جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رسانه‌های ترکیه اعلام کردند دولت این کشور دستور مسدود شدن شبکه اشتراک فیلم یوتیوب را یک هفته پس از مسدود کردن توییتر، صادر کرد.

turkey

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، این تصمیم دولت ترکیه پس از پخش ویدئوهایی که حکومت این کشور را زیر سئوال می‌برد، گرفته شده است.

روزنامه حریت در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد تصمیم مربوط به مسدود شدن یوتیوب پنجشنبه (7 فروردین 93) به سرورهای اینترنتی و اپراتورهای مخابراتی ترکیه ابلاغ شده است.

کارشناس سیاسی ترک گفت: فیلتر شدن پایگاه اینترنتی یوتیوب در ترکیه به امنیت ملی این کشور مرتبط است.

سمیر صالحه در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه از استانبول درباره اقدام دولت ترکیه در فیلتر کردن پایگاه اینترنتی یوتیوب و در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام به تصاویر ویدئویی ادعایی فساد در این کشور مرتبط است، گفت: فیلتر کردن یوتیوب هیچ ارتباطی به تصاویر ویدئویی موضوعات فساد و رشوه ندارد و دولت ترکیه و امنیت ملی این کشور هدف قرار گرفته است. یک نشستی چهارجانبه در مقر وزارت خارجه ترکیه با حضور معاون رئیس ستاد ارتش، رئیس سازمان اطلاعات، مشاور وزیر خارجه به همراه وزیر خارجه درباره نحوه تعامل با بحران مقبره سلیمان شاه سلیمان برگزار و این نشست برملا شد که تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه است.

گروه داعش تهدید کرده بود مقر این شاه ترک را از بین خواهد برد. این گروه بیش از ده روز است که در نزدیکی این مکان قرار دارد. این احتمال وجود دارد ارتش ترکیه برای دفاع از این مقبره وارد اراضی سوریه شود. اراضی که این مکان در آن واقع شده بر اساس امضای قرارداد سال 1921 میان دولت ترکیه و فرانسه قیم وقت سوریه متعلق به اراضی ترکیه است. یکی از مشکلات دولت ترکیه، اقدامات گروه فتح الله گولن در این کشور است و گفته می شود دولت ترکیه برای تضعیف این گروه بانهادهای بین‌المللی همکاری می‌کند.

پس از برملا شدن این نشست امنیتی باید شاهد اتخاذ تصمیم سیاسی-امنیتی جدیدی در ترکیه باشیم و ساعتی پیش نشست فوق العاده‌ای با حضور عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه برگزار شد.

  • سانسور اینترنت در ترکیه

سانسور اینترنت در ترکیه در پی انتقاد رجب طیب اردوغان نخست وزیر در مورد استفاده مخالفان از شبکه اجتماعی «توییتر»، شدت گرفت.

به گزارش  شبکه تلویزیونی پرس تی وی، دولت ترکیه چند روز پیش دسترسی به پایگاه اینترنتی توئیتر را در این کشور ناممکن کرد. در اقدامی جدید نیز دولت رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، یکی از خدمات گوگل را فیلتر کرد که کاربران توئیتر برای دور زدن فیلترهای قبلی درباره توئیتر استفاده می کردند.

اردوغان با این کارها در تلاش است مخالفان سیاسی اش را در آستانه برگزاری انتخابات شهرداری‌ها ، خفه کند.

قرار است انتخابات شهرداری های ترکیه سی ام مارس برگزار شود. دولت اردوغان اعلام کرده است توئیتر قوانین ترکیه را نقض می کرد و به همین علت فیلتر شده است. این درحالی است که فیلتر شدن توئیتر پس از انتشار اسنادی انجام شده است که در آن ، فساد در حلقه نزدیکان اردوغان فاش شده بود.

پس از فیلتر شدن توئیتر، کاربران این پایگاه اینترنتی اجتماعی از یکی از خدمات شرکت گوگل برای دور زدن فیلتر استفاده کردند.

همین کار، دولت اردوغان را بر آن داشت تا به فیلتر خدمات مذکور در گوگل مبادرت کند.

نکته جالب توجه اینکه از زمان فیلتر شدن توئیتر در ترکیه، میزان استفاده کاربران از این پایگاه اجتماعی و پیامهای ارسالی از طریق آن، یکصد و سی و هشت درصد افزایش یافته است!.

این اقدامات دولت ترکیه با واکنش های خشمگینانه در داخل و خارج ترکیه همراه شده است.

لانس اولانوف کارشناس اینترنتی در این خصوص گفت: دولت اردوغان به آن علت توئیتر را فیلتر کرده است که از مطالب منتشر شده در این پایگاه اجتماعی درباره اردوغان و نحوه اداره کشور به دست او خوشش نمی آمد.

وقتی دولت، توئیتر را فیلتر کرد مردم ترکیه راههایی را برای دورزدن فیلترها پیدا کردند. مردم این روزها به راحتی می‌توانند راهی پیدا کنند تا فیلترها را دور بزنند.

کد خبر 254075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز