گروه شهری: نخستین سند برگزاری ایام فاطمیه برای تهران توسط شورای اسلامی شهر تدوین شد.

به همین مناسبت نشستی با حضور رئیس شورای شهر، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر، اعضای ستاد بزرگداشت ایام فاطمیه، نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان حج، اوقاف و امور خیریه برگزار شد. دراین نشست برای نخستین بار سندی تنظیم شد که می‌تواند پایه‌ای برای برگزاری ایام فاطمیه در تهران باشد و از این پس نیزهر کار جدیدی که در این خصوص انجام شود می‌تواند به این سند اضافه شود.

احمد مسجد جامعی، در این جلسه با اشاره به اینکه در گذشته در شهر تهران مرسوم بوده که مردم مراسم تحویل سال را کنار تربت امامزادگان و پاکان برگزار می‌کردند، گفت: در سنت‌های قدیم حتی پس از دوره قاجاریه در سفره هفت‌سین و در کنار قرآن کریم، تمثال حضرت علی(ع) قرار می‌گرفت و با نو شدن سال مردم برای تبرک آن را می‌بوسیدند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران از جمعیتی سخن گفت که در زمان تحویل سال در حرم امام رضا(ع) و مسجدجامع جمع می‌شوند و براین اساس خواستار آن شد تا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که اینگونه سنت‌ها حفظ و احیا شوند. وی همچنین به همزمانی عید نوروز و ایام فاطمیه اشاره و تأکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها نباید به‌گونه‌ای انجام شود که جنبه معنوی ایام فاطمیه آسیب ببیند و همچنین موضوع نوروز ستیزی ایجاد شود.

حجت‌الاسلام عبدالمقیم ناصحی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر نیز در ابتدای این جلسه با اشاره به همزمانی عید نوروز و ایام فاطمیه گفت: عید نوروز یکی از فرهنگ‌های ملی ایرانی است که مورد احترام و مقبولیت اسلام است. وی ادامه داد: باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که در عین اینکه مردم از انجام مراسم‌های عید نوروز منع نشوند حرمت ایام شهادت حضرت زهرا(س) نیز حفظ شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت‌های مختلف انجام شده توسط نهادها و سازمان‌های مختلف در این‌باره اظهار داشت: برای برگزاری این دو مراسم در کنار هم بدون شک نیاز به تدبیر، هماهنگی و پشتیبانی نهادها سازمان‌ها و مراکز مختلف است تا با مشارکتی همگانی بتوان این مراسم را برگزار کرد. ناصحی همچنین به‌وجود بیش از 2هزار مسجد در شهر تهران اشاره کرد و گفت: تمامی این مساجد آمادگی لازم برای برگزاری این مراسم را دارند.

ناصحی بر لزوم پرهیز از موازی‌کاری در بخش‌های مختلف اظهار داشت، در حال حاضر ستاد بزرگداشت ایام فاطمیه فعال است و بخش‌های مختلف می‌توانند خود را با این ستاد هماهنگ کنند. وی با اشاره به فعالیت‌های شهرداری تهران برای هر چه باشکوه‌تر برگزار شدن ایام سوگواری حضرت زهرا(س) ابراز امیدواری کرد که این مراسم هر چه متحدتر و متشکل‌تر انجام شود.

کد خبر 251192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز