شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: دولت درنظر دارد به‌دلیل افزایش هزینه درمان توجه خود در بخش سلامت را به حل این مسئله معطوف کند.

آمارها نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان افزایش چشمگیری داشته است. براساس آخرین آمارها سهم دولت در پرداخت هزینه‌های سلامت 20 درصد، سهم بیمه‌ها  17 درصد، سهم بیمه‌های خصوصی 6 یا 7‌ درصد و سهم مردم نیز 54 درصد است.

همین مسئله سبب شد تا رئیس‌جمهور بخش اصلی سخنان خود را در هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد به مبحث سهم مردم در پرداخت هزینه‌های درمان اختصاص دهد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سخنان خود با اشاره به اینکه در سال آینده در چنین روزهایی وضع سلامت ما به‌طور کلی متفاوت از وضعیت کنونی خواهد بود بر این نکته تأکید کرد که دولت بنا دارد سهم مردم را در درمان قدم به قدم کاهش دهد و در این زمینه چندین گام مهم برداشته خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران باید به قطب پزشکی تبدیل شود توجه به سلامت جامعه را جزو اولویت‌های اصلی دولت برشمرد. این سخنان در حالی از سوی رئیس‌جمهور بیان می‌شود که به‌دلیل پرداخت نشدن سهم حوزه سلامت از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و بیمه‌ها در 2سال پایانی عمر دولت دهم از نظر مالی توان پرداخت بیش از 30درصد هزینه درمان مردم را نداشتند. اما به گفته رئیس دولت یازدهم، دولت به بخش سلامت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها توجه کافی خواهد کرد.
رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد در زمینه یارانه مرحله بعد که سال آینده آغاز می‌شود حتماً بخشی از درآمدها را به بخش سلامت اختصاص خواهیم داد و تلاش می‌کنیم که سهم مردم در درمان را قدم به قدم کاهش دهیم. البته ممکن است تا رسیدن به نقطه مطلوب چند سالی طول بکشد.

اولویت سلامت به جای درمان

یکی از مسائلی که در جامعه ما وجود دارد و در سال‌های اخیر تشدید شده است بحث افزایش هزینه‌های درمان و نادیده گرفتن پیشگیری از ابتلا به بیماری است، رئیس‌جمهور بخش دیگری از سخنان خود را به مسئله پیشگیری و لزوم توجه به آن اختصاص داد. به گفته دکتر روحانی، باید کاری کنیم که به درمان نرسیم برای همین بهداشت مهم‌ترین موضوع است و از این‌رو نام وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده است، اینکه باید چکار کنیم که بدن سالم بماند و بتواند به خوبی فعالیت کند بسیار اهمیت دارد.

رئیس‌جمهور یکی از دلایل لزوم پیشگیری از درمان را مضرات داروهای شیمیایی که برای درمان به‌کار می‌رود دانست. به گفته وی داروهای شیمیایی که برای درمان از آنها استفاده می‌شود فرد را بیمار هم می‌کند و باید فکر کنیم که چگونه خود این موضوعات را از بین ببریم. یکی از پدیده‌های مغفول مانده در ایران هماهنگی میان وزارتخانه‌ها و نهادها برای برطرف کردن و کاستن از مشکلات حوزه سلامت است. به گفته رئیس‌جمهور برای فعالیت در حوزه بهداشت البته تنها نباید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه بار را بر دوش بکشد بلکه همه نهادها و سازمان‌هایی که در حوزه تهیه مواد غذایی و استانداردسازی در زمینه غذایی کمک می‌کنند هم باید بخشی از کار را بر عهده داشته باشند.

وی گفت: بهداشت از مزرعه و باغ شروع می‌شود اینکه محصول چگونه سمپاشی می‌شود، بذرپاشی چگونه انجام می‌شود، استفاده از بذر به چه شکل صورت می‌گیرد و بارور کردن آن چگونه است، در نهایت این مواد غذایی است که تا حد زیاد می‌تواند جامعه را به سمت سلامت سوق دهد. این بخش از سخنان رئیس‌جمهور اشاره‌ای است به آلودگی میوه‌ها و سبزیجات به‌دلیل استفاده بی‌رویه از سموم و آفت‌کش‌ها در باغ‌ها و مزارع. یکی دیگر از مشکلات در کشور ما مصرف زیاد دارو با تجویز پزشک یا خودسرانه است. یکی از عادات رایج در ایران خوددرمانی است. به گفته رئیس‌جمهور، آمار به ما می‌گوید که مصرف دارو در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی دو برابر است بنابراین اگر می‌خواهیم کشوری خودکفا داشته باشیم باید به مقدار لزوم و ضرورت دارو را در نسخه‌ها بنویسیم، برای این کار تربیت پزشکان باید به خوبی انجام شود که اساتید دانشگاه در این زمینه مسئولیت سنگینی بر دوش دارند.

اولویت بخشی به درمان روستا‌ها

رئیس‌جمهور در ادامه بر اهمیت توجه به بهداشت در روستاها نیز تأکید کرد. وی با بیان اینکه بهداشت و درمان باید از روستاها آغاز شود خاطرنشان کرد: پس از روستا‌ست که اگر نیاز بود به بخش، شهر، شهرستان و مرکز استان باید مراجعه شود البته درصد کمی به تهران بیایند. رئیس‌جمهور در ادامه بر لزوم پیگیری بحث گردشگری سلامت و جذب بیماران خارجی در بیمارستان‌های کشور تأکید کرد. وی همچنین از زحمات پزشکان در زمان دفاع‌مقدس تقدیر کرد.

به گفته وی پزشکان ما در دوران دفاع‌مقدس درحالی‌که می‌دانستند بیمارستان در تیررس دشمن قرار دارد اما باز هم مقاومت و ایستادگی کرده و کار خود را انجام می‌دادند. به گفته رئیس‌جمهور باید با تمسک به روحیه جهادی بیمارستان‌هایی داشته باشیم تا بیماران چند ساعت در روز در آنجا به‌طور رایگان درمان شوند.

کد خبر 250552
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز