به گزارش ایرنا، در این مکالمه که هشامالدین حسین سرپرست وزارت حمل و نقل مالزی ارایه کرده است خلبان یا کمک خلبان به برج مراقبت اعلام میکند "شب بخیر، 370 مالزی" و این با کلماتی که قبل از این توسط مالزی منتشر شده بود تفاوت دارد.
دولت مالزی تاکید داشت صدای مخابره شده از کابین خلبان به برج مراقبت اعلام کرده است "بسیار خوب، شب بخیر" و اکنون این مکالمه کوتاه و متفاوت برای دولت مالزی دردسرساز شد.
نحوه مدیریت بحران ناپدید شدن پرواز ام.اچ 377 با 239 مسافر و خدمه پرواز در مسیر کوالالامپور به پکن در 25 روز پیش توسط مالزی با انتقاد زیاد کشورها و وابستگان مسافران بخصوص چینیها مواجه شد.
روایت تازه از آخرین تماس برج مراقبت و کابین خلبان پرواز این هواپیما که گمان میرود در جنوب اقیانوس هند سقوط کرده باشد میتواند برای دولت مالزی دردسر جدیدی بیافریند.
تا کنون مشخص نشده است که این مکالمه را خلبان یا کمک خلبان با برج مراقبت برقرار کرده است. برخی گمانهها حکایت از آن داشت که امکان دارد خلبان این پرواز در مسیر دست به خودکشی زده باشد و یا کابین خلبان مسیر پرواز را تغییر داده باشد.
شایعات زیادی پیرامون ناپدید شدن این هواپیما طی 25 روز گذشته شکل گرفت و دولت مالزی نیز به این شایعات دامن زد و تلاش داشت مخالفان از جمله انور ابراهیم رهبر مخالفان دولت و از بستگان خلبان را درگیر این جریان کند.
طرح موضوع تماس تلفنی یک زن ناشناس با خلبان هواپیمای مفقود شده از طریق سیمکارت خریداری شده با کارت هویت جعلی نیز بعد جدیدی به این معمای پیچیده داد.
زهاری احمد شاه خلبان هواپیما یکی از مظنونان ناپدید شدن هواپیما طی این مدت بود.
با گذشت 25 روز از ناپدید شدن این پرواز تا کنون اثری از هواپیما پیدا نشده است و 10 فروند هواپیما و 10 کشتی عملیات جستجو را در مساحت 254 هزار کیلومتر مربع در جنوب اقیانوس هند انجام میدهند.
نجیب تون رزاق نخست وزیر مالزی نیز قرار است چهارشنبه به شهر پرت استرالیا برای نظارت بر عملیات جستجوی بینالمللی برای یافتن اثری از پرواز ام.اچ 370 سفر کند.
عملیات جستجو در جنوب اقیانوس هند از پایگاه هوایی پرت استرالیا فرماندهی میشود. این شهر نزدیکترین خشکی به محل احتمالی سقوط هواپیما است.
هواپیمای بویینگ 777 خطوط هوایی مالزی ساعت 41 دقیقه بامداد 17 اسفند ماه سال گذشته (25 روز پیش) با 239 مسافر و خدمه پرواز حدود یک ساعت پس از برخاستن از فرودگاه بینالمللی کوالالامپور و در مسیر پکن از صفحه رادارها ناپدید شد.
این پرواز قرار بود ساعت شش و 30 دقیقه همان روز در فرودگاه پکن به زمین بنشیند، اما دادههای رادارها پس از گذشت چند روز نشان داد هواپیما تغییر مسیر داده و احتمال داده شد در جنوب اقیانوس آرام سقوط کرده باشد.
علت تغییر مسیر هواپیما نیز تا کنون مشخص نشده است و این سوالها بزرگترین معمای تاریخ هوانوردی را پیپچیدهتر کرده است.