خبرگزاری فرانسه در تحلیلی به قلم هاوان گرباگاس از کوالالامپور نوشت: به نظر میرسد ابهام در سرنوشت هواپیمای مالزی ام اچ 370 حتی در صورت پیدا شدن دو جعبه سیاه آن شاید از بین نرود چرا که شماری از کارشناسان معتقدند این ابهام شاید حل نشود و به بزرگترین معمای هواپیمایی تبدیل شود.
چندین فروند هواپیما، کشتی و تعدادی سامانههای ردیابی فوق پیشرفته در عملیات جستجوی لاشه این هواپیمای مسافربری که مالزی میگوید پس از انحراف از مسیرش در یک منطقه دورافتاده در اقیانوس هند سقوط کرده است، شرکت کردهاند.
عملیات جستجو با چالشهای بزرگی برای مشخص کردن مکان دو جعبه سیاه بوئینگ 777 روبروست. این دو جعبه حاوی اطلاعات پایهای و مهمی است و ضامن مشخص کردن علت ناپدید شدن این هواپیما در هشتم مارس به هنگام پرواز از کوالالامپور به پکن خواهد بود.
اما کارشناسان معتقدند یافتن دو جعبه سیاه این هواپیما نیز پاسخی برای پرسشها نخواهد بود. همه هواپیماها به دو جعبه سیاه مجهز هستند که یکی از آنها همه رویدادهای پرواز مانند سرعت، ارتفاع و موارد دیگر و جعبه دومی نیز همه صداها در کابین خلبان از جمله گفت و شنودها، صداها و نمودارها را ثبت میکند.
شرکت هواپیمایی آمریکایی مشورتی « لیهام » در این خصوص اعلام کرده است جعبه رویدادهای پرواز باید بسیاری از اطلاعات را بدهد.
اما جعبه ثبت صداها فقط حاوی دو ساعت آخر گفتگوهای صورت گرفته در کابین خلبان است به عبارت دیگر امکان دارد اطلاعات حساسی درباره پرواز پیش از تغییر مسیرش یعنی زمانیکه بین مالزی وویتنام در پرواز بود از دست برود .
شرکت لیهام اعلام کرد مشخص است که این جعبه رویدادهای بالای خلیج تایلند را فاش نخواهد کرد.
این شرکت افزود همچنین باید مشخص شود آیا موارد ثبت شده در دو ساعت آخر اطلاعاتی را درباره ناپدید شدن این هواپیما خواهد داد چرا که گفته می شود این هواپیما مسیرش را تغییر داده یا آنکه سوختش تمام شده است.
نجیب رزاق نخست وزیر مالزی دیروز با استناد به یافته های جدید تصاویر ماهواره ای اعلام کرد این هواپیمای حامل 239 مسافر و خدمه بر فراز اقیانوس هند سقوط کرده است.
اما مکان سقوط این هواپیما مشخص نشده است و علل سقوط آن همچنان مبهم و مرموز باقی مانده و پس از گذشت 17 روز از عملیات جستجو هنوز هیچ علامتی از آن دریافت نشده است.
سناریوهای متعددی درباره سرنوشت این هواپیما مطرح میشود که مهمترین آن ربوده شدن این هواپیما یا اقدام یکی از خلبانان به خرابکاری در هواپیما یا وقوع بحران غافلگیر کننده به هنگام پرواز است که تواناییهای خدمه را مختل کرده و باعث شده است هواپیما به صورت خودکار به حرکت خود ادامه دهد تا اینکه سوختش پایان یافته است.
مالزی معتقد است یک شخصی به صورت عمدی مسیر این هواپیما را تغییر داده است.
اما تحقیقات مالزی تاکنون هیچ مدرکی را عرضه نکرده است که یکی از این نظریه ها را تأیید کند.
کریس یاتس کارشناس انگلیسی گفت حتی اگر جعبههای سیاه این هواپیما پیدا شود احتمال نمیرود که به هیچ یک از پرسشها درباره علت تغییر هزاران کیلومتری این هواپیما پاسخ داده شود.
وی به شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت: ما درباره وضع ذهنی خلبان یا کمک خلبان تاکنون هیچ تصوری نداریم ما همچنین نمی دانیم آیا شخصی توانسته است وارد کابین خلبان شود تا کنترل هواپیما را به دست بگیرد یا خیر. قطعا هیچ اعترافی که مسئولیت را به عهده بگیرد از ابتدای بحران نداشتهایم.
وی گفت: این یک سرّی است که شبیه هیچ معمایی نیست.
لاشهای در یک مکان بسیار دور از ساحل غربی استرالیا ردیابی شده اما عملیات جستجوی بینالمللی هنوز نتوانسته است به اشیاء ردیابی شده دست یابد تا ثابت کند برای این هواپیماست و احتمالا لاشه به صدها کیلومتر دور از مکان سقوط هواپیما جابجا شده است.
آنتونی بریک هاوس از مؤسسه بین المللی نظارت بر ایمنی پرواز گفت: ما به عنوان بازرس هرگونه شواهد مادی را بررسی میکنیم اما تا این لحظه هیچ شاهد و مدرک مادی که به آن استناد شود نداریم.
باطریهای دو جعبه سیاه این دو هواپیما دست کم دو هفته دیگر تمام خواهد شد.
آمریکا یک سامانه جدید برای مشخص کردن موقعیت این دو جعبه سیاه فرستاده است اما شرایط نامناسب جوی عملیات جستجوی لاشه را دست کم تا سه شنبه به تعویق انداخته است.
پل یاب استاد هواپیمایی در سنگاپور گفت اگر دو جعبه سیاه پیدا نشود: به احتمال زیاد پی نخواهیم برد که چه اتفاقی افتاده است.
وی گفت تصاویر ماهواره ای اطلاعاتی را در اختیار گذاشته است اما به «مربعهای بازی شطرنج شباهت دارد. ما باید اکنون مربعی را که باید به آن متمرکز شویم پیدا کنیم و جاییکه این دو جعبه سیاه پیدا میشود متمرکز شویم.»