به گزارش فارس، حجتاله بهروز در مراسم رونمایی از آرم طرح ترافیک سال 93 اظهار داشت: برنامه دوم پنجساله شهر تهران در شورای اسلامی در مرحله تثبیت قرار گرفته است که یکی از عمدهترین بخشها در این برنامه حمل و نقل عمومی محسوب میشود.
وی به آلودگیهای زیست محیطی اشاره کرد و گفت: رویکرد شهرداری تهران در برنامه 5 ساله دوم کمک به حل مشکلات زیست محیطی است و با افزایش سهم سفرها حمل و نقل عمومی و اقتصادی میتواند موضوع آلودگی هوا را به حداقل وضعیت مناسب برساند.
بهروز با اشاره به اینکه در سالهای گذشته شهر تهران مورد بیمهری زیادی از سوی مسئولان قرار گرفته است، گفت: گسترش حمل و نقل ریلی، اتوبوسی و نیمه عمومی شهر تهران در چند سال گذشته با پتانسیل شهرداری بوده است و دولت وقت بر اساس قوانین و مقررات مصوب شده حمایتهای زیادی از این شهر نداشته است.
قائم مقام معاونت حمل و ترافیک شهرداری تهران بیان داشت: اخیر با تعاملات و صحبتهایی که مابین دولت و مجلس شده است، تغییر رویکرد خوبی اتفاق افتاده است و راهکارهایی برای رفع مشکلات اندیشیده شده و این راهکارها که از سوی شهرداری تهران ارائه شده در برنامههای آتیه دولت قرار گرفته است.
بهروز خاطرنشان کرد: در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران محدوده مرکزی شهر که به عنوان محدوده طرح ترافیک شناخته شده، در آینده به یک محدوده کاهش الایندههای زیست محیطی تبدیل میشود.
وی گفت: در محدوده طرح ترافیک و مرکزی شهر خودروهایی که آلایندگی کمتری داشته باشند، امکان تردد را خواهند داشت و خودروهایی که دارای آلایندگی هستند کمتر میتوانند به این محدوده وارد شوند.
وی گفت: آن دسته از خودروهایی که در محدوده مرکزی شهر میتوانند تردد داشته باشند، باید دارای معاینه فنی از شهر تهران باشند و خودروهای سبز مانند خودروها و موتورسیکلتهای برقی، میتواند بدون پرداخت هزینهای وارد محدودههای مرکزی شهر شوند.
قائم مقام معاونت حمل و ترافیک شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران به سمتی حرکت میکند که کمترین آلایندگیها را در مرکزیت شهر داشته باشیم و در سال آینده تعدادی از خودروهای تاکسیرانی خودروهای برقی میشوند و بخش عمدهای از موتورسیکلتهای بنزینی نیز جمعآوری و موتورسیکلتهای برقی جایگزین آنها خواهند شد.
بهروز یادآور شد: موتورسیکلتهای بنزینی بیش از سه برابر خودرو یورو 2 و 30 برابر خودروی پاک آلایندگی ایجاد میکنند و ما باید در برنامه 5 ساله مرکز شهر را عاری از خودروهای بنزینی کنیم.
وی به افزایش آرمهای طرح ترافیک روزانه در سطح شهر اشاره کرد و گفت: با تصویب شورای اسلامی شهر تهران تعداد آرمهای طرح ترافیک از 15 به 40 هزار مجوز روزانه افزایش یافت که خودروهای از این مجوز استفاده میکنند، باید معاینه فنی داشته باشند.
بهروز خاطرنشان کرد: در سال آینده از تعداد آرمهای طرح ترافیک سالانه کاسته شده و به جای آن در تعداد مجوزهای روزانه افزایش خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: تمامی مناطق طرح ترافیک دارای دوربین هستند و مناطقی که به عنوان اضطرار در آلودگی هوا مطرح میشوند نیز به دوربینهای مداربسته مجهز خواهند شد.