به گزارش همشهری آنلاین، محمدباقرقالیباف در سیزدهین کنفرانس بینالمللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک که در مرکز همایشهای بین المللی برج میلاد آغاز به کار کرد بااعلام اینکه به اینگونه تصمیمات باید پایان بدهیم اظهارکرد: باید توسعه حمل ونقل و عمومی تبدیل به مطالبه عمومی از همه مسوولان در هر سطح شود و هر گونه تصمیم سلبی و ایجابی باپیش شرط توسعه حمل و نقل عمومی دنبال شود.
قالیباف با انتقاد از اینکه چه روشی است که ما یک مرتبه و درآخر شب بفهمیم که طرح ترافیک از در منزل است گفت: این یعنی تشویق شهروندان به قانونشکنی و اگر کسی بخواهد به قانون احترام بگذارد باید زندگی خود را تعطیل کند و از اولیهترین حقوق زندگی به خاطر یک تصمیم محروم شود و یا به قانون شکنی تشویق شود.
قالیباف تاکیدکرد: فضای زندگی و کار و دسترسی به آنها از دغدغههای مهم مردم است اما تصمیم به زوج و فردکردن از در منزل منجر به حل مساله نمیشود و باید توسعه حمل و نقل عمومی و رعایت فرهنگ ترافیک بانظارت دقیق نخبگان و مدیران دنبال شود.
قالیباف با تبریک روز مهندس به جامعه مهندسین، روز تولد یکی ازبزرگترین اندیشمندان اسلامی یعنی خواجه نصیرالدین طوسی را توفیقی برای جامعه مهندسی عنوان کرد و گفت: ایشان علم نافع داشتند و به بشریت خدمت میکردند و زندگی بهتر را برای جامعه انسانی و مسلمانان به ارمغان آوردند.
وی باتقدیر و تشکر از برگزار کنندگان کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک گفت: مطمئن هستم درجمع ما چه مسوولان و چه پژوهشگران جمع نشدهایم که صرفا دو نگاه را مطرح کنیم بلکه دغدغه مشترک، نگرانیها وعلاقهمندی ما به کسب دانش برای بهبود زندگی انسان هاست که اگر این کنفرانس منجر به این نتیجه نشود توفیقی درتلاش خودپیدا نکردهایم.
به گفته شهردار تهران اگر میان علم و زندگی روزمره مردم یکی به فراموشی سپرده شود، به جای اینکه علم درخدمت مردم باشد، مردم درخدمت علم قرار میگیرند و این نگاه ما نیست.
قالیباف افزود: اینکه بتوانیم در این نشستها اثرگذار باشیم مهم است. به همین دلیل ارتقای بهبود کیفیت زندگی در شهرها و کلانشهرها مهمترین اهداف برگزاری این کنفرانسهای علمی است و در این میان حمل ونقل عمومی مهمترین مسالهای است که شهرها و کلانشهرها را تحت تاثیر خودقرار داده است.
وی افزود: امروز حمل ونقل و اقتصاد، مسائل اجتماعی و محیط زیست را در سیتره خود درکلانشهرها درآورده و بر آنها اثر گذاشته به طوری که کمتر اندیشمندی درحوزه محیط زیستی و جامعهشناسی است که باور نداشته باشد حمل و نقل عمومی در شهرها به اثرگذارترین پارامترها به ویژه درحوزه اجتماعی بدل شده است.
تهران و آلودگی
شهردار تهران موضوع سلامت را مهمترین چالش در شهرهای بزرگ و تهران عنوان کردو گفت: مهمترین چالش شهر ما آلودگی هوا و آلودگی صوتی است و طبیعی است برای رهایی از این چالش حتما باید به گونهای تصمیم بگیریم که ابعاد اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی حمل ونقل مورد توجه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: اگر همه اقدامات در شهر انجام شود اما دو شاخص مهم دسترسی و یکپارچگی را در حمل ونقل عمومی موردتوجه قرار ندهیم نمیتوانیم بر مشکلات موجود فائق شویم. از این رو از اندیشمندان و دانش پژوهان این عرصه تقاضا دارم که به نیازمندی ما در فرهنگ سازی در این عرصه توجه کنند.
شهردار تهران باابراز تاسف از اینکه ما به میزان امکانات و ظرفیتهایی که در شهر تهران فراهم شده بهرهبرداری لازم را نمیبریم افزود: شاید علت این وضعیت عدم توجه به فرهنگ و شیوه بهره برداری بوده به طوری که کاری که ما را به سمت کاهش تنشها و چالشها ببرد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
تقدم اقدامان ایجابی به سلبی
قالیباف با بیان اینکه فرهنگسازی نیازمند اقدامات ایجابی و سلبی است اظهارکرد: بدون شک باید اقدامات ایجابی بر اقدامات سلبی تقدم داشته باشد اما در کنار این اقدامات نیازمند آن هستیم که برای عمومی کردن مسائل فرهنگی، نیازهای مردم موردتوجه قرار گیرد و اطلاعات لازم باید بیشتردردسترس مردم قرار گیرد.
شهردار تهران تاکید کرد: نباید فرصت دهیم که بحث تخصصی و عملیاتی که با زندگی و سلامت انسانها ارتباط دارد با رفتار و فرهنگ سیاسی مواجه شود.
وی در اینباره گفت: دربعضی از نوشتهها، گفت و شنودها و حتی مقالات موضوعات به گونهای برای مردم تبیین میشود که نه در تشخیص و نه در درمان درد صادقانه و درست نیست بلکه منفعتی برای جریانها و گروهها و افراد خاص دارد اما برای اجتماع و مردم منفعتی ندارد.
شهردار تهران گفت: اینجاست که جای پژوهشگران خالی است و باید نسبت به گذشته حضور فعالتری در این عرصه داشته باشند؛ حتما نخبگان با نظارت خود بر حوزه مدیریت شهری بادقت به مسائل توجه کنند، منتقد باشند و در تصمیم سازیها راهنمایی کنند تا در تصمیماتمان خطا نکنیم و امکانات مردم را بیخود هزینه نکنیم.
شهردار تهران خاطرنشان کرد: بنده و امثال بنده موظف به تبعیت از نگاه کارشناسی هستیم تا راه درست را انتخاب کنیم و در آن پیش برویم.
وی گفت: امروز متاسفانه به اندازه امکانات نمیتوانیم استفاده کنیم و این موجب آن شده که توسعه مقدور نباشد. به طوری که در پیاده سازی بعضی از آیتمها مشکلات جدی داریم.
حرمت ماشینها بیش از انسانهاست
وی بابیان اینکه در حالی بحث انسان محور بودن فرد و توسعه پیادهراهها را در کنفرانسهای قبلی مورد اشاره قراردادیم که امروز مردم در استیلای ماشینها هستند و حرمت ماشینها بیش از انسان هاست.
وی با اشاره به روزهایی که مدیریت شهری وارد توسعه پیادهراههای بازار شد در این باره اظهارکرد: روزهایی که بازار را بستیم و پیاده راه کردیم، فشارروانی و سیاسی زیادی بر مدیریت شهری وارد شد در حالی که این تصمیم با مشورت گرفته شده بود و راه کار نهایی و تصمیم درستی بود اما درعرصه اجتماعی، رسانهها و مطبوعات جای نخبگان خالی بود تا بر این تصمیم مدیریت شهری پافشاری کند.
قالیباف افزود: بعداز ۵ ماه از اقدامات مدیریت شهری، کسبه، مردم و شهروندان ساکن این حس را پیدا کردند که اقدامات صورت گرفته موثر بود اما در همین زمان فشار روحی و روانی زیادی بر ما وارد شد و این درحالی بود که منتقدان انقدر گفتند که به این مساله نگاه امنیتی شد و عدهای تاکید داشتند که باید شهرداری نگاهش رادر حوزه توسعه پیاده راهها تغییر دهد اما نیروی انتظامی به کمک ما آمد و انقدر ایستادیم که این اتفاق افتاد.
توسعه پیاده راهها فرهنگ عمومی شده است
وی افزود: امروز توسعه پیاده راهها فرهنگ عمومی شده و این موضوع تبدیل به مطالبه عمومی مردم از ما شده تا پیاده راههای جدیدی در سطح شهر ایجاد کنیم.
شهردار تهران با اذعان به اینکه انتقاداتی به تصمیم مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل عمومی مطرح است تاکیدکرد: باجان و دل این انتقادات را میپذیریم و نمیگویم همه تصمیمات درست است چرا که طبیعتا هر روشی که دنبال شود مورد انتقاد دیگران قرار میگیرد اما این انتقادات شیرین است چرا که سبب میشوند به نقطه تعادل و بهینه برسیم تا شهر را به خوبی اداره کنیم و انشالله که گوش شنوایی داشته باشیم.
قالیباف با اعلام اینکه امروز ظرفیتهای بزرگی درحوزه حمل نقل تهران محیا شده است دراین باره اظهارکرد: اگر درگذشته کمتر از سه کیلومتر مترو درطول سال ساخته میشد طی هشت سال گذشته سالانه ۱۲ تا ۱۴ کیلومتر مترو ساخته شد و امروز با اطمینان میگویم توان مهندسی کشور این امکان را فراهم کرده که در شهر تهران حداقل سی کیلومتر مترو درطول سال ساخته شود و تمام طراحی، امکانات، ابزار مهندسی و نیروی انسانی ان محیاست.
تنها چالش توسعه خطوط مترو
شهردار تهران تنها چالش توسعه خطوط مترو را اعتبار موردنیاز عنوان کرد و گفت: کدام کشور پیشرفته دنیا را سراغ دارید که در آنها باوجود درآمد بالای شهرداری از مالیات، دولتهای مرکزی به طور خاص در تکمیل و ساخت شبکههای حمل و نقل عمومی عهده دار مسوولیت نباشند و حتی برای مردم برخوردار نیز در حمل و نقل عمومی یارانه قائل میشوند.
قالیباف تاکید کرد: امروز هم مردم به یارانه حمل و نقل نیازمند هستند. از طرف دیگر باید به اختصاص سهم درآمدهای ملی درحوزه حمل و نقل عمومی توجه شود.
وی تاکید کرد: موضوع بحث، سود اقتصادی نیست بلکه جان انسانها و سلامت آنهاست و امیدواریم بتوانیم در دوره سوم مدیریت شهری شاهد آن باشیم که بر چالش آلودگی هوا فائق آییم.
شهردار تهران با ابراز تاسف از اینکه بر اساس آمارها بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ روز در سال هوای سالم در شهر نداریم افزود: امروز تعداد روزهای هوای پاک به تعداد انگشتان دست است اما اگر تلاش کنیم و دست به دست هم بدهیم تا در فرهنگ عمومی توسعه حمل و نقل عمومی به مطالبه همه مردم تبدیل شود قول میدهم بعداز یک دوره پنج ساله روزهای سالم را به دوبرابر در سال افزایش دهیم و این اتفاقی است که با کمک نخبگان میافتد.