گروه سیاسی: خبرگزاری‌ها از یک تحول کوچک، اما مهم در روند پرونده هسته‌ای ایران خبر دادند: تا 2 ماه آینده شورای امنیت بحث درباره پرونده ایران را‌‌ از سر نمی‌گیرد.

این خبر، از قول یک مقام انگلیسی مطرح می‌شد که دلیل آن را ادامه مذاکرات میان لاریحانی و سولانا اعلام می‌کرد؛ مذاکراتی که به گفته معاون نماینده‌ انگلیس در سازمان ملل متحد برای به نتیجه رسیدن به زمان بیشتری نیازمند است.

همزمان آسوشیتدپرس، از قول هیلاری کلینتون از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گزارش داد که وی با تاکید از جرج بوش خواسته است تا به مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران ادامه دهد.

شبکه خبری بلومبرگ هم گزارش داد که دبیرکل سازمان ملل از آمریکا و متحدان اروپایی آن خواسته است تا زمانی که بازرسان آژانس در تلاش برای رفع بن‌بست هسته‌‌ای ایران هستند تلاش برای اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را به تأخیر بیندازند.

ریاست‌ جدید اتحادیه‌ اروپا برعزم‌ و علاقه‌ اش‌ جهت‌ ادامه‌ گفت‌وگو با ایران‌ برای‌ نیل‌ به‌ یک‌ راه‌ حل‌ سیاسی‌ برای‌ مسئله‌ هسته‌‌ای تأکید کرد‌.

لوبو انتونس‌ معاون‌ وزیر امور خارجه‌ پرتغال‌ در امور اتحادیه‌ اروپا در مصاحبه‌ با خبرنگار واحد مرکزی‌ خبر در بروکسل‌ افزود: مسلماً آنچه‌ لازم‌ است‌را برای‌ تقویت‌ گفتگوها جهت‌ دستیابی‌ به‌ یک‌ راه‌ حل‌ سیاسی‌ میان‌ اتحادیه‌ اروپا و ایران‌ انجام‌ می‌دهیم‌‌.

وی‌ ابراز امیدواری‌ کرد طی‌ دوره‌ ریاست‌ پرتغال‌ براتحادیه‌ اروپا در حل‌ پرونده‌ ایران‌ پیشرفت‌ حاصل‌ شود. از این هفته‌ ریاست‌ اتحادیه‌ اروپا برای‌ مدت‌ 6 ماه‌ به‌ پرتغال‌ واگذار می‌شود.

بان کی مون گفت: شورای امنیت باید به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌‌ای اجازه دهد برای یافتن راه حلی جهت رفع مناقشات مربوط به فعالیت‌های هسته‌‌ای ایران تلاش کرده و به کار خود ادامه دهد.

به گزارش ایسنا دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: این امر باید از طریق مذاکرات سیاسی و گفت‌وگو حل شود. محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفته است خواستار طرح اقدام و مذاکره است؛ من از چنین اقدامی‌حمایت می‌کنم.

کارن پرس، معاون نماینده‌ انگلیس در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرگزاری کویت اظهار داشت: به دلیل مذاکرات در حال انجام بین خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، شورای امنیت سازمان ملل به این زودی پرونده هسته‌‌ای ایران را مورد بررسی قرار نخواهد داد.

ریک گرنل، سخنگوی هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل هم گفت: راهی که باید در قبال ایران پیش بگیریم کاملا واضح است؛ چرا که قطعنامه‌های شورای امنیت وظایف ایران را به طور دقیق و با جزئیات بیان می‌کند.

روسیه و چین نیز در آخرین اظهارات خود هشدار دادند که اقدام برای صدور قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران تلاش‌های آژانس را به هدر می‌دهد.

نمایندگان این 2 کشور در سازمان ملل تأکید کردند: آمریکا باید تلاش برای اعمال تحریم‌های شدیدتر سازمان ملل علیه ایران را به تعویق اندازد تا اقدامات دیپلماتیک فرصت کافی برای حل مناقشات  را داشته باشند.

کد خبر 25426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز