مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

به‌دنبال حادثه تأسف‌بار حریق در ساختمان ۱۱۷ خیابان جمهوری اسلامی، نتایج بررسی‌ها و یافته‌های تیم‌های بازرسی سازمان بازرسی شهرداری تهران اعلام شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، طی اطلاعیه‌ای سازمان بازرسی شهرداری تهران نتایج بررسی و یافته‌های تیم‌های بازرسی حادثه آتش‌سوزی ساختمان 117 خیابان جمهوری را اعلام کرد. بر این اساس جمع بندی نهایی این بررسی از تأثیر‌گذاری منفی 2مسئله عدم عملیاتی‌شدن نردبان اول و شلوغی و ازدحام صحنه حادثه که عامل بازدارنده در استقرار نردبان دوم بوده است، حکایت دارد و در عین حال ناایمن بودن ساختمان موصوف به گواه اسناد موجود در شهرداری و بی‌توجهی مالک به اخطار‌های ارائه شده به وی و همچنین وجود مقادیر معتنابهی از وسایل و اشیای قابل حریق (نخ، البسه و پشم شیشه) در مسیر پله‌ها از دیگر عوامل اصلی این حادثه بوده است. متن اطلاعیه به شرح زیر است:

با تبریک ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی و سالگرد سی و پنجمین سال انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران به‌ویژه شهروندان تهرانی؛ به‌دنبال حادثه تأسف‌بار حریق در ساختمان 117 خیابان جمهوری و مصاحبه شهردار تهران مبنی بر رسیدگی دقیق و فنی به موضوع و اعلام نتایج آن بدینوسیله نخستین نتایج بررسی‌ها و یافته‌های تیم‌های بازرسی را به شرح زیر به استحضار مردم شریف تهران می‌رساند:

1-مجدداً ضایعه درگذشت 2نفر از شهروندان (مرحومه حق نظری و فروتن) را در این حادثه تسلیت عرض کرده و مراتب همدردی خود را با خانواده این عزیزان و مردم عزیز تهران اعلام می‌کنیم.

2-به‌منظور رسیدگی و بررسی همه جوانب موضوع، کمیته‌ای مرکب از همه مسئولین و مدیران مربوطه (معاونت خدمات شهری، رئیس سازمان آتش‌نشانی، معاونین فنی و رؤسای ایستگاه‌های مربوطه) به مسئولیت سازمان بازرسی شهرداری تشکیل و ضمن اخذ گزارش‌ها و استماع توضیحات عوامل حاضر در صحنه موضوع را رصد و بررسی کرده است. این بررسی‌ها از لحظه دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر وقوع حریق در ساختمان تا پایان عملیات بوده است.

3-بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است فرماندهی عملیات امداد و نجات در صحنه با جسارت و مهارت کامل انجام گرفته که نتیجه آن نجات 5نفر از محبوسین به وسیله نردبان دوم و 15نفر از پله‌های طبقات بوده است.

4-آنچه تا‌کنون به‌عنوان جمع‌بندی‌های اولیه به‌دست آمده از تأثیر‌گذاری منفی 2مسئله عدم‌عملیاتی شدن نردبان اول و شلوغی و ازدحام صحنه حادثه که عامل بازدارنده در استقرار نردبان دوم بوده است حکایت دارد.

5-ناایمن بودن ساختمان موصوف به گواه اسناد موجود در شهرداری و بی‌توجهی مالک به اخطار‌های ارائه‌شده به وی و همچنین وجود مقادیر معتنابهی از وسایل و اشیاء قابل حریق (نخ، البسه و پشم‌شیشه)در مسیر پله‌ها از دیگر عوامل اصلی این حادثه بوده است.

6-بررسی عملکرد عملیات‌های امداد و نجات سال‌های گذشته توسط آتش‌نشانی حاکی از کاهش آمار تلفات و صدمات انسانی است. (سال90، 36نفر فوت شده و سال92، 12نفر) این آمار نشانگر افزایش مهارت و استفاده بهینه از ابزار و امکانات موجود در سازمان است.

7-مشکلات و نواقص احتمالی مطرح شده در بند 4و 5توسط سازمان بازرسی شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی در حال پیگیری است و هنوز به‌دلیل آنکه بخشی از پرونده قضایی است به نتیجه نهایی نرسیده است.
در خاتمه متذکر می‌شویم شهرداری تهران به‌ویژه همکاران ما در سازمان آتش‌نشانی با حفظ روحیه ایثار و فداکاری همچنان خود را آماده خدمت رسانی به مردم در حوادث احتمالی پیش رو دانسته و آمادگی کامل برای همکاری با دستگاه‌های نظارتی(شورای اسلامی شهر تهران، دستگاه قضایی و سازمان بازرسی کل کشور)دارد. شهرداری تهران با جمع بندی آخرین بررسی‌ها و یافته‌ها و نتایج ابلاغ شده از سوی دستگاه‌های نظارتی گزارش نهایی خود را اعلام خواهد کرد.

کد خبر 249447
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز