گروه شهری: از سال آینده محدوده طرح زوج و فرد از طریق دوربین‌های هوشمند کنترل می‌شود. خودروهای کم آلاینده و معروف به‌خودروهای سبز مجاز به ورود به منطقه طرح ترافیک هستند و تردد در این محدوده برای خودروهای هیبریدی و برقی بدون پرداخت هزینه است.

طرح ترافیک

این بخشی از خبرهایی بود که در مراسم رونمایی از آرم طرح ترافیک سال93اعلام شد. حجت‌الله بهروز، قائم‌مقام معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این مراسم بحث حمل‌ونقل را از پررنگ‌ترین برنامه‌های شهرداری در برنامه 5ساله شهرداری دانست. این رویکرد شهرداری تهران در راستای رفع بزرگ‌ترین نگرانی مردم تهران خواهد بود. اتخاذ این رویکرد درحالی است که استفاده از وسایل نقلیه شخصی باعث توقف‌های طولانی خودروها در ترافیک و تأخیرات زیاد در جابه‌جایی 18میلیون سفر روزانه شده اما با گسترش سهم حمل‌ونقل عمومی تلاش می‌شود محدودیت حمل‌ونقل اختصاصی در برنامه 5ساله به حداقل برسد.

اشاره بهروز در این مراسم به این بود که محدودیت‌ها در گذشته خودرو محور بوده و به موضوع تولید آلاینده توجه نمی‌شده است، اما در برنامه 5ساله دوم رویکرد تغییر کرده و محدودیت طرح ترافیک به یک محدودیت در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی تبدیل شده است. بدین‌ترتیب مدیریت شهری تمام تلاش خود را می‌کند تا اجازه تردد در تهران با حداقل آلایندگی باشد و محدوده طرح ترافیک بتواند به محدوده اثرگذار در شهر تهران منجر شود. بدین‌ترتیب تردد در شهر تهران با داشتن مجوز طرح ترافیک منوط به انجام معاینه فنی خودرو در شهر تهران است. اگر خودرویی دارای برگه معاینه فنی متعلق به شهرهای دیگر باشد نیز باید از مرکز معاینه‌فنی شهر تهران تأییدیه بگیرد.

کنترل محدوده اضطرار با دوربین از سال 93

مدیریت شهری تهران به‌دنبال ایجاد زیرساخت عادلانه برای استفاده از مرکز شهر برای مردم است. از این‌رو براساس مصوبات شورای ترافیک امسال 40هزار سهمیه مجوز روزانه و هفتگی برای شهروندان درنظر گرفته شده اما استفاده از این مجوزها نیز منوط به داشتن برگه معاینه فنی خودروست. نیروهای پلیس به‌ویژه در زمان اجرای طرح زوج و فرد در منطقه اضطرار می‌تواند به سادگی خودروها را کنترل کنند. در برنامه سال آینده شهر محدوده اضطرار شهر تهران نیز مجهز به دوربین می‌شود و کنترل دوربین‌ها براساس پلاک خودرو خواهد بود.

الزام معاینه فنی برای خودروهای دولتی

قائم‌مقام معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین از داشتن معاینه فنی برای خودروهای دولتی پلاک عین خبر داد. داشتن معاینه فنی برای همه خودروها اجباری است و این شامل تاکسی‌ها و خودروهای دولتی می‌شود که بدون داشتن برگه معاینه فنی اجازه تردد در محدوده طرح ترافیک را ندارند و تا قبل از این برداشت غیرصحیحی از قانون صورت می‌گرفته است. سال آینده 60درصد بودجه شهرداری به ماموریت در حوزه حمل ونقل اختصاص پیدا کرده که از این میزان 25تا 30درصد بودجه به مترو اختصاص دارد. بهروز در این‌باره از آمادگی شهرداری تهران برای حضور در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران مناسب در حوزه حمل‌ونقل عمومی خبرداد.

کد خبر 251966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز