همشهری آنلاین: ایران وتونس با امضای یک یادداشت‌تفاهم همکاری علمی زمینه بسط و گسترش همکاری‌های علمی دو کشور را فراهم کردند.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،در ماده اول این یادداشت تفاهم همکاری هشت ماده‌ای که به امضای دکتر محمد مهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر الازهر بوعونی وزیر آموزش عالی، تحقیقات علمی و فناوری جمهوری تونس رسیده است آمده است:

دو طرف بر اساس قوانین و مقررات دو کشور به منظور رشد و توسعه همکاری‌های دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی و پیشبرد فناوری در زمینه‌های زیر همکاری می‌کنند:

- تشویق دانشگاه‌ها به ایجاد همکاری‌های دوجانبه.
- صدور دانشنامه‌های مشترک تحصیلی و نظارت مشترک بر پایان نامه‌های دکتری.
- انجام بازدیدهای علمی توسط دانشجویان دوره‌های دکتری برای دوره‌های 15 الی 30 روزه.
- برگزاری دیدارهای علمی کوتاه‌مدت ویژه آموزش و تحقیق در زمینه‌های مورد نیاز؛ این دیدارها توسط استادان و پژوهشگران در زمینه‌های مختلف و به ویژه در موارد زیر صورت می‌گیرد: ارتباطات، فناوری ارتباطات، ارتباطات پیشرفته (چندرسانه‌ای و آموزش از راه دور)، زیست فناوری، فنی و حرفه‌ای، علوم محیط‌زیست، هنرهای زیبا،‌ علوم موسیقی، علوم بانکداری و صنایع غذایی.

در ماده دوم و سوم، طرفین مکلف شده‌اند تسهیلات لازم را برای ارائه سخنرانی و تدریس دو نفر از اعضای هیئت علمی در زمینه‌های مورد علاقه و شرکت استادان و محققان در کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی فراهم کنند.

بر اساس ماده چهارم این یاداشت تفاهم، طرفین سالانه 4 بورس در مقطع دکتری در اختیار طرف مقابل قرار می‌دهند.

در ماده هفتم نیز آمده است: طرفین به منظور توسعه و تحکیم همکاری‌های دانشگاهی از دانشجویان یکدیگر برای شرکت در مسابقات ورزشی و نیز جشنواره‌های علمی دعوت می‌کنند. همچنین دو طرف دانشجویان را به دیدار از مناطق فرهنگی و علمی دو کشور برای شناخت بیشتر به مدت 10 روز تشویق می‌کنند. برگزاری این دیدارها از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ می‌شود.

گفتنی است که بر اساس ماده هشتم، زمان اجرای این یادداشت تفاهم، از زمان امضا به مدت چهارسال بوده که در پایان این مدت زمان، به صورت خودکار برای دوره‌های مشابه تمدید می‌شود.

کد خبر 25193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز