گروه شهری: از نظر یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنای ساخت شهر تهران به‌گونه‌ای بوده است که ساختمان‌ها و خیابان‌های این شهر نتوانسته با شهروندانش ارتباط برقرار کند.


اما نکته حائز اهمیت‌تر از نظر معصومه آباد که در نخستین کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوان سخن می‌گفت این است که طی سال‌های گذشته تهران یک گمشده بزرگ داشته که کودکان بوده‌اند. وی که ریاست کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران را برعهده دارد با بیان اینکه ساختار کالبدی شهر باید متناسب با قشرهای ساکن درآن باشد گفت: شهر تهران متناسب با نیازهای کودکان ساخته نشده است، از این‌رو شهر به‌عنوان یک فضای کالبدی باید پاسخگوی نیازهای همه گروه‌های اجتماعی ساکن در آن باشد.

آباد در این‌باره از شهر دوستدار کودک نام برد و با اشاره به نقش و اهمیت ایمنی کودکان گفت: شهر دوستدار کودک از سال 88در شورای شهر تهران مطرح شد و امروز می‌بینیم که حرکت در این مسیر آغاز شده است. تردد کودکان در شهر از نظر این عضو شورای شهر یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در طراحی شهر به آن توجه کرد، از این‌رو به گفته آباد، هوشمندکردن چهارراه‌های نزدیک مدارس می‌تواند آغازی بر ایمنی کودکان در هنگام تردد و خروج از مدارس باشد. وی با اشاره به مبانی چهارگانه طراحی شهری گفت: مبانی چهارگانه ترافیکی، فضای سبز، آموزش و معماری جزء مصادیق طراحی شهری است.

آباد به‌عنوان نمونه به اتوبوس‌هایی که جدیدا خریداری می‌شود اشاره کرد و افزود: دراین اتوبوس‌ها باید فضایی برای کودکان یا مادران باردار درنظر گرفت گرچه با توجه به حجم انبوه مسافران این اقدامات کمی دور از ذهن است، چنین کاری حتی الامکان سبب خواهد شد تا افکار عمومی متوجه این گروه‌های اجتماعی شوند و خود این قشرها هم احساس کنند که افرادی حافظ حقوق آنها در شهر هستند.

کد خبر 250618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز