دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر- پیروزه روحانیون: سال‌هاست تعطیلات نوروز همه سالن‌های تئاتر را به خواب می‌برد و فقط سالن‌های تئاتر آزاد مثل سینماها پذیرای مردمی هستند که دوست دارند روزهای تعطیل آغاز سال را با چیزی غیر از مسافرت، دید و بازدید و تلویزیون و البته خواب، بگذرانند.

سقراط؛ هشتمین سین نوروز سال۹۳

سال90 اتفاقی متفاوت افتاد و امیر دژاکام نمایش «نصرت خانم مادرم و نوروز» را در نوروز روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر اجرا کرد و با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شد. دژاکام آن سال گفته بود: با تجربه‌ای که پیدا کردم، اگر به من پیشنهاد شود سال آینده‌ هم در نوروز نمایشی را به صحنه ببرم، می‌پذیرم. بعد از تقریبا 30 سال این نخستین تجربه‌ اجرا در نوروز است. این روند دیگر ادامه پیدا نکرد تا سالی که در پیش است و از هفتم فروردین آن نمایش «سقراط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی در تالار وحدت اجرا می‌شود.

مخاطبان همیشگی، مهمانان نوروزی

نعیمی معتقد است بیشتر گروه‌ها از اجرای نمایش در تعطیلات نوروز هراس دارند، چون بسیاری از تهرانی‌ها یا در سفرند یا ترجیح می‌دهند روزهای تعطیل خود را با کارهایی غیر از دیدن نمایش سپری کنند. بنابراین ممکن است نمایش‌ها با استقبال روبه‌رو نشوند و سالن‌ها خالی بمانند. تعطیلی سالن‌های نمایش هم منطقی‌ترین تصمیمی است که در این شرایط می‌توان گرفت. او به قول خودش «دل‌قرص‌تر» از بقیه گروه‌ها برای اجرای نوروزی سقراط برنامه‌ریزی کرده است. نعیمی می‌گوید: در 34شبی که نمایش را اجرا کردیم، با استقبال کم‌نظیر مواجه شدیم و هنوز عده بسیاری هستند که دوست دارند آن را ببینند و روزهای تعطیل را بهترین فرصت برای تماشای سقراط می‌دانند.

نکته دیگری که کارگردان به آن اشاره می‌کند، ورود مسافران شهرستانی به تهران است: ما اعتقاد داریم همان تعداد که از اهالی تهران به سفر می‌روند، غیرتهرانی‌ها به تهران می‌آیند. ما برای دعوت از مخاطبان تازه قصد داریم در تمام شهر تبلیغ کنیم. پیش‌فروش بلیت‌های سقراط از مدتی پیش آغاز شده و آنطور که از گزارش فروش مشخص است، چیزی حدود 60درصد بلیت‌ها فروش رفته است. البته قرار نیست همه بلیت‌ها پیش‌فروش شود. به‌گفته رضا سعیدی‌پور مدیر تالار وحدت، بخشی از بلیت‌ها برای فروش روزانه در گیشه درنظر گرفته شده و بیشتر شامل بلیت‌های بالکن‌های طبقه سوم است.

محتوا یا فرم؛ مسئله این است

«نصرت خانم مادرم و نوروز» روایتگر داستان زندگی روزمره‌ یک خانواده و اتفاق‌هایی بود که در نوروز برایشان رخ می‌داد؛ مضمونی کاملا منطبق با نوروز باستانی ایران. سقراط اما موضوعی بسیار متفاوت دارد. نعیمی معتقد است برای اجرای نوروزی نمایش‌ها لازم نیست سراغ مضامین مرتبط با نوروز برویم؛ مهم این است که فرم نمایش جذاب و سرگرم‌کننده باشد. او می‌گوید: من سعی کردم حرف‌های نمایش را با استفاده از مباحث زیبایی‌شناسانه تئاتر در قالب رنگ، نور، لباس، دکور و حتی بیان جدی‌ترین حرف‌ها به‌صورت طنز برای مخاطب مطرح کنم. خوشبختانه این رویکرد آن قدر برای مخاطب جذاب بوده که در 34 اجرا بیش از 25 هزار تماشاگر را به تالار وحدت جذب کرده است. مدیر تالار وحدت هم معتقد است براساس مناسبت‌های مختلف مثل محرم، ماه مبارک رمضان، نوروز و... باید نمایش‌هایی مرتبط با حال و هوای آن مناسبت‌ها روی صحنه برود. به‌نظر سعیدی‌پور، با توجه به شادابی و نشاط نوروز، کارهایی باید برای اجرا در این روزها انتخاب شوند که تماشاگر را سرگرم کنند.

او همچنین با تأکید بر اینکه برای اجرای نوروزی نمایش‌ها به برنامه‌ریزی قبلی نیاز است، می‌افزاید: اگر همه سالن‌ها از قبل برای نوروز برنامه‌ریزی داشته باشند، با استقبال مردم روبه‌رو می‌شوند. متأسفانه بیشتر سالن‌های ما دولتی هستند و وقتی به اواخر اسفند می‌رسیم، نمی‌توانند تبلیغات خوبی برای نمایش‌ها داشته باشند. بنابراین صندلی‌هایشان بدون مشتری می‌ماند. در مورد نمایش سقراط ما از اواخر بهمن‌ماه برای مجوز اجرا، پیش‌فروش بلیت و تبلیغات اقدام کردیم تا روزهای آخر سال دغدغه فروش بلیت را نداشته باشیم.

همه‌‌چیز درباره سقراط

نمایش سقراط تازه‌ترین کار گروه تئاتر شایا به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی و بازی فرهاد آییش، لادن مستوفی، بهناز نازی، ایوب آقاخانی، نقی سیف‌جمالی، کتانه افشاری‌نژاد، یعقوب صباحی، سیاوش چراغی‌پور، بهاره نوحیان، بهمن عباسپور، رضا جهانی، بهنام شرفی، پرهام دلدار، مجید نوروزی، مهرداد خانی، یاسمن کاکایی، راشین دیدنده، روژین رحیمی، مجید قادری، بهمن ناصری و علی حبیب‌پور تا اردیبهشت‌ماه هر روز جز شنبه‌ها ساعت 19 در تالار وحدت روی صحنه خواهد بود. این نمایش 120 دقیقه‌ای داستان دانشمند شهیر یونان باستان را با نگاهی امروزی برای مخاطب روایت می‌کند. قیمت بلیت سقراط برای طبقه همکف تالار وحدت 25 هزار تومان و برای بالکن‌ها 20 هزار تومان است.

کد خبر 252590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز