همشهری آنلاین: دختر نوجوان پاکستانی که از دست طالبان جان سالم به در برده است، در مصاحبه‌ای با "صدای روسیه" اظهار کرد که قصد دارد دانش آموز کوشا و درس‌خوانی در مدرسه باشد و در آرزوی رسیدن به نخست وزیری پاکستان است.

ملاله یوسف‌زی: می‌خواهم نخست وزیر پاکستان شوم

به گزارش ایسنا، ملاله یوسف زی، دانش آموز پاکستانی که طالبان قصد جانش را کرده و با شلیک گلوله به سرش باعث بستری شدن وی در بیمارستان و انتقالش به لندن شده بود، در مصاحبه‌ای با صدای روسیه گفت: دریافت جوایز متعدد از کشورها و جامعه بین‌الملل مرا ترغیب کرده که بیشتر سعی و تلاش کنم و به دفاع از حقوق دختران بپردازم؛ به حمایت از حق تحصیل کودکان و دختران و برابری. من قول داده‌ام که برای تحصیل تلاش کنم و باید این قول را تحقق بخشم.

ملاله در پاسخ به این سوال که دوست دارد در آینده چه شغلی یا سمتی داشته باشد، گفت: وقتی کوچک بودم، فکر می‌کردم که دکتر شوم، اصلا نمی‌دانستم که دختران هم می‌توانند خبرنگار، تاجر یا سیاستمدار شوند. تا اینکه دنیای خارج از دره سوات، محل زندگیم را دیدم. من زنانی را دیدم که سیاستمدار بودند و نمونه آن‌ها بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر ترور شده پاکستان است، او الگویی برای ماست. او به ما نشان داد که یک زن می‌تواند نخست وزیر باشد و حقوقی برابر مردان داشته باشد. من نیز تصمیم گرفتم که باید تلاش کنم تا یک سیاستمدار شوم و نشان دهم نه تنها دختران می‌توانند کشورشان را اداره کنند بلکه می‌توانند سیاستمدار باشند و سایر مشاغل را بجز معلمی و پزشکی کسب کنند.

این دختر نوجوان پاکستانی در ادامه به سوالی درباره این مساله که بی‌نظیر بوتو از خانواده‌ای برجسته بود، گفت: من از این موضوع مطلعم که راه سختی در پیش دارم. من هنوز نوجوان هستم و مردم به من احترام می‌گذارند اما چند سال بعد که به سنین جوانی برسم، مطمئنا با مشکلاتی مواجه می‌شوم اما باید این مسیر را طی کنم، من می‌خواهم با تبدیل شدن به سیاستمدار به مردم کشورم و جهان این موضوع را بگویم که موفق شدن نیازی به ثروت و جاه و مقام ندارد. اگر می‌خواهید در کاری موفق باشید باید انسان باشید.

ملاله یوسف زی درباره انتقادهایی که به کتابش "من ملاله هستم" وارد آمده، گفت: هر کتابی که منتشر شود مطمئنا انتقادهایی را با خود به همراه دارد. برخی می‌گویند این یک کتاب خوب نیست. این کتاب هم همانند سایر تالیف‌ها و نوشته‌ها با انتقادهایی همراه بوده است.

کد خبر 248806
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز