دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: «اهداف، اولویت‌ها و ضوابط اعطای مجوز ساخت در سال ۹۳ اعلام شد.» این اصل ماجرایی است که باید در دل آن تغییراتی جدی در محتوای فیلم‌های تولید سال ۹۳سراغ گرفت.

سینما

جزئیات خبر هم به‌عنوان بخشنامه و دستورالعمل اداری روز گذشته با تأیید و امضای معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در اختیار رسانه‌ها و اهالی سینما قرار گرفت.با نگاهی به برخی از بندهای اولویت‌دار برای اعطای پروانه ساخت می‌توان فهمید که بدنه سینمای ایران می‌خواهد در سال جدید با ریل‌گذاری متفاوت، فیلم‌های سینمای ایران را به ایستگاه نمایش عمومی برساند.

اخلاق و خانواده

در بندهای مربوط به اهداف، تحکیم و ترویج ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، تحکیم نهاد خانواده، تقویت فضای امید، کار و نشاط اجتماعی، ایجاد و تقویت روحیه احترام به اخلاق و قانون در روابط اجتماعی و بالاخره معرفی و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گرفته است که البته معمولا پیش از این هم نه به‌عنوان اهدافی مکتوب اما لااقل به‌عنوان اهدافی جدی ولی نانوشته مورد توجه بودند ولی به‌خاطر ساخته شدن انبوهی از فیلم‌ها با حال و هوای خانواده‌های از‌هم‌گسسته و زندگی‌های خانوادگی پرماجرا حساسیت بیشتری بر آن اعمال شده است.

نکته مهم در بخش اولویت‌ها و از همه مهم‌تر بند اول آن است که می‌تواند تغییرات بسیاری بر نگاه جاری حاکم بر بدنه سینمای ایران به‌ویژه در محصولات سال‌های اخیر اعمال کند. در بند اول اولویت‌ها آمده است که اولویت برای اعطای پروانه ساخت با آثار قصه‌گو، قهرمان‌محور و بدون پایان باز است؛ روشی که فیلمسازانی چون اصغر فرهادی به شکلی مطلوب از آن استفاده می‌کردند اما در سال‌های اخیر به بدترین نحو مورد تقلید واقع شده است. بند دوم و سوم اولویت‌ها مربوط به آثاری با موضوع کودک و نوجوان و طنز است. آثار اجتماعی با نگاه واقع‌بینانه توأم با نقادی مشفقانه، منصفانه و مصلحانه و همچنین آثار اقتباسی از ادبیات نمایشی و متون ایرانی بندهای بعدی اولویت برای اعطای پروانه ساخت فیلم در سال آینده هستند.

ضابطه‌های امیدوارکننده

در بخش ضوابط برای اعطای پروانه ساخت باید از همین حالا یکی‌دو بند را غنیمت شمرد. تعیین‌تکلیف آنها که یکشبه کارگردان و تهیه‌کننده شدند در بخشی از این ضوابط مورد توجه قرار گرفته است. در بند اول این ضوابط آمده است که سقف اعطای مجوز ساخت برای فیلم‌های اول حداکثر 15درصد از کل عناوین مصوب در هر فصل خواهد بود. با این حساب می‌توان امیدوار بود که در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با انبوه کارگردانان فیلم اولی که بسیاری‌شان هم آثاری ضعیف ساخته‌اند مواجه نشویم.
اگر در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن تمام پروانه‌های ساخت سال 92به مرحله تولید برسند و بخشی از پروانه‌های صادرشده سال 93هم تا اواخر آذرماه برای نمایش در جشنواره فجر آماده شود، نباید بیش از 20فیلم اول متقاضی حضور در بخش رقابتی نگاه نو جشنواره سی و سوم باشند.

از این تعداد هم براساس نگاه و سلیقه هیأت انتخاب تعدادی برای نمایش در جشنواره انتخاب می‌شوند و آن وقت بخش نگاه نو یا مسابقه فیلم‌های اول مثل دوره سی و دوم شلوغ و پرحرف و حدیث نخواهد بود.در بندهای دیگر بخش ضوابط آمده است: پرونده متقاضیان تهیه‌کنندگی اول پس از ارائه مدارک علمی و تجربی مرتبط در شورا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و تهیه‌کنندگی و کارگردانی اول به‌صورت همزمان مجاز نیست. همچنین تأکید شده است که هر تهیه‌کننده نمی‌تواند همزمان بیش از 2پروانه ساخت بگیرد. با این حساب باید امیدوار بود تا رونق بازار آنها که بدون شناختن سینما و تنها به‌خاطر داشتن پول و رابطه به سکاندار تهیه‌کنندگی سینمای ایران بدل شده‌اند اندکی کاهش یابد و ضابطه‌مند شود.

کد خبر 253519
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز