به گزارش همشهری آنلاین، آرش سلطانعلی مدیر موسسه ایده درباره این برنامه گفت: در جلسه شورای علمی این هماندیشی که هفته گذشته در معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران برگزار شد؛ بر لزوم توجه به پژوهشهای بینارشتهای و کیفی در حوزه تبلیغات تاکید و بیان شد که نشانهشناسی روشی موثر برای تحلیل و معناکاوی در حوزه تبلیغات فارغ از ارزشگذاری و ارزیابی درباره کیفیت نمونههای تبلیغاتی است.
در واقع این هماندیشی فرصتی برای پژوهشگران و دانشجویان برای آشنایی با منظرهای بینارشتهای تحلیل تبلیغات است تا به فهم بهتر گفتمان تبلیغات در جامعه ایرانی کمک شود.
هماندیشی نشانه شناسی تبلیغات را معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران با همکاری مدرسه تبلیغات ایده در روز چهارشنبه 7 اسفندماه در محل خانه هنرمندان ایران برگزار خواهند کرد.
در این هماندیشی ضمن ارائه مباحثی در خصوص مبانی نظری نشانهشناسی و تحلیل گفتمان در تبلیغات، به صورت کاربردی نمونههایی از تبلیغات در ایران با توجه به موضوع و رسانه آن تحلیل خواهد شد.
از جمله دستاوردهای این همایش میتوان به کتاب مجموعه مقالات "نشانه شناسی تبلیغات" اشاره کرد که توسط انتشارات ایده به چاپ میرسد.
همچنین میتوان به شناسایی پژوهشگران و محققان این حوزه و معرفی آنها به سازمان ها و نهادهای مرتبط جهت انجام پروژه های تحقیقاتی و مطالعاتی اشاره کرد.
شورای علمی این هماندیشی شامل استادانی از حوزه زبانشناسی چون دکتر فرزان سجودی، دکتر بابک معین و دکتر بهمن نامور مطلق؛ حوزه ارتباطات و مطالعات فرهنگی، دکتر عبدالله گیویان و دکتر تژا میرفخرایی و در حوزه تبلیغات، دکتر فرزاد مقدم از مدرسه تبلیغات ایده هستند.
همچنین دبیر علمی این هم اندیشی دکتر افسانه کامران است.
در بخشی از این هماندیشی آگهیهای تبلیغاتی برای عموم مخاطبان پخش خواهد شد که با حضور سازندگان، سفارشدهندگان و استادان حوزه تبلیغات و نشانهشناسی تحلیل و بررسی خواهند شد.
در بخش جانبی نیز پژوهشها و پایاننامههای دانشجویی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه خواهند شد.
سلطانعلی درباره مخاطبان این همایش گفت: با توجه به اینکه نشانهشناسی، علم یا روشی است که حوزه مطالعاتی وسیعی اعم از مردمشناسی، زبانشناسی، مطالعات فرهنگی، هنر و کلیه رشتههای ادبی و هنری اعم از موسیقی، نقاشی، نمایش، ادبیات، معماری، جامعه شناسی و انسان شناسی و ... را در برمیگیرد، بدیهی است که طیف علاقمندان این مباحث نیز در کشور بسیار گسترده است.
کلیه استادان و دانشجویان این رشتهها، منتقدان و روزنامه نگاران اهل فرهنگ و هنر و کلیه کسانی که علاقمند به فهم جهان از طریق خواندن و تحلیل نشانهها باشند به طور عام مخاطبان این همایش هستند.
علاقهمندان برای حضور در این نشست میتوانند چهارشنبه 7 اسفند از ساعت 15 تا 20 به تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.