جاسوسی آمریکایی گزارش کرده که این امر می‌تواند با تاسیسات آزمایشگاهی و دستگاه‌های نظارتی ارتباط داشته باشد.
این اطلاعات هفته گذشته به دفتر ریاست جمهوری آمریکا داده شده است. ام از طرف دیگر مقامات دولتی آمریکا تاکید می‌کنند که این اطلاعات «متقاعد کننده نیستند.»
مقامات آمریکایی گفتند که سال گذشته بود که ماهواره‌های جاسوسی فعالیت‌های مشکوک را در برخی مناطق کره شمالی کشف کردند. این شواهد این نگرانی را ایجاد می‌کند که آزمایش بمب هسته‌ ای در کره شمالی نزدیک است.
وزارت امور خارجه کره جنوبی تا پنجشنبه شب به وقت محلی موضعی را در خصوص گزارش شبکه خبری ای.بی.سی نداشت. یک سخنگوی دولت سئول روز جمعه اعلام کرد که کره جنوبی می‌خواهد اطلاعات را بازنگری کند.
لی جونگ سوک‏، وزیر دفاع کره جنوبی در برابر پارلمان این کشور گفت: من هنوز از هیچ کس مدرکی در خصوص آمادگی کره شمالی برای انجام آزمایش‌های هسته‌یی دریافت نکرده‌ام.
آمریکا و برخی کشورهای همسایه کره شمالی بیم آن دارند که پیونگ‌یانگ آزمایشی هسته ای راه بیندازد.

پیونگ‌یانگ سال گذشته اعلام کرد که به این سلاح دست یافته است. اما تاکنون مدرکی دال بر این که آزمایشی رسمی بر روی این سلاح انجام گرفته باشد، ارایه نشده است. آمریکا، چین و کره جنوبی ماه‌هاست که در جلب رضایت کره شمالی برای بازگردانی‌اش به میز مذاکرات شش جانبه بر سر برنامه هسته ای شکست خورده‌اند.

کد خبر 2485

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز