گروه اجتماعی: 70درصد شهریه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا به صورت وام پرداخت می‌شود.

معاون وام دانشجویی وزارت علوم در پاسخ به همشهری در باره وام دانشجویی گفت: وام شهریه نسبت به سال گذشته افزایش نداشته است و میزان اعتبار  این وام برای دانشجویان وزارت علوم همانند سال گذشته 58 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است و درصد پوشش نیز همانند سال گذشته به همان 17 درصد خواهد رسید.

محمود ملاباشی افزود: از این میزان اعتبار 2 میلیارد تومان به وزارت بهداشت و 118  میلیارد تومان به دانشجویان سایر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی، غیرانتفاعی، آزاد اسلامی، پیام نور و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته است که با توجه به اینکه از امسال وام شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نیز از طریق صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تخصیص می‌یابد 60 میلیارد تومان برای این امر در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌گیرد.

این در حالی است که بنا بر اعلام مسئولان وزارت علوم امسال ظرفیت پذیرش نسبت به سال 85 افزایش می‌یابد و حدود 450 هزار نفر در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور پذیرفته خواهند شد.

وی با اشاره به اعمال سیاست‌هایی برای افزایش درصد پوشش وام شهریه خاطرنشان کرد: بر اساس دستور وزارت علوم 70 درصد شهریه دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا از طریق وام شهریه پرداخت می‌شود این در حالی است که سال گذشته این میزان 50 درصد بوده است.

ملاباشی در باره برخی از پیشنهادهای معاونت دانشجویی برای افزایش وام شهریه دانشجویان اظهار داشت: بر اساس این پیشنهاد دولت باید طی مدت 5 سال متوالی هر سال 300 میلیارد تومان به صندوق رفاه دانشجویان کمک کند تا با تجمیع این میزان اعتبار وزارت علوم بتواند کاری کند تا هیچ دانشجویی به خاطر نداشتن بضاعت مالی از تحصیل محروم نشود.

وی افزود: این طرح هم اکنون در کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی مطرح است و احتمالاً آذر ماه در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

نحوه بازپرداخت اجاره خوابگاه‌ها

معاون دانشجویی وزارت علوم با اشاره به مباحث اخیر درباره اجبار دانشجویان برای پرداخت نقدی اجاره بهای خوابگاه‌ها اظهار کرد: بخشنامه‌های وزارت علوم برای کلیه واحدهای دانشگاهی ایجاد مسئولیت می‌کند، در این زمینه نیز آنچه که از طریق صندوق رفاه دانشجویی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده یادآوری جهت اجرای آیین‌نامه‌ها و مصوبات قبلی وزارت علوم است چرا که عدم اجرای این مصوبات توسط دانشگاه‌ها باعث شده که مشکلات خوابگاه‌های دانشجویی همچنان باقی بماند.

وی افزود: بر اساس این بخشنامه به دانشگاه‌ها پیشنهاد شده که دانشجویان را نسبت به پرداخت نقدی اجاره بهای خوابگاه‌ها تشویق کنند و هر دانشگاهی که بتواند دانشجویان را به این مساله تشویق کند برای توسعه فیزیکی خوابگاه‌ها در صدر جدول صندوق رفاه وزارت علوم قرار می‌گیرد.

ملاباشی افزود: بنابراین نحوه بازپرداخت اجاره خوابگاه‌ها تغییری نکرده است و دانشجویان می‌توانند اجاره بهای خود را به صورت نقدی و یا به صورت وام و پس از پایان تحصیلات پرداخت کنند.

تشکیل سازمان دانشجویان

ملاباشی درباره تشکیل سازمان دانشجویان گفت: هدف این طرح ارائه خدمات دانشجویی در کل کشور در قالب یک سازمان مشخص و منحصر به فرد است.

وی افزود: براساس این طرح صندوق رفاه دانشجویان نیز در سازمان امور دانشجویان ادغام شده و سایر جزئیات آن نیز پس از تصویب اعلام خواهد شد، البته در این میان جزئیات طرح دولت قبلی در خصوص ایجاد سازمان دانشجویی نیز بررسی شده است.

کد خبر 26603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز