کمپانیهای «کوکاکولا» و «نستله» در مناطق کمآب جهان بهطور مداوم بر سر دریافت سهم بیشتری از آب آشامیدنی میجنگند. با وجود اینکه این دو کمپانی معاهدات سختگیرانهای را در زمینه حفاظت از منابع آبی پذیرفتهاند اما هر دو شرکت از دیرباز به سودجویی و دستدرازی به منابع آبی محدود در جوامع نیازمند و در معرض خطر کمآبی متهم بودهاند. به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی «فول»، رابرت گلنون نگارنده این مقاله با عنوان «تشنگی پایدار: بحران آب در آمریکا و راهکار مقابله با آن» میگوید: مردم آمریکا در حال غارت هستند و دسترسی به آب آشامیدنی باکیفیت در ازای پرداخت مبلغ اندک، باعث شده مردم کمتر به این مایع حیاتی اهمیت بدهند. مردم آمریکا برای خرید تلویزیون و تلفن همراه بیشتر از آب هزینه میکنند اما آیا خصوصیسازی منابع آب، راهکار مناسبی است و آیا کمپانیهایی نظیر کوکاکولا و نستله منجی کمبود آب آشامیدنی خواهند بود؟ در واقع خیر، زیرا خود این کمپانیها بخش بزرگی از این مشکل هستند. جدال این کمپانیها با جوامع آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین بسیار نابرابر و سودجویانه است. حقیقت ساده این است که این کمپانیها آبهای زیرزمینی را در یک نقطه میمکند، در بطری میکنند و برای فروش به مناطقی صادر میکنند که این نواحی خودشان آب آشامیدنی سالمی برای نوشیدن دارند. این کار در واقع بیتدبیرانهترین کاری است که میتوان با این مایع حیاتی و محدود کرد.
در پی خشکسالیهای گسترده در ایالت کالیفرنیا، کمپانیهای صاحبنام صنایع غذایی، متهمان اصلی زیادهخواهی در مصرف آب شرب و دستدرازی به سهم آب کشاورزان و روستاهای محروم هستند.
کد خبر 251974