مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آژانس فضایی آمریکا با استناد به تخطی روسیه از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تماس خود را با نمایندگان روسیه قطع کرد.

براساس گزارش فاکس نیوز، یکی از مقامات ارشد ناسا این اقدام را در نامه‌ای درون سازمانی اعلام کرده و صحت این نامه نیز توسط فاکس نیوز به تایید رسیده‌است.

تعلیق روابط با روسیه براساس این نامه که توسط مایکل.اف.اوبرایان معاون روابط بین‌الملل و میان سازمانی ناسا نوشته شده، شامل سفرهای ناسا به روسیه، بازدید نمایندگان دولت روسیه از تاسیسات ناسا، نشست‌های دوجانبه، ایمیل‌ها، تله کنفرانس‌ها و ویدئو کنفرانس‌ها است.

با این همه فعالیت‌های جاری در ایستگاه فضایی بین‌المللی و نشست‌های چند جانبه خارج از روسیه که با مشارکت روس‌ها انجام می‌شوند، معاف از این قوانین خواهند بود.

درحال حاضر تنها دو تن از سرنشینان ایستگاه فضایی آمریکایی هستند. ناسا قصد دارد به زودی بیانیه‌ای درباره این وضعیت منتشر سازد. چارلز بولدن رئیس ناسا در اوایل ماه مارچ تاکید کرد روابط فضایی آمریکا و روسیه برسر درگیری های اوکراین تیره و تار نخواهد‌شد. بولدن در آن زمان گفت درحال حاضر روابط آمریکا با روسیه کاملا معمولی است. وی گفت طی 13 سال گذشته که بحران‌های بین‌المللی زیادی رخ داده، امریکا و روسیه هدایت ایستگاه فضایی را به عهده داشته‌اند.

آمریکا درحال حاضر برای سفر به ایستگاه فضایی و انجام ماموریت‌های سرنشین‌دار به راکت‌های سایوز روسیه نیازمند است. ناسا سال گذشته قراردادی را مبنی بر انجام 6 پرواز فضایی در سال 2017 به هزینه 70.7 میلیون دلار در ازای هر سرنشین با روسیه به امضا رساند.

در بحبوحه بحران اوکراین، نگرانی‌های فزاینده‌ای برسر اتکای آمریکا بر روسیه برای انجام حمل و نقل انسان‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی به وجود آمده است.

کد خبر 254509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز