چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه بورس: شوک ناگهانی سهمیه‌بندی بنزین بورس را بی‌نصیب نگذاشت و شاخص کل بورس را پایین کشید.

شاخص کل بورس تهران در معاملات روز گذشته 46 واحد کاهش یافت. مقایسه روند حرکت شاخص و رفتار بازار در طول ماه‌های گذشته حاکی از بروز واکنشی متفاوت بر روی شاخص کل بورس تهران در معاملات روز چهارشنبه است، زیرا نوسانات بازار در طول این مدت همواره در محدوده 10درصد در نوسان بوده و افت‌های بالاتر نیز عمدتاً‌ مربوط به بازگشایی نمادها بوده است، شهرام شهمیری مدیر عامل شرکت‌کارگزاری سهم آشنا در این باره معتقد است؛ فشار عرضه یا فشار فروشندگان سهام عمده‌ترین دلیل کاهش شاخص در مبادلات دیروز بود.

شهمیری در پاسخ به این پرسش که آیا ارتباط معناداری بین آغاز سهمیه‌بندی بنزین و کاهش شاخص کل بورس تهران وجود داشته است یا خیر گفت: در ابتدای معاملات بازار به نفع خریداران سهام در جریان بود اما فشار فروشندگان سهام این موازنه را به هم ریخت و این فشار عرضه و یا فروشندگان سهام می‌تواند ارتباط معنی‌داری با اعلام آغاز سهمیه بندی بنزین داشته باشد.

وی تأکید کرد: اعلام ناگهانی و یک شبه برای اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و همچنین اخباری که در طول روزهای گذشته در رابطه با این موضوع در مطبوعات منتشر شده نوعی اثر روانی بر روی بازار داشت که در نهایت امروز منجر به سنگین شدن کفه عرضه به نفع تقاضا شد.

مدیر عامل شرکت‌ کارگزاری سهم آشنا در ادامه خاطرنشان کرد: اخباری که در مطبوعات منتشر می‌شود طبیعتاً‌ از نظر روانی بر روی بورس تأثیر زیادی دارد.

وی تأکید کرد: انتشار ناگهانی و یک شبه خبر سهمیه‌بندی بنزین و بلافاصله واکنش‌های مرتبط با آن تأثیر روانی خوبی برای بازار ریسک گریز سهام داشت.

اثرگذاری بر بازار

محمدرضا رهبر مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ هم به فارس گفت: بحث سهمیه‌بندی بنزین و الزامات آن بلافاصله امروز بر روی جو روانی بازار اثر منفی گذاشت و موجب شد با افزایش نگرانی‌ها سهامداران به عرضه سهام روی آورند.

وی افزود: بازار سرمایه از عوامل متعددی تأثیر می‌گیرد هر علتی که موجب ایجاد تنش و نگرانی سرمایه‌گذاری شود امنیت و ثبات اقتصادی را کاهش می‌دهد. در این حالت سرمایه‌گذاران متقاضی منتظر رویدادهای بعد می‌مانند و در مقابل صف فروش سهام اقدام به خرید نمی‌کنند که این اتفاق صف‌های فروش را طولانی‌تر می‌کند.

رهبر تاکید کرد: هرچند امروز کاهش قیمت جهانی فلزات بر روی برخی از سهام اثر گذاشته اما بخش اعظمی از دلیل افت معاملات و شاخص ناشی از سیاست‌های مالی، اقتصادی، پولی، صادرات و واردات و سهمیه بندی بنزین است.

وی ادامه داد: سهمیه بندی بنزین بر روند فعالیت شرکت‌های خودروسازی از مدت‌ها پیش تأثیر گذشته‌ که با این شرایط و اثرات منفی ناشی از آن امید می‌رود که بخشی از رونق بازار با تغییر سیاست‌ سهمیه‌بندی بنزین برگردد.

اثر فوری

اکبر زرگانی نژاد هم گفت: هر نوع محدودیتی از جمله سهمیه‌بندی بنزین بلافاصله بر روی فعالیت شرکت‌ها اثر فوری گذاشته و همین موضوع باعث منفی شدن بازار سهام می‌شود.

مدیر عامل کارگزاری امین سهم گفت: سهمیه‌بندی بنزین در امور عادی و جاری شرکت‌ها اثر می‌گذارد و موجب اختلال آنی در فعالیت‌های شرکت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: آثار سهمیه‌بندی بنزین امروز بر بازار قابل مشاهده بود و مسایل حاشیه‌ای این اتفاق بر عملکرد فعالان حقوقی و حقیقی بازار اثر گذاشت.

زرگانی‌نژاد افزود: سهام شرکت‌های خودروسازی در حالی با توجه به خبر سهمیه‌بندی بنزین مدتها به حاشیه رانده شده‌اند که خبر شب گذشته سهمیه‌بندی بنزین بلافاصله امروز بر کلیت بازار اثر گذاشت.

سهام خودرو

یک تحلیلگر بازار سهام هم گفت: اوج تأثیر سهمیه‌بندی بنزین در بازار سرمایه روز چهارشنبه است و مردم خود را با این مسئله وفق می‌دهند.

مجید اصلی در گفت‌وگو با موج، گفت: تأثیر سهمیه‌بندی بنزین به صورت مستقیم بر شرکت‌های خودروسازی و به صورت غیر مستقیم از لحاظ روانی بر کل بازار سرمایه خود را نشان می‌دهد، سهمیه بندی بنزین تأثیر چندانی در بازار سرمایه از لحاظ سودآوری شرکت‌ها و یا روند رو به رشد آنها نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: بازار سرمایه ما تحت تأثیر مسایل سیاسی و کمبود نقدینگی است و این دو موضوع برای بورس خیلی مهمتر از مسئله بنزین است. البته  مسئله بنزین فقط در بازه زمانی کوتاه مدت 15 روزه یا حداکثر تا پایان تیرماه یعنی تا زمان برگزاری مجامع شرکت‌های خودروسازی بر شرکت‌های خودروسازی تأثیر می‌گذارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اقدامات انجام شده در شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو دیزل در خصوص دوگانه سوزکردن خودروها، تصریح کرد: اوج تأثیر سهمیه‌بندی بنزین در بازار سرمایه همین امروز است و مردم خود را با این مسئله وفق می‌دهند و به نظر می‌رسد که بازار سرمایه بعد از مدت کوتاهی به روال عادی خود باز گردد.

وی همچنین در خصوص تأثیر این مسئله در شرکت‌های پتروشیمی و نفتی در بازار سرمایه، از شرکت‌های پتروشیمی به عنوان عمده‌ترین واردکنندگان بنزین در کشور نام برد که سهمیه‌بندی شدن واردات بنزین در این شرکت‌ها تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

به گفته اصلی؛ با توجه به وابسته بودن شرکت‌های پتروشیمی به قیمت‌های جهانی، فعالیت این شرکت‌ها در بازار سرمایه طی شش ماهه گذشته با روند منفی همراه بوده است.

کد خبر 25296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز